וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: אלמנתו של מאיר אריאל הגישה בקשה לפשיטת רגל עקב קשייה הכלכליים

15.5.2016 / 19:28

תרצה אריאל השקיעה רבות בהנצחת בעלה המנוח ונקלעה לקשיים כלכליים. "זה בושה וחרפה לתרבות המקומית", היא אומרת ומאשימה את המדינה ואת מוסדות התרבות באי תמיכה הולמת. בתוך כך, נפתח הדסטארט לספריו של מאיר אריאל

יח"צ - חד פעמי

(בודאו: מאיר אריאל בביצוע אינטימי לשירו "מים מתוקים", מתוך הופעה בתוכנית "זהו זה" בשנת 1993, באדיבות הטלוויזיה החינוכית)

seperator

פרסום ראשון: בקשה לפשיטת רגל הוגשה על ידי תרצה אריאל, אלמנתו של מאיר אריאל, שהיה מענקי הכותבים של המוזיקה הישראלית ויצר קלאסיקות רבות. הבקשה, שהוגשה לפני זמן קצר, נבעה מחוסר ברירה, לדבריה, לאחר החרפה במצבה הכלכלי הקשה של אריאל, שספגה עיקולים, פונתה מביתה ועברה לגור עם בתה שירז.

מאז שהלך לעולמו מאיר אריאל ביולי 1999, אלמנתו תרצה פועלת לשימור זכרו באמצעים רבים, ובהם מופע שנתי המתקיים בעקביות, הוצאת ספרים ואלבומים. "עד שנת 2010 אמא פעלה בעזרת הלוואות וללא נותן חסות", אומרת הבת שירז אריאל לוואלה! תרבות. "עם השנים מצבה הכלכלי הלך והורע עד שלפני חצי שנה נאלצה לעזוב את ביתה ולעבור לגור אצלי. במהלך השנה האחרונה, כל הכנסותיה מעוקלות ולאחר שלא צלחה להגיע לפתרונות הסדר, נאלצה להגיש בקשה לפשיטת רגל. כיום ההכנסות היחידות מגיעות ממכירות של מוצרים כמו חולצות וספרים ואלו אזלו לגמרי".

עוד באותו נושא

מאיר אריאל בריאיון גנוז: "המסתורין של הכתיבה גדול ממני"

לכתבה המלאה
מאיר אריאל ותרצה אריאל. צילום רפרודוקציה: שלומי גבאי, באדיבות המשפחה
תרצה ומאיר אריאל/באדיבות המשפחה, צילום רפרודוקציה: שלומי גבאי

"לאורך 17 השנה בהן מאיר איננו התעקשתי להמשיך להשקיע בספרים, באלבומים ובעיזבון שהוא השאיר מאחור, ועקב כך הגעתי לקצה ואני במצב מאוד קשה", אומרת תרצה אריאל לוואלה! תרבות. "עקב כך, הגשנו בקשה להכיר בנו כפושטי רגל, שזה בושה וחרפה לתרבות המקומית. בשנה האחרונה איבדתי את הבית שלי, את בית המקדש של מאיר שלי, את בית המדרש ששימש בית המקדש של מאיר. היום אני אורחת של הבת שלי עד שמצבי ישתפר, וזה רק הולך ומתדרדר. פעם אמרתי 'אין לי בית אבל יש לי אוהל', היום אפילו אוהל אין לי כבר".

"נאלצתי להגיש בקשה לפשיטת רגל עקב כך שכל מה שהרווחתי הלך לטובת היצירה שמאיר השאיר, בלי רחמים על תרצה. הפסדתי את כל הכסף על ימי השנה שהפקתי. חשוב מאוד שמאיר יישאר על המפה ועל הדפים, לטובת הדור הזה והדור הצעיר שלא הכיר את מאיר", מוסיפה תרצה אריאל. "זו פעם ראשונה שאני מגישה בקשה לפשיטת רגל", מוסיפה תרצה אריאל, "זו מילה מגונה, בשבילי זה כמו גזר דין מוות. אני עשיתי כל מה שאנשים יכולים רק לחלום, וגם זה לא. הייתי במקומות הכי גבוהים ועזבתי הכל כשהרגו את מאיר. הוא הלך סתם, סתם, סתם, וזה דבר שאני לא יכולה לחיות איתו יום מאז שהלך".

ראיון גנוז עם מאיר אריאל מ-6 ביוני 1997 חלק ד. צילום: באדיבות משפחת אריאל, מערכת וואלה! NEWS
מאיר אריאל ז"ל/מערכת וואלה! NEWS, צילום: באדיבות משפחת אריאל

לתרצה אריאל יש בטן מלאה כלפי המדינה, מוסדותיה וארגוני היוצרים שלטענתה לא תומכים בה ובהנצחת מאיר אריאל במידה הראויה. "אין תמיכה של מוסדות בכלל", היא אומרת לנו. "כאלמנת זהב, העזרה היחידה שאני מקבלת מאקו"ם היא 600 שקלים לחודש. אני מעוקלת על ידי הבנק, כל התמלוגים מעוקלים על ידי הבנק כבר שנה ולכן הגעתי לפת לחם". שירז אריאל מוסיפה: "אני מנסה לקבל תאריך לפגישה עם השרה מירי רגב, כדי לבדוק מצב לאיזושהי תמיכה ממשרד התרבות".

יוריק בן דוד, מנכ"ל אקו"ם, מסר בתגובה: "קרן הרווחה לחברי אקו"ם נועדה לעזור ולתמוך ביוצרים קודם כל, וזאת היא עושה. במקרים מיוחדים היא אף מסייעת לאלמנות שנקלעו למצוקה. אני מציע לתרצה לפנות לקרן הרווחה ואני בטוח שהקרן תעשה כל שביכולתה לעזור".

למשפחה יש בקשה משמעותית כעת - שהספרים מיצירותיו של אריאל יהיו שוב זמינים לציבור, ולכן פתחה שירז אריאל את ההדסטארט הזה. "על אף הקושי הגדול, החלטנו לעשות מעשה", אומרת שירז. "מאחר שאין גופים או קרנות שתומכות בהנצחת אישי תרבות חשובים ואנחנו מקבלים פניות יום יום מקהל המחפש בנרות עותק, החלטנו לפנות לציבור דרך הדסטארט ולאפשר לקהל להזמין עותק מראש. המיזם הוא קצר מועד וימשך עד סוף החודש בלבד, 31 במאי, עד אז ניתן להזמין ספר או שניים, או מפגש עם יואב קוטנר עורך עצמאי בשטח, סיור בקיבוץ משמרות ועוד הפתעות. במידה והמיזם מצליח לגייס את הסכום הנדרש, התומכים יקבלו את הספרים כבר ביולי הקרוב. יודגש כי הסכום שייאסף יועבר כולו לחשבון ייעודי למען ההוצאה המחודשת לשני הספרים, ויש הוצאות רבות כמו ההדפסה עצמה, ימי חלוקה, משלוחי דואר והפקת המפגשים".

תרצה אריאל. שלומי גבאי
תרצה אריאל לפני כשנתיים, בכניסה לבית אריאל אותו נאלצה לעזוב מאז בשל קשייה הכלכליים/שלומי גבאי

בתוך כך, שאלנו את תרצה אריאל מה חשבה על איחוד להקת תמוז באחרונה במסגרת מופע השקת אלבומו של חבר הלהקה, יהודה עדר, שבו נכחה. כזכור, מאיר אריאל כתב את להיטי הלהקה "הולך בטל" ו"סוף עונת התפוזים", ובשם זה גם נקרא אלבומה היחיד. מתברר שגם במקרה זה תרצה אריאל לא רוותה נחת. "בהופעת האיחוד כשהם שרו את סדרת השירים של מאיר אריאל, שזה שני השלאגרים הכי גדולים שלהם בעצם, הם לא הזכירו את השם מאיר אריאל אפילו לא פעם אחת. רציתי לאכול את השולחן. דיבר יהודה הרבה, דיבר יואב קוטנר, והם לא הזכירו את השם של מאיר אפילו פעם אחת. לא הבנתי, איך השם מאיר אריאל לא מוזכר? זה מאוד חרה לי. אכלתי את הלב".

מאיר אריאל כתב שירים רבים שנכנסו לפנתיאון הישראלי, את חלקם שר בעצמו וחלקם ביצעו אחרים. תרומתו והשפעתו על המוזיקה הישראלית היו גדולות. בין השאר, יצר את הקלאסיקות "אגדת דשא", "ירושלים של ברזל", "הולך בטל", "מכופף הבננות", "סוף עונת התפוזים", "לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ", "שיר כאב", "טרמינל לומינלט", "שדות גולדברג", "שלל שרב", "לוליטה", "דרך ארץ", "נשל הנחש", "עברנו את פרעה נעבור גם את זה", "סוף שבוע בכפר", "בשדה ירוק", "קוצים א" "קוצים ב'", "אהביני", "לא יכול להוריד ממך את העיניים" ו"זרעי קיץ". ב"וואלה! הכי ישראלי" של וואלה! תרבות ו-103FM רדיו ללא הפסקה לבחירת המוזיקאי הכי ישראלי בכל הזמנים, שהתקיים ביום העצמאות האחרון, הגיע מאיר אריאל למקום ה-16.

ההד סטארט לספריו של מאיר אריאל

הצצה לספר "עצמאי בשטח"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully