וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה לקרוא עד ש"שטיסל" תחזור? 5 ספרים שיחזירו אתכם אל הגלות

מיטל כהן

4.3.2016 / 0:07

אמנם סיומה של "שטיסל" הותיר חור בלבבנו, אך למזלנו עלילות של סיפורי שידוכין, רבניות פעלתניות, נשים עגונות וגברברים צעירים עם נפש אמנותית המתעמתים עם אבות מסורתיים הם הלחם והבלובנד של הספרות העברית. קבלו כמה המלצות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גבר צעיר עם נפש אמנותית ואלמנה פעמיים. "שטיסל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתגעגעים לבובע מלכה? שוקלים להמיר את טינדר בשירותי השדכנות של קניגסברג? תפסתם את עצמכם מבצעים סטוקינג לזקנות בבית אבות רק כדי לשמוע שבריר משפט ביידיש? סיום העונה השנייה של הסדרה "שטיסל" אכן הותיר חלל בלב הצופים, חלל מהסוג שרק מרק לוקשן וספר טוב יכולים למלא. למזלנו עלילות של סיפורי שידוכין, רבניות פעלתניות, נשים עגונות וגברברים צעירים עם נפש אמנותית המתעמתים עם אבות מסורתיים הם הלחם והבלובנד של הספרות העברית.

"תיקון אחר חצות" / יניב איצקוביץ

במרכז הרומן עומדת פאני קייזמן, אם לחמישה שעוזבת לילה אחד את ביתה ויוצאת למסע חיפוש ברחבי האימפריה הרוסית של שנת 1894 אחר הבעל שנטש את אחותה הבכורה. היא רוצה להחתים אותו על גט ולהתיר את אחותה מהעגינות שכפה עליה. פאני לא מתרשמת מהאמרה 'כל כבודה בת מלך פנימה' ומלמדת אותנו שלפעמים גם 'בת של מלך' רוצה ליהנות מפריבילגיות של בת צאר. ואכן פאני מצליחה לרתום לצדה את צבא האימפריה הרוסית בחיפושיה אחר צבי מאיר שפייזמן, הבעל הסורר. אלא שעד שצבא האימפריה מתגייס לטובתה פאני נותרת חשופה. למזלה היא מצוידת בהכשרה מעשית שהכינה אותה להתמודד בדיוק עם רגעים שכאלה: כשהייתה ילדה צפתה באביה השוחט ולמדה את רזי השחיטה היהודית. כאשר היא נתקלת בדרך בחבורה של שודדים היא משספת את גרונם במקצועיות ולא עוזבת את הזירה לפני שהיא מוודאת שהשחיטה כשרה, קלאס.


"תיקון אחר חצות" / יניב איצקוביץ'. כתר, 485 עמודים

"ספר הקבצנים" / מנדלי מוכר ספרים

שלום יעקב אברמוביץ', המוכר גם בשמו הספרותי מנדלי מוכר ספרים, נחשב לאחד הסופרים הגדולים ביותר של ספרות היידיש (כתב בעברית וביידיש). הרומנים שלו עוסקים בחיי היהודים בשטעטל ומתארים באופן סאטירי אך גם אוהב את התקיעות של החברה היהודית. מי שהתרגש מאסתטיקת הדלות של "שטיסל", לא יוכל להישאר אדיש לתיאור של אברמוביץ' על עשרה יהודים העומדים בבית הכנסת סביב ספר אחד וקוראים קינה בתשעה באב: "עירוב פרעושים ושיתוף שערות"... "כאשר הלוקשיות והביצים מבצבצות ויוצאות מאפו של אחד לתוך אף חבירו!" בת שננטשת על ידי אביה ונישואי שידוך שמעומתים עם האידאל של אהבה, כאשר כל אלו טובלים בקורטוב של יידיש (בתרגום העברי) בקיצור כל החומרים שמהם עשויה דרמה יהודית כשרה.


"ספר הקבצנים" / מנדלי מוכר-ספרים. כנרת זמורה ביתן דביר ובחינם במסגרת פרויקט בן יהודה

עוד באותו נושא

קראו את הפרק הראשון מתוך "תיקון אחר חצות" של יניב איצקוביץ'

לכתבה המלאה

"פרשיות" / דבורה בארון

דבורה בארון הרבתה לכתוב על חיי הנשים בעיירה היהודית וסיפוריה מצביעים על העוולות שבוצעו כלפי נשים במסגרת חיי הנישואים היהודיים ובכלל. כך למשל הסיפור "קטנות" מביא את סיפור חברותן של הרבנית הצעירה וחברתה, חנה גיטל, העובדת כעוזרת בית בעיר הגדולה. הרבנית הצעירה מתבשמת מסיפוריה של חנה גיטל על העיר הגדולה וכאשר חנה גיטל מואשמת בגניבה ממעסיקיה הרבנית הצעירה מגיעה להעיד בעדה בבית המשפט בעיר. כאשר היא מגיעה לעיר היא מארגנת לעצמה יום בסגנון "דייטינג דה סיטי": שתיית מי סודה תוססים, התענגות על לחמניית סולת עם נקניק ורשאי, והטופ של הביקור: רכישת זוג נעלי בית מרוקמות (כנראה המקבילה בשטעטל לנעלי הג'ימי-צ'ו של קארי בראדשו) שיחליפו את נעלי הבוצ'יקס הגסות שהחותנת המרשעת שלה העניקה לה. פרייסלס.


"פרשיות" / דבורה בארון. מסדה, 565 עמודים

סיפור פשוט / ש"י עגנון

כמו אלישבע לקיווע כך היא בלומה נאכט להירשל, גיבור הרומן "סיפור פשוט". בלומה היא יתומה שמשמשת כמשרתת בבית משפחתו של הירשל וממש לא נחשבת לחומר מוצלח לשידוך בעיני צירל, אמו של הירשל. בעידודה של אמו, הירשל משודך למינה צימליך, מה שלא עוקר מלבו את הקרייבינג לעוגיות המתוקות שאופה בלומה. בניגד לקיווע, שהצליח להתנגד לאביו ולחמוק מנישואי שידוך ואף החליף את אלישבע במושא אהבה חדש, סופו של הירשל טראגי בהרבה.


"סיפור פשוט" / ש"י עגנון. שוקן, 195 עמודים

"אל מקום שהרוח הולך" / חיים באר

יש מי שחולם על אסקימוסים באלסקה ופותח גמ"ח תנורים, ויש מי שחולם על יאק שיורד מהשמיים עם חבל זהב ונוסע בעקבותיו לטיבט. הגיבור, אדמו"ר בני-ברקי ידוע, מחליט לעזוב את חצרו לפני הימים הנוראיים ולצאת למסע בטיבט. את קפוטת המשי השחורה הוא מחליף בג'ינס וטי-שירט ואת הפאות הוא מסתיר תחת בנדנה אדומה. למסעו הוא יוצא עם חסידו הנאמן, שמחה דנציגר, מדריך תיירים מקומי וזואולוגית יפה בשם סלנה ברנרד. במהלך המסע נחשף מאבק פנימי בנפש הגיבור בין שני אבותיו, שמייצגים זרמים מנוגדים בחסידות: החוזה מלובלין והיהודי הקדוש. הרומן כתוב בשילוב בין עברית מודרנית יומיומית לשפה תלמודית וחסידית מיסטית ומכיל גם עלילת אהבה בין סלנה לגיבור. לפעמים גם אדמו"רים זקוקים לטיול אחרי צבא.


"אל מקום שהרוח הולך" / חיים באר. עם עובד, 452 עמודים

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully