וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע לא פורסמו תיקוני רגב בתחום הפרינג'? "תיקונים אלה אינם על סדר יומה של השרה"

17.2.2016 / 12:46

מרכזת מחלקת תיאטרון ופרינג' במשרד התרבות הודיעה בכנס הפקות פרינג' שתהליך בחינת הקריטריונים לחלוקת הכספים בתחום הפרינג' הופסק

שרת התרבות והספורט מירי רגב. קובי אליהו
לא על סדר יומה. מירי רגב/קובי אליהו

השבוע פורסמו באתר משרד התרבות לעיון הציבור תיקוני רגב בתחום הגופים הכליים (תזמורות ט"ק), התיאטרון הרפרטוארי והאמנות הפלסטית. תחום הפרינג' והיוצרים העצמאיים הפועלים בו נעדרים מהמסמך, עובדה מעוררת פליאה שכן תהליך התיקונים בתחום הפרינג' כבר היה מצוי בשלבים מתקדמים.

ביום רביעי שעבר נפגשו ראשי מוסדות פרינג' בתיאטרון "הסמטה" בכנס שנועד לקדם ולשווק הפקות פרינג' לקנייני תיאטרון, שבאופן קבוע מתעדפים את הפקות הרפרטואר על פני הפקות הפרינג'. בכנס השתתפה גם עירית פוגל, מרכזת מחלקת תיאטרון ופרינג' במשרד התרבות, שם הודיעה שתהליך אישור התיקון ירד מהפרק. לדברי מקור שנכח באולם טענה פוגל שתיקונים אלה אינם נמצאים בסדר היום של רגב וזו הסיבה להפסקת התהליך.

הבמאית ומייסדת תיאטרון "אספמיה" דליה שימקו לא מצרה על ההתעלמות מתחום הפרינג' בתיקוני רגב ומסבירה כי אם לא יתווספו כספים לתחום הפרינג', חלוקת הכספים הקיימים לא רלוונטית: "כל הדיונים והקריטריונים האלה, אפשר לנגב עם זה לא משנה מה. מסיבה נורא פשוטה. אין כסף בפרינג'. הפרינג' לא סובל מבעיית קריטריונים אלא מבעיית כסף".

seperator
"ירושלים זה פריפריה? ובכן, לפי התיקונים עיר בירתנו היא פריפריה"

"אנחנו כבר 4 שנים בערך ברומן עם משרד התרבות. במהלך 2015 יצא תיקון בתקנת הפרינג' וכולם נתנו את התגובות שלהם, אבל התחלפה שרה וזה לא קרה", אומרת לוואלה! תרבות שרון בר-לב, מרכזת באיגוד במאי התיאטרון (בת"י). לדבריה של בר-לב, פוגל נועדה עם הנהלת בת"י לפני כחודש, אז עדיין נידונו התיקונים שפורסמו לעיון הציבור בשנת 2014.

משרד התרבות תומך בתיאטרון בישראל מתוקף שתי תקנות: תקנה 32, המפרטת את מבחני התמיכה בפרויקטים עצמאיים ובמוסדות פרינג', ותקנה 46 שמפרטת את מבחני התמיכה בתיאטראות רפרטואריים.

נוסח תקנה 32 הנוכחי קובע ש-75 אחוזים מכלל הרווחים עבור הצגות והפקות העולות בבתי פרינג' מגיעים ליוצרים וכ-25 אחוז מן הרווחים נותרים בקופת המוסד. לדברי אנשי תיאטרון, הרווחים הסתכמו פעמים רבות בסכומים זעומים והיוצרים לא זכו לשכר. "אין רווחים ואני חוששת שאין מאה אחוז בהירות, מה יורד כשמתחשבנים בסוף עם היוצר. זה משתנה מבית פרינג' לבית פרינג'", מסבירה ענת רדנאי, מנכ"לית ארגון היוצרים העצמאיים (א.י.ב).

רדנאי מוטרדת בימים אלה מתקציב התמיכות לשנת 2015, שלא הועבר ל-19 יוצרי תיאטרון עצמאיים חברי הארגון. "משרד התרבות מעביר כספים במשך שנים באמצעות עמותות אבל מתברר שאין שום מבחן תמיכה. משרד המשפטים התעקש על זה ובמשרד התרבות לא יודעים לעבוד מהר", ממשיכה רדנאי ומוסרת שכבר החלה לשקול אם לפנות לבג"צ בעניין תקציב התמיכות של 2016, כדי להימנע ממצב דומה בשנה הבאה.

מקור יודע דבר טוען שבחודשים האחרונים מתגבשים תיקונים חדשים אשר זוכים להתנגדות הן מקרב המועצה לתרבות ואמנות והן מקרב חברי מדור פרינג' במשרד התרבות. בין היתר משום שלפי אחד התיקונים כ-25 אחוזים מן התקציב המיועד לפרינג' יועברו כעת לתיאטראות הפועלים בפריפריה. "את יודעת מה זה פריפריה?" שואל המקור. "ירושלים זה פריפריה? ובכן, לפי התיקונים עיר בירתנו היא פריפריה".

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "מבחן התמיכה בפרינג' יפורסם להערות הציבור בימים הקרובים לאחר שעבר התיעצות עם מדור התיאטרון וקיבל את אישור משרד המשפטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully