וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל דוקאביב 2016: מה כדאי לראות?

8.5.2016 / 0:00

מתנחלים או נמלים? נועם חומסקי או דב יודקובסקי? סטיב ג'ובס או חנוך לוין? לא משנה מה אתם מחפשים, לפסטיבל דוקאביב יהיה מה להציע לכם. מדריך הצפייה המלא

יח"צ - חד פעמי

(בסרטון: הטריילר של "LoveTrue" של עלמה הראל שיוצג בפסטיבל)

seperator

הרבה השתנה מאז שפסטיבל דוקאביב נוסד ב-1998. בזמנו, תעשיית הקולנוע התיעודי לא היתה כה מפותחת בעולם ובטח שלא בארץ, וגם לא תרבות הצפייה בו. מבחינת הקהל המקומי, ללכת לאולם כדי לראות דוקו היה משול ערך לאכילת ארוחת ערב בשעת בוקר, ולכן כמעט לא הפיצו כאן מסחרית סרטים כאלה, וגם בטלוויזיה הם לא היו נפוצים במיוחד. כפועל יוצא של כל זה, המהדורה הראשונה של האירוע היתה מעין יוזמת גרילה, וכפי שזוכר כל מי שהיה בה, לא התקרבה בהיקפים שלה לפסטיבלים הגדולים באמת שיש בארץ.

קצת יותר מעשור וחצי לאחר מכן, הכל שונה: סרטי דוקו בסדר הגודל של "מיסטר גאגא" ו"פרינסס שואו" מביאים יותר קהל מאשר כל סרט עלילתי מקומי; ערוץ 8 ו-yes דוקו מצליחים לעתים לא רחוקות להכתיב סדר יום טלוויזיוני; ודוקאביב עצמו, אף שמן הסתם אינו מקרין יצירות עלילתיות, פופולרי לא פחות מן הפסטיבלים הוותיקים יותר בחיפה ובירושלים, שכן עושים זאת. הביקוש להקרנות בשנים האחרונות היה כה גדול, עד שאפשר להמיר את שמו לפסטיבל הסולד-אאוט.

יש להניח שכך יהיה גם השנה: המהדורה הנוכחית של הפסטיבל, שייפתח בסינמטק תל אביב ביום חמישי 19 במאי ויימשך עד יום שבת 28 במאי, מציגה כמיטב המסורת תפריט עשיר ואיכותי להפליא, הצפוי להמשיך ואף להעצים את הרומן מלא התשוקה של הקהל המקומי עם הקולנוע התיעודי.

קצרה היריעה כמובן מלהרחיב על כל אחד ואחד מעשרות הסרטים שיוצגו בפסטיבל, וכיוון שרבים מהם מוקרנים כאן בפרמיירה עולמית, או רק מעט לאחר הקרנותיהם הראשונות באירועים בינלאומיים, גם לא היתה הזדמנות להיחשף לכולם. ובכל זאת, הנה ניסיון לעשות קצת סדר ולהמליץ על כמה מטעמים נבחרים:

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

האקטואליים

אלה אולי לא יהיו הסרטים הכי מבוקשים בקופות, כי גם רוב חובבי הדוקו מעדיפים בסופו של דבר סיפור על אמן בלוז או על מאסטר סושי מאשר פיסת מציאות מדכדכת, אבל אם יש מסמכים תיעודיים שאי אפשר להתעלם מהם בבואנו לדבר על הפסטיבל, אלה השמות הבאים.

בראש ובראשונה, מדובר ב"אש על המים", סרט תעודה איטלקי על הפליטים האפריקאים באירופה, שקטף השנה את דב הזהב, הפרס המרכזי בפסטיבל ברלין. האם העיטור הוענק לו אך ורק בשל תכניו הבוערים, כפי שאמרו אחדים, או גם הודות לרמתו האמנותית? דוקאביב יאפשר לכם לשפוט זאת בעצמכם.

באופן טבעי, סוגיית הפליטים היא מן המרכזיות בעשייה העולמית העכשווית, כך שהפסטיבל יציג עוד סרטים בנושא. "אלה הקופצים", כמשתמע משמו, עוסק במי שמזנקים נואשות מעל גדרות בניסיון לחפש עצמם עתיד טוב יותר. סורגים יש גם ב"בין גדרות" של אבי מוגרבי, המתעד סדנת תיאטרון שיזם במתקן הכליאה חולות.

סרט נפיץ לא פחות של יוצר ישראלי ותיק ומוערך הוא "המתנחלים" של שמעון דותן, אפוס המבקש לסכם חמישים שנות התנחלויות. "מוות בבאר שבע" של טלי שמש ואסף סודרי, לעומת זאת, מתחיל כבר בימינו ומרחש בתחומי הקו הירוק, וכפי שאפשר לנחש מהשם שלו, עוסק בלינץ' שהתרחש בתחנה המרכזית של העיר הדרומית, במהלכו נרצח אזרח אריתראי חף מפשע כיוון שחשדו בו כי הוא אחראי לפיגוע דקירה.

במידה מסוימת, האב הרוחני של רבים מן היוצרים האקטיביסטים הללו הוא נועם חומסקי, ותלמידיו יוכלו ללמוד עוד עליו ב"רקוויאם לחלום האמריקאי", בו הוא פורש את משנתו נגד האוליגרכיה בארצות הברית, ואם יש בקהל צירים בוועידה הדמוקרטית, הם ודאי ישתכנעו לאחר הצפייה לתת את קולם לברני סנדרס.

ומן העבר השני של העולם, מגיע "שנה בצפון קוריאה", המאפשר לצופים להתנסות במשהו שמעולם לא היתה וככל הנראה גם לא תהיה להם הזדמנות לחוות – החיים בדיקטטורה המסתורית בעולם.

"המתנחלים": הטריילר

מוזיקאים וחיות אחרות

חסידי דוקאביב יודעים כי מדי שנה, אחד התענוגות המרכזיים בפסטיבל הוא התוכנית המוזיקלית המיוחדת שלו, וגם הפעם יש לאירוע מה להציע בגזרה זו, עם שלל סרטים שיוקרנו הן בסינמטק בתשלום והן בנמל תל אביב, חינם אין כסף.

וכך, מעריצי ארקייד פייר יוכלו לפגוש את בני מינם ב-"The Reflektor Tapes" המאתגר, שמיועד אך ורק למעריצי הלהקה, אבל אם שווה למות בשבילה, אז בטח ראוי לצלוח את הניסוי הקולנועי הזה.

גישה קלאסית מעט יותר אפשר למצוא ב-"Little Blue Girl" על ג'ניס ג'ופלין, ונקודה ישראלית תחכה לכם ב"ג'ונון", העוקב אחר הפרויקט בשם זה של שי בן צור, ג'וני גרינווד מרדיוהד (אכן, הם בכל מקום לאחרונה) וראג'סטן אקספרס ההודים.

ויהיו גם סרטים על אנשי רוח ותרבות שאינם מוזיקאים: למשל, "דה פלמה" האמריקאי של נוח באומבך ("פרנסס הא") המוקדש כמובן לבריאן דה-פלמה, אחד היוצרים העלילתיים החביבים על עכברי הסינמטקים, או "הפשע הקרוי אדם" של רפאל לוין, המשרטט דיוקן של אביו, חנוך לוין עליו השלום.

קטע מתוך הסרט של ארקייד פייר

אורחי הכבוד

ויש גם סרטים שאי אפשר בהכרח לאחד אותם לתוך קטגוריה אחת כלשהי, אבל מלכתחילה לא צריך תירוץ, כי הם נעשו בידי כמה מן היוצרות והיוצרים המעניינים כיום בזירה התיעודית. כמה מהן גם יגיעו לפסטיבל, ויתארחו בו בכיתות אמן פתוחות לקהל. למשל עלמה הראל, הישראלית הפועלת באמריקה, שתציג את עבודתה החדשה, "LoveTrue", ואונדי טימונר, שתקרין את סרטה הטרי על ראסל בראנד, ודוקאביב יאפשר לנו להתענג מחדש על "Dig", הדוקו-מוזיקלי הפולחני פרי עטה מ-2004.

עוד שמות גדולים: "בדרך", סיפורו של קו הרכבת הארוך בארצות הברית, נעשה בידי חמישה במאים, ואחד מהם היה אלברט מייזלס ז"ל, מגדולי יוצרי הדוקו בכל הזמנים, שזו גם היתה עבודתו האחרונה; "לפתוח את הכלוב", העוקב אחר עורך הדין האמריקאי שנלחם למען זכויות החיות, בוים בידי ד"א פניבייקר וכריס הג'דס יבדל"א, שותפים ארוכי שנים בחיים המקצועיים והאישיים, וגם הם מבכירי הבמאים בתחומם; ו"סטיב ג'ובס: האיש במכונה" מגיע משולחנו של אלכס גיבני הפורה, מי שכבר הספיק איכשהו בשנים האחרונות ליצור מסמכים מדוברים וזוכי פרסים על המשבר הכלכלי, פשעי מלחמה של הצבא האמריקאי, ויקיליקס, לאנס ארמסטרונג, הסיינטולוגיה ומה לא, ועכשיו ינסה לעזור לנו להתאושש מטראומת שני הסרטים העלילתיים הכושלים על מייסד אפל.

"לפתוח את הכלוב": הטריילר

וכל השאר

אפשר להמשיך עד מחר, אבל נסתפק רק בשלושה נוספים בלבד: מי שיש לו כוח לעוד חומר על הכת החביבה על תושבי הוליווד, ימצא את מבוקשו ב"לואי ת'רו: סרט הסיינטולוגיה שלי"; מי שמתעניין בהיסטוריה של התקשורת הישראלית לא יפספס את "העורך" על דב יודקובסקי; וניחוש שלי: אחד הלהיטים הגדולים בפסטיבל יהיה משהו שכרגע נמצא קצת מתחת לרדאר. מדובר ב"נמלים על שרימפס", המתאר מה קורה כשאחד השפים הטובים באירופה מגיע לארץ השמש העולה. כיוון שיש התאמה מסוימת בין באי הסינמטק ואותו ציבור שמדור ביקורת האוכל הוא החלק החביב עליהם, אפשר לנחש שהאולם יהיה מלא עד אפס מקום כמו במסעדת יוקרה, והצופים ילקקו את הצלחת. בתיאבון!

לפרטים מלאים על הפסטיבל ושאר האירועים שבו ולהזמנת כרטיסים מראש, ראו האתר הרשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully