וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע בעיניים עצומות: הפודקאסט "סיפור ישראלי" רוצה שתדמיינו עם אנשים כמוכם

3.3.2016 / 0:18

לקראת העונה השלישית, של "סיפור ישראלי", יוצריה מזמינים אתכם לעצום עיניים עם עוד 100 אנשים באולם, בזמן שאתם רואים סרט דוקומנטרי דרך האוזניים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעבר תורגמו לרדיו מיטב הקלאסיקות הספרותיות של התקופה, ביניהן "תמונתו של דוריאן גריי" של אוסקר וויילד ו"הגלגול" של קפקא. מאות ילדים ומבוגרים גם יחד היו יושבים סביב טרנזיסטורים ומקשיבים לעלילותיו של הבלש הבריטי פול טמפל ואשתו העיתונאית סטיב, בימים שבהם השתמשו בגרגירי אורז כקולות רקע של גשם.

בישראל 2016, שבה נאבקות מהדורות החדשות על עוד דקות שידור וזכייניות רבות על פורמטים, נדמה שאין לאף אחד סבלנות לשמוע "בובע מייסעס" ברדיו. למרות זאת מצליחים מישי הרמן רועי גילרון, יוחאי מיטל, שי סתרן ומאיה קוסובר לסחוף מאות אלפי מאזינים אחרי תוכנית הפודקאסט שלהם, "סיפור ישראלי", שמשודרת בגל"צ ובמקביל באינטרנט, ומתחילה את עונתה השלישית עם ביצוע הפרק הראשון חי מול קהל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עם איירה גלאס/מערכת וואלה!, צילום מסך

אוזניהם של העוקבים אחרי תוכנית הרדיו הדוקומנטרית "סיפור ישראלי" כבר הורגלו בשתי עונותיה הקודמות לסיפורים אנושיים מכל קצוות הארץ, ואפילו מהמרחב הוירטואלי. אחד הפרקים בעונה הראשונה הוקדש לעשר השאלות הנשאלות ביותר בגוגל, כל אחת הוצגה על ידי דמות אחרת. כך לדוגמה מומחית לנשיקות צרפתיות בת 12 הוזמנה להסביר למאזינים איך עושים את זה נכון. בעונה השנייה, ששודרה רק בשפה האנגלית, אפשר למצוא פרק על חברות אמיצה בין רות דיין ואמה של אשתו של יאסר ערפאת, ריימונדה טאוויל.

הרעיון להעלות את הסיפורים האלה על הבמה נולד כתוצאה מפנייה נרגשת מצד המרכז הקהילתי היהודי JCC במנהטן. "הם רצו שנבוא לעשות משהו ביום העצמאות", מספר מישי הרמן, "והרבה מהפודקאסטים הגדולים, 'This American Life' ו-'Radiolab' (מהם מושפעים 'סיפור ישראלי', ט"ק) התחילו באיזה סוג של אופנה של לעשות מופעי לייב, ואנחנו גם כן רצינו להיכנס למשחק הזה. לא היה לנו מושג איך להפוך את מה שאנחנו עושים למופע לייב כי הרבה ממה שאנחנו אוהבים ברדיו זה בדיוק כמה שהוא לא לייב. בעצם נהיינו סוג של פרפורמרים. וגם לא ידענו מה הדרך הנכונה להעביר את הסיפורים לבמה. איך ליצור להם צד שהוא אולי בימתי ויזואלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
סיפור ישראלי. אבישג שאר ישוב,
ויזואליים. יוצרי סיפור ישראלי/אבישג שאר ישוב
מישי הרמן: "יש כל כך הרבה ויזואליה שנכנסת לנו לאוזניים כל הזמן ולוקחת אותנו לכיוון אחר. מה שנחמד פה זה שיש 100 איש בקהל ששומעים אותו דבר וכל אחד מהם מדמיין משהו אחר לגמרי"

המופע שיעלה בתל אביב בסוף השבוע הקרוב הוא למעשה פרק שיוקלט לייב בנושא "שכנים". על הבמה יתחלפו ארבעה מספרים, ועשרות קולות של מרואיינים ומרואיינות יושמעו על ידי מוזיקאי שמייצר פסקול חי ואפקטים בעזרת מגוון רחב של כלי נגינה, חפצים מזדמנים ומחשב. "אתה עובר משכונת עג'מי ברחובות יפו, במין מסע שהוא גם היסטורי וגם פוליטי", מספר מיטל. "משם עוברים לאיזה מעיין נידח בירושלים ומשם לחדר מדרגות של מישי (הרמן) בנחלאות. את כל המקומות האלה אתה צריך פשוט לדמיין".

"זה קצת כמו בקונצרט", מוסיף הרמן. "אתה יכול פשוט לעצום עיניים ולקבל חוויה חושית שאנחנו לא רגילים אליה. יש כל כך הרבה ויזואליה שנכנסת לנו לאוזניים כל הזמן ולוקחת אותנו לכיוון אחר. מה שנחמד פה זה שיש 100 איש בקהל ששומעים אותו דבר וכל אחד מהם מדמיין משהו אחר לגמרי".

הצופים הראשונים של המופע לא נאלצו לדמיין יותר מדי, כיוון שהקשיבו לסיפורי שכנים ממרפסת ביתו של מישי הרמן בשכונת נחלאות בירושלים. "חשבנו ששכנים זה כר פורה לסיפורים כי אין בנאדם שאין לו איזה סיפור שכנות. ברמה לאומית אנחנו מדברים על השכנים שלנו הערבים, וגם כמובן על שכנים שגרים לידינו. יש בהופעה הזאת ילדים שמספרים על השכנים לספסל הלימודים בכיתה ב' ואתגר קרת שמספר על השכנים למדף בחנויות הספרים".

"חיפשנו נורא מישהו שאין לו שכנים", מספר מיטל על הסיפורים שנכנסו למופע. "והגענו לאלוף הארץ בבידוד. בנאדם שישב שנה וחצי בתנאי בידוד בבית סוהר". והרמן מוסיף: "טיילתי עם הכלבה שלי בהרי ירושלים ועצרתי באיזה מעיין והתחלתי לדבר עם איזה מישהו, והתברר שהוא חי שם כבר 12 שנה. ואין לו שכן אחד. השכנים שלו הם עכברי השדה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חברים ושכנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

יוצרי "This American Life", הפודקאסט שבהשראתו יצאו החברים למסע הזה מלכתחילה, משודר ב-500 תחנות רדיו ברחבי ארה"ב עם 2.2 מיליון מאזינים. השדרן איירה גלאס פגש את אנשי "סיפור ישראלי" בטור האחרון שלהם בארה"ב, במהלכו גם הקליטו פרק משותף עם תוכנית הרדיו Radiolab שעסק במסעם המפרך של זוגות המשתמשים באמהות פונדקאיות. כתב העת האמריקני "האטלנטיק" בחר בפרק כאחד מ-50 תכניות הרדיו הטובות של 2015, מתוך רשימה של יותר מ-300,000 תוכניות.

seperator

מעבדת הרדיו של "סיפור ישראלי" תתקיים פעמיים. הראשונה במוצ"ש, 5 במרץ בטוקהאוס בנמל תל אביב. השניה ביום ראשון, 13 במרץ בצוותא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully