וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד התרבות: העלאת "הזמן המקביל" בליל הסדר - "פגיעה ברגשות הציבור היהודי"

17.4.2016 / 16:21

ההצגה מעוררת הסערה "הזמן המקביל" תועלה בליל הסדר. לוואלה! תרבות נודע כי מנכ"ל משרד התרבות כתב לתיאטרון אלמידאן "זה ניסיון לפגוע ברגשות הציבור היהודי בערב חג החירות, עלולה להיפתח מלחמה תקשורתית". אלמידאן: "זה איום וביזיון בית המשפט"

כתבת: טלי קיים, צילום: דייב שחר, עריכה: מאיה בן ניסן

למרות ההסכם שנחתם בין משרד התרבות לתיאטרון אלמידאן, המתיחות בין שני הצדדים נמשכת וההצגה "הזמן המקביל" נשארת בכותרות. לאחר שהתברר למנכ"ל משרד התרבות, יוסי שרעבי, כי ההצגה תועלה בערב ליל הסדר, הוא שלח סמס שהעביר על כך ביקורת ליו"ר הוועד המנהל של אלמידאן, ג'וזף אטרש. ההודעה, שהגיעה לידי ואלה! תרבות, נשלחה ביום חמישי האחרון, בשעה 6 וחצי בבוקר, ובה כותב שרעבי לאטרש: "האם זה נכון שערב חג החירות של היהודים אתם מעלים את ההצגה? אם כן ברור לך שזה נתפס כניסיון לפגוע ברגשות של הציבור היהודי בערב חג החירות שלו, ואז עוד פעם עלולה להיפתח מלחמה תקשורתית. רוצה לדעת מה נכון לפני שמישהוא עולה למתקפה".

"אם מנכ"ל משרד התרבות קם בבוקר, והדבר הראשון שמעסיק אותו בשעה שש וחצי בבוקר זה איזה הצגה הולכת לעלות בשבוע הבא בתיאטרון אלמידאן, זה דבר בעייתי", אומר לוואלה! תרבות בכעס גורם בכיר בתיאטרון אלמידאן. "כי המנכ"ל והמשרד ממשיכים לשים את עצמם בתור פילטר של תוכן. הם לא יכולים להיות פילטר של תוכן מה ראוי, מה לא ראוי, ומתי זה ראוי. הם אמורים להיות צינור שמעביר כספים שלא קשורים בתוכן, כך בהתאם להוראת היועץ המשפטי. הסמס הזה מעלה חשש להתעלמות מהנחיה ברורה של היועץ המשפטי לממשלה, שאין להתנות מימון בתוכן. בכל מקרה, אנחנו לא נקבל תכתיבים. הסמס ממנכ"ל משרד התרבות לא ישנה שום דבר. ההצגה תתקיים ביום שישי, במסגרת חזרה לפעילות סדירה של אלמידאן. ההצגה עולה כחלק מהתכנית של התיאטרון, אנחנו ממשיכים בעבודה, וללא קשר למשמעויות שהמנכ"ל מעמיס על העלאת ההצגה. לוח החגים היהודי אינו חלק מהתכנון של התיאטרון. זה לא מעניין את קהל היעד שלנו. פניה כזאת, לאחר ההסדר אליו הגיעו משרד התרבות ותיאטרון אלמידאן, היא ביזיון לבית המשפט. זה צורם שאחרי ההסדר הזה, המשרד עדיין לא הפנים את גבולות הכוח שלו".

"מדובר פה בניסיון להשפיע על הליינאפ הנוכחי של התיאטרון על ידי איום בכך שעלולה להיווצר כאן סערה תקשורתית שאתם אולי לא רוצים אותה", מוסיף הגורם בתיאטרון. "הם בעצם מבקשים מאיתנו לצנזר את עצמנו. האם כל הצגה שיש בה אלמנטים פוליטיים באלמידאן תהפוך להיות משהו פרובוקטיבי בגלל שמזדמן חג או איזשהו אירוע אחר? אם היינו מעלים את ההצגה בפורים, אז היו אומרים לנו איך אתם מעלים הצגה בזמן שאנחנו נלחמים בהמן הרשע?! זו פניה הזויה. אני שואל את עצמי האם ביום האדמה הבימה חשב פעמיים איזה הצגה הוא צריך להעלות באותו יום? תיזמון העלאת ההצגה לא היה מתוזמן באופן מכוון להעלאה בחג החירות, אבל אם זה יצא ככה, אז אנחנו מציעים להבין מה המשמעות האמיתית של החירות, ולזכור את חופש הביטוי והחופש בכלל".

ג'וזף אטרש, יו"ר הוועד המנהל של אלמידאן, מסר בתגובה לוואלה! תרבות: "לא כדאי להתייחס לתכתובות אלה. ההצגה 'הזמן המקביל' עולה ביום שישי הקרוב לפי תכנית הפעולה של הרבעון הקרוב וללא שום קשר לחג הפסח. אבל אם בחירות עסקינן, אז הקהל מוזמן לצפות ב'הזמן המקביל'. אנו רואים בהעלאת ההצגה הזו מימוש של חופש הביטוי, שהיה על הכוונת בתקופה האחרונה".

מתוך ההצגה "הזמן המקביל", תיאטרון אל-מידאן, אפריל 2015. ערן גילווארג
הצגת "הזמן המקביל"/ערן גילווארג

זו תהיה הפעם הראשונה שההצגה מועלית בארץ מאז הסכם הפשרה בין משרד התרבות לתיאטרון אלמידאן, שאפשר את חידוש תמיכת המשרד בתיאטרון בסך כמיליון שקלים, לאחר שהופסקה ביוני בשנה שעברה. זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כפה על השרה רגב להגיע לפשרה, ולטענת היועץ טיעוניה של רגב להסרת התיקצוב מהתיאטרון לא יעמדו במבחן בג"צ. ההסכם שהוגש לבית המשפט העליון קבע כי התיאטרון יקבל את מלוא כל כספי התמיכה לשנת 2015 אולם יוטל עליו קנס בגובה 300 אלף שקלים, שיתפרש על פני ארבע שנים החל ב-2016. בעקבות ההסכם נמחקה העתירה שהגיש התיאטרון לבג"צ באוקטובר כנגד משרד התרבות והשרה רגב.

במבוא להסכם צויין כי הנהלת התיאטרון הציבה לעצמה כמטרה את החזרתו לפעילות מלאה כמרכז תרבות ואמנות פלורליסטי. רגב טענה כי הפשרה נכפתה על משרדה על ידי היועץ המשפטי. הפסקת התמיכה בתיאטרון נעשתה בין השאר לאחר העלאת ההצגה "הזמן המקביל" מאת בשאר מורקוס, שנוצרה בהשראת כתבי וליד דקה, שהורשע במעורבות בחטיפה וברצח החייל משה תמם. בנוסף, התמיכה הופסקה בשל טענות להתנהלות כלכלית לא תקינה מצד התיאטרון וטענות כי השכיר את האולמות שלו לגופים פוליטיים.

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "משרד התרבות רואה בחומרה כל נסיון לפגוע במשפחות השכולות. המשרד רואה בהעלאת ההצגה "הזמן המקביל" מחדש דווקא בליל הסדר פגיעה במשפחות השכולות וחוסר רגישות מצד אלמידאן שנקנס בסכום כבד של 300,000 ש"ח. היה ראוי שהתיאטרון יבחר בדרך אחרת, אך כנראה חזר לסורו. שרת התרבות, חה"כ מירי רגב, תמשיך לקדם את חוק הנאמנות שתפקידו למנוע בעתיד מקרים אלו".

(עדכון אחרון: 18:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully