וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוסר הכפול של ביונסה: נושאת את דגל העוול השחור, מלבינה את עצמה

14.2.2016 / 12:52

מגע הזהב של המלכה הצליח לעוור שוב מיליוני מעריצים שלא עוצרים לתהות איך יכול להיות שקווין בי רוקדת על שתי חתונות, ועדיין לא נתפשת בעיני העולם כצבועה. היחידה שמרוויחה מהעמימות המוסרית הזו היא ביונסה, שמצליחה לפנות למספר קהלים שונים בשיר בינוני אחד. דעה

צילום מסך

(בסרטון: ביונסה מבצעת את "Formation" בסופרבול)

זה כבר כמה שנים שכל דבר שביונסה נוגעת בו הופך לזהב, ונדמה שבכל פעם שהיא מוציאה שיר חדש היא מנסה למתוח את הגבולות ולראות כמה אהדת קהל תצליח לסחוט ובאילו עצבים חשופים תצליח לגעת. קווין בי, אולי הזמרת עם הקול הגדול ביותר שקיים היום בעולם הפופ, זנחה את שירי האהבה המתקתקים והלכה על קו פמיניסטי בו היא מעודדת נשים לשלוט בעולם. הקו החדש הגיע לשיאו באלבום שהוציאה הזמרת בשנת 2013 ובשיר שפתח אותו, "Pretty Hurts", שלווה בקליפ יפהפה שמראה את הצדדים המכוערים של עולם האופנה התחרותי. האם זמרת שמשקרת לגבי גילה, מבלה אצל הפלסטיקאי ומופיעה במרבית הקליפים שלה בעירום חלקי במקרה הטוב יכולה לשיר על העצמה נשית? כן. האם מדובר במוסר כפול? בהחלט, אבל צבא המעריצים של קווין בי יקנה כל דבר שהיא מוכרת לו, ולא יעצור לתהות לגבי אמינות המוצר.

כשביונסה שחררה בהפתעה את השיר "Formation" בסוף השבוע שעבר, רגע לפני שחרכה איתו את מדשאות הסופרבול, העולם נחלק לשניים: מצד אחד אמריקה הלבנה והשמרנית שמיהרה להכריז על קווין בי כגזענית שמוציאה את דיבתה של המשטרה. הגדיל לעשות רודי ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, שכינה את הופעתה "שערורייתית" וטען שניצלה את הבמה שקיבלה כדי לתקוף ולהסית נגד השוטרים הנאמנים שמושמצים על לא עוול בכפם. מהצד השני של המתרס נמצאים צעירים אפרו-אמריקאים שמהללים את המלכה שנעמדה מול המצלמות בפעם הראשונה ואמרה שהיא גאה להיות שחורה. עבורם ועבור רבים אחרים ביונסה היא מודל לחיקוי: אישה שחורה, חזקה ועצמאית שכבשה את העולם והתגברה על מכשולים קלילים כמו צבע עור ומגדר שסותרים את כל מה שהוליווד אוהבת.

אין ספק שמדובר בשיר ובקליפ הכי פוליטיים שביונסה הוציאה עד כה, והם עמוסים ברמיזות עבות לתרבות השחורה ולעוול שנעשה לה במשך השנים: מרטין לותר קינג, מלקולם אקס, הוריקן קתרינה, תלבושות שמרפררות לתקופת העבדות וגרפיטי "Stop shooting us" שמכוון לשוטרים אמריקאים שידם קלה על ההדק בכל הנוגע לאזרחים אפרו אמריקאים – כולם היו בניה של הזמרת ונדחסו לקצת פחות מחמש דקות של שיר טעון ומעורר מחלוקת. בקליפ המדובר מופיעה בלו איווי, בתם הקטנה של קווין בי וג'יי זי, כשברקע ביונסה שרה על כמה היא אוהבת את האפרו הקטן שמעטר את ראשה של הפעוטה ואת "נחירי הכושי-ג'קסון-פייב של הכושי הפרטי שלי". כמה נוח לאהוב סממנים תרבותיים כשהם מונחים על אנשים אחרים אבל לא עליך.

שיערה של ביונסה צבוע לבלונד ומוחלק כבר יותר מעשור. אפה נותח - לכאורה, על פי טענות של מנתחים פלסטיים - כדי לשוות לה מראה של עקרת בית לבנה מהפרברים. כמה אירוני שהיא בחרה במשפחת ג'קסון כדוגמה לאף רחב ונחיריים גדולים. אחרי הכל, כולנו זוכרים את האף של מייקל המנוח וכמה מאחיו, ששיפצו אותו כדי להתאים לסטנדרט היופי המערבי ששולט, גם היום, בתעשיית הבידור העולמית. היא נוהגת ללבוש בגדי מעצבים שספק אם מישהו מתושבי ניו אורלינס יוכל להרשות לעצמו אי פעם. הקריירה שלה ראויה לתשואות, על כך אין ויכוח, אבל ברצינות, איך היא יכולה להתעסק בהתאכזרות לחלשים כשהיא עטויה במעיל פרווה? והרי בניגוד אליה, כל אדם שחור אחר שיתקרב לג'יבנשי או חנות בגדים יוקרתית אחרת מסתכן בכדור בראש מחשש שמדובר בפורץ.

עוד באותו נושא

שולטים בעולם: צפו בביונסה, קולדפליי וברונו מארס מופיעים בסופרבול 50

לכתבה המלאה

מערכון של "סאטרדיי נייט לייב": מתברר שביונסה לבנה!

מגע הזהב של המלכה הצליח לעוור שוב מיליוני מעריצים שלא עוצרים לתהות איך יכול להיות שקווין בי רוקדת על שתי חתונות, ועדיין לא נתפשת בעיני העולם כצבועה. היחידה שמרוויחה מהעמימות המוסרית הזו היא ביונסה, שמצליחה לפנות למספר קהלים שונים בשיר בינוני אחד. בזמן שסימני השאלה מתאספים וחוגגים יחד עם הדו-פרצופיות, ביונסה ממשיכה להרוויח כסף על גבם של המעריצים שלה. שרה שלעולם לא יוציאו ממנה את הכפר, אבל לא עושה שום דבר שיוכיח את זה. להפך. הזיוף הפך למציאות אבל המציאות, למרבה הצער, נשארה בדיוק אותו הדבר. תשאלו את 1,134 הצעירים השחורים שנורו על ידי שוטרים בארצות הברית בשנת 2015 לבדה. הם כבר לא יובילו מהפכה של ממש, ונראה שגם הפעם הגאולה לא תגיע ממלכת הכוורת, שממשיכה לנשנש דבש על חשבון הפועלות שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully