וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב: "החלטתי לבטל את חוק הספרים"

6.3.2016 / 14:22

במקביל לשריקות הבוז להן זכתה בוועידת הארץ לתרבות, הכריזה שרת התרבות והספורט כי תגיש הצעת חוק לביטול חוק הספרים. "החוק החטיא את מטרתו העיקרית", הודיעה

צילום: עידו שחם | עריכה: מתן חדד | כתבת: טלי קיים

כשנתיים לאחר שחוק הספרים נכנס לתוקפו, הודיעה שרת התרבות והספורט כי החליטה לפעול למען ביטולו. הודעתה של רגב הגיעה לאחר שקיבלה את דו"ח ועדת רגב לעניין חוק הספרים בראשות מנכ"ל משרדה יוסי שרעבי.

"החלטתי לבטל את חוק הספרים משום שהוא החטיא את מטרתו העיקרית, מחירי הספרים עלו והנפגע העיקרי מהחוק הוא האזרח. החוק אולי היטיב עם המו"לים או רשתות הספרים אבל בנקודת הקצה נפגע הצרכן. החלטתי נבעה מעיקרון העומד בבסיס המדיניות אותה אני מובילה - הנגשת תרבות לכל אזרחי ישראל. ספרים הם הרוח. לעם הספר מגיע ספר במחיר עממי, ולכן אגיש את הצעת החוק לביטול חוק הספרים כבר בימים הקרובים במטרה לבטלו עד שבוע הספר", מסרה רגב.

חוק הספרים נכנס לתוקפו, כאמור, בפברואר 2014 ומאז זכה לביקורות. בין היתר נטען כי גרם לעלייה במחירי הספרים ולירידה בהיקף הקנייה. חוק הספרים, שאושר בכנסת עוד ביולי 2013, אוסר בין השאר על חנויות הספרים למכור ספרות חדשה במחיר השונה מהמחיר המומלץ לצרכן - וזאת, לתקופה של עד שנה וחצי ממועד היציאה לאור (למעט בתקופות שייקבעו בחוק כמו שבוע הספר ובאתרי הרשת שבהן מותרת הנחה של עד 10%). מרבית הגורמים בענף שתמכו בחוק ראו בו מהלך שיימנע את שחיקת המחירים בשוק הספרים בישראל, יצמצם את הפסדי המו"לים וכן יאפשר מתן תמלוגים ראויים לסופרים. יצוין שהחוק הוא הוראת שעה שתוקפה יפוג בפברואר 2017 בכל מקרה.

מירי רגב שרת התרבות והספורט. מגד גוזני
מירי רגב/מגד גוזני

"החלטתי לבטל את חוק הספרים משום שהוא החטיא את מטרתו העיקרית, מחירי הספרים עלו והנפגע העיקרי מהחוק הוא האזרח", הסבירה השרה רגב בהודעה לעיתונות. "החוק אולי היטיב עם המולי"ם או רשתות הספרים אבל בנקודת הקצה נפגע הצרכן.

החלטתי נבעה מעקרון העומד בבסיס המדיניות אותה אני מובילה - הנגשת תרבות לכל אזרחי ישראל. ספרים הם הרוח. לעם הספר מגיע ספר במחיר עממי, ולכן אגיש את הצעת החוק לביטול חוק הספרים כבר בימים הקרובים במטרה לבטלו עד שבוע הספר".

"הודעתה של השרה רגב תמוהה ביותר", אמרה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בתגובה לביטול החוק. "ההחלטה לבטל את חוק הספרים עומדת בניגוד לעמדת הוועדה שהשרה עצמה מינתה לבחינת הנושא, ועוד לפני שהוועדה הממונה זכתה לפרסם את מסקנותיה הסופיות. ביטול הוראת השעה באופן חטוף לא מאפשר לבחון בצורה אמיתית את השפעת החוק על שוק הספרים, ומשרת את האינטרסים של הוצאה אחת - הגדולה והכוחנית בשוק - שהיא גם במקרה הבעלים של הרשת הגדולה שמכתיבה את חוקי המשחק לשאר ההוצאות והסופרים".

ואילו חה"כ יואב קיש (ליכוד) אמר בתגובה: "הצלחנו! אחרי מאבק ארוך שהחל בכינוס מיד לאחר היבחרי לכנסת, הוחלט לפעול לביטול חוק הסופרים. אני מברך את השרה רגב על החלטתה. החוק יצר מציאות הפוכה ומעוותת ממטרתו המקורית, פגע בצרכנים ולא עזר לסופרים. אעביר את הצעת החוק שלי מיוני 2015 לביטול החוק לשרה רגב על מנת לקדמה ובמידה ותרצה הצעת חוק ממשלתית, אצמיד הצעתי אליה".

  • עוד באותו נושא:
  • מירי רגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully