וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורת הזף: כל מה שצריך לדעת על די אנטוורד לקראת ההופעה בישראל

בר זבדה

20.5.2016 / 0:04

קעקועים, איברי מין, קליפים מטורפים ומסרים חברתיים היישר מדרום אפריקה - כך חברי די אנטוורד הפכו לתופעה המוזיקלית הכי ויראלית של השנים האחרונות. אל תגיעו להופעה לא מוכנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה עם הזף שלכם? די אנטוורד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 2008 התגבש בדרום אפריקה הרכב של שלושה אנשים העונה לשם די אנטוורד. ההרכב שחרר ליוטיוב קליפ בשם "Enter The Ninja". הקליפ, שהיה מיצג של טירוף ויזואלי, מוזיקלי ואסתטיקה חריגה החל לצבור צפיות, תהיות, הרמות גבה ובמהרה הפך את ההרכב הטרי והקיצוני לדבר הכי לוהט ומדובר שככל הנראה יצא מקייפטאון מאז ועד היום.

בקליפ רואים ראפר מקועקע בעל מראה מאיים, אשר לובש (כשהוא טורח להיות לבוש בכלל) חולצה עם סמל של יין ויאנג, ברקע של מה שנראה לעתים כבית כלא שקירותיו מעוטרים באיורים פאליים בשחור-לבן, דמויות מעוותות, עכברים שמסתובבים ובלונדינית צנומה עם קול מצפצף, בעלת תסרוקת שנראית כמו מולט גרסת שנות ה-2000, לבושה כתלמידת בית ספר סקסית, רוקדת בחדר שנדמה כמו מסגד לאותו הראפר. את כל ההתרחשות התזיזית והשירה המהירה בולם הראפר במשפט הנאמר במבטא אפריקאי כבד, כאשר הוא מביט למצלמה ומכריז: "Fuck, this is like .The coolest song I ever heard in my whole life".

וולקאם לעולמם של די אנטוורד. עולם, שהחל מהרגע שנכנסים אליו, אין שום דרך או רצון לצאת ממנו. לצד אותו קליפ מוגזם, ההרכב שחרר קליפ נוסף ופרובוקטיבי אף יותר בשם "Zef Side" שבו רואים את שלושת חברי די אנטוורד מספרים באנגלית קלוקלת ובסלנג מומצא על מה בדיוק הקטע שלהם ואז מבצעים קטע ראפ "מאולתר" ובלתי נשכח בו הם רוקדים, כאשר אותו ראפר, העונה לשם נינג'ה, לובש בוקסר של פינק פלויד ואיבר מינו מתנדנד לכל עבר בהילוך איטי.

הקליפים צברו מליוני צפיות ברחבי העולם במהירות שיא ויצר הסקרנות האנושי הפך אותם ואת די אנטוורד לויראליים, כאשר כל האינטרנט תהתה: WTF?

רגע, אז מי אתם דיי אנטוורד?

הרכב הראפ/רייב מדרום אפריקה שכולל את נינג'ה, יולנדי ודיג'יי היי-טק הוא בין הדברים הכי פחות קונבנציונליים שנוצרו בתעשיית המוזיקה בשנים האחרונות. החבורה יוצרת שילוב מוזיקלי טראשי שנע בין פופ, דאבסטפ, היפ הופ, ניחוחות של אפריקה, דאנס ועוד שילובים הזויים אך מקפיצים.

נינג'ה, או בשם הלידה שלו, Watkin Tudor Jones, בן 42 כיום, גדל ביוהנסבורג ועשה ראפ מילדותו. הוא ידוע בשלל כינויים ושמות והוא מוכר ביותר בקייפטאון בכינוי "waddy" אבל מן הסתם לא יענה לכם אם תקראו לו היום ככה ברחוב. לג'ונס יש עבר מוזיקלי ואמנותי עשיר: הוא שיתף פעולה עם אמנים רבים בדרום אפריקה ובעולם והיה חלק מהרבה גלגולים מוזיקליים לפני ש"הפך" לנינג'ה.

יולנדי, שנקראת בתעודת הזהות Anri du Toit ומוכרת בשם הבמה שלה Yolandi Visser) ¥o-landi Vi$$er), היא ילידת קייפטאון (והגיל שלה שמור בסוד) שלא עשתה שום דבר מיוחד חוץ מלהסתבך בצרות לפני שחברה אל נינג'ה בהקמה של די אנטוורד.

הצלע השלישית בחבורה הוא DJ Hi-Tek שעוטה על עצמו מסכות של דמויות מעוותות בכל קליפ/ הופעת לייב של ההרכב ורק לעתים רחוקות נראה בלוק היומיומי שלו כשהוא במסגרת ההרכב.

לפני שדי אנטוורד נוצר, החבורה היתה חלק מקולקטיב היפ הופ מקומי וחבריה עבדו קשה מאוד (ובמעט כסף) כדי להפיץ את האמנות שלהם בדרום אפריקה. הם השתתפו בפרויקטים שונים כאשר הגלגול האחרון בו גם נינג'ה ויולנדי היו יחד, היה הרכב היפ הופ הזוי בשם Maxnormal.tv, שבו נהגו להופיע כשהם לבושים בחליפות ומאחוריהם הוצגו מצגות פאוורפוינט. הרבה מהמוזיקה של די אנטוורד בהתחלה הושפעה מהאלבום "Good Morning South Africa" של Maxnormal.tv אבל מהר מאוד ההרכב התקדם מוזיקלית ואסתטית לכיוון הרבה יותר קיצוני.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

די אנטוורד, שבאפריקנס הפירוש הוא "התשובה" נוצר, כאמור, ב-2008 כאשר נינג'ה אמר ל"רולינג סטון": "כל מה שעשיתי לפני די אנטוורד היה ניסויים בדרך למציאת די אנטוורד. הכל היה לשימוש חד-פעמי. אפשר היה לזרוק הכל". וכך קמו לתחייה דמויותיהם של נינג'ה ויולנדי - וויט טראש דרום אפריקה, גס, מיני, וולגרי, שלא סופר אף אחד ממטר. השניים עטו על עצמם את הדמויות והפכו, עם הזמן, להיות האלטר-אגו של עצמם.

ה-Zef הפנימי

בשנת 2009, בעקבות ההצלחה הוויראלית של "Enter The Ninja" ו-"Zef Side", חברי די אנטוורד הוחתמו בחברת תקליטים ששחררה את אלבום הבכורה שלהם - "$O$" והם החלו להופיע ולכבוש את הבמות בפסטיבלים ברחבי העולם.

החשיפה וההצלחה שאבו אליהם מעריצים רבים מרחבי העולם: ילדות החלו מחקות את התספורת של יולנדי ונערים אאוטסיידרים למיניהם ראו בנינג'ה מודל לחיקוי. הבמאי דיוויד לינץ' אהב אותם כל כך שהזמין אותם לקפה אצלו בבית ואילו הבמאי דיוויד פינצ'ר הציע ליולנדי לשחק בתפקיד הראשי בסרט "נערה עם קעקוע דרקון" (והיא סירבה). ההרכב הופיע בעולם ללא הפסקה, יצא לטורים עם M.I.A בתקופת ההצלחה הגדולה שלה ואף חלק במה עם Aphex Twin.

חברי די אנטוורד מחשיבים עצמם כאמנים ואנשים אשר משתייכים לזרם דרום אפריקאי שנקרא Zef, למעשה מדובר בתת-תרבות שהם המציאו בעצמם אשר משכה עוקבים ברחבי העולם. הזף כולל כמובן סמלים, סלנג ואפילו אתר ולוגו באינטרנט, כאשר נינג'ה ויולנדי מדברים בלי סוף על התחברות ל"זף הפנימי" שלהם. הזף הוא זרם תרבותי שמגחך על העשירים ובעצם תומך בכף שגם עניים יתנהגו בצורה מוגזמת ו"עשירה", או כפי שניסחה יולנדי: "זף זה כשאתה עני אבל מגונדר. אתה עני אבל סקסי. יש לך סטייל". ההשתייכות והפיתוח של הזף הוא בעצם הדרך של חברי די אנטוורד להראות ולקדם את המחאה שלהם נגד הממשלה בדרום אפריקה ולהיות - כפי שהם תופסים את עצמם- הרכב שמייצג את דרום אפריקה ומביע את הקול של מי שלא דופק חשבון.

על אף המילים הגסות, התנועות הוולגריות והאסתטיקה השנויה במחלוקת, הרכב די אנטוורד הפך לאחת התופעות הויראליות והמדוברות בעולם, כאשר השאלות המתנוססות כל הזמן מעל הכל היא האם כל זה אמיתי והיכן יהיה הגבול של חברי ההרכב.

ליידי גאגא נטרפת על ידי אריה

אחרי הצלחת האלבום הראשון ב-2009 ושחרור של אי.פי בשם "5" ביולי 2010, בדי אנטוורד הבינו שלהיות חלק מחברת תקליטים זה בהחלט לא בשבילם ושהם לא אנשים שאפשר להגיד להם מה לעשות. הם עזבו את Interscope Records שבו היו חתומים ופתחו לייבל משלהם בשם, איך לא, Zef Recordz.

בתחילת 2012 שוחרר האלבום השני של ההרכב, "Ten$Ion", שאף משך את תשומת ליבם של חברת צעצועים יפנית שהחלה מאז לייצר צעצועים בעיצובו של נינג'ה. רציתם בובה לילדים של איבר מין גברי מחייך? קיבלתם. האלבום אמנם קיבל ביקורות עלובות ממבקרי המוזיקה, אבל שירים מתוכו כמו "Fatty Boom Boom" הפכו להיות ויראליים. הקליפ ל-"Fatty Boom Boom" הוא מעין מחאה קטנה: כשחברי די אנטוורד היו חתומים בחברת התקליטים, הם קיבלו פנייה מליידי גאגא שביקשה אותם כמופע פותח בסיבוב ההופעות שלה. ככל הנראה נינג'ה ויולנדי לא אהבו את הפנייה והחליטו לפתוח מולה חזית קטנה.

הקליפ נפתח כאשר רואים את הדמות של ליידי גאגא כגבר לבוש בבגדי אישה, ליתר דיוק, בשמלת בשר, נוסעת בוואן עם הצוות שלה, בסיור בדרום אפריקה. בדרך רואים אותה עוברת ליד די אנטוורד וממלמלת "או מיי גאד הם צריכים לפתוח את ההופעה שלי". בהמשך הסיור חמושים משתלטים על הרכב וליידי גאגא בורחת, מגיעה לגניקולוג שמוציא לה מעין חסילון מעוות וענקי מאיזוריה המוצנעים ואחר כך היא יוצאת משם ונטרפת על ידי אריה. סולידי סך הכל. אחרי שהקליפ יצא, החלה התכתשות מקוונת בין גאגא והלהקה. לא ממש מפתיע.

שיר נוסף שזכה להצלחה גדולה מהאלבום השני של די אנטוורד, שנכון להיום הוא גם הקליפ הכי נצפה ביוטיוב שלהם, הוא "I Fink U Freaky". את הקליפ המוגזם הזה, כמו את מרבית הקליפים של די אנטוורד ביים נינג'ה בעצמו. בקליפ מופיעה לראשונה גם הבת של נינג'ה ויולנדי העונה לשם סיקסטין (16) ג'ונס.

האם נינג'ה ויולנדי זוג? לא ברור. השניים אמנם נראים לרוב כזוג וגם יש להם ילדה משותפת, אבל כשהם נשאלים על זה הם טוענים שהם לא יחד. כשנשאל על הבת המשותפת (שאגב, נראית כמו שילוב מושלם בין שניהם) ענה נינג'ה: "אנחנו רק חברים אבל יצרנו ילד בטעות. אנחנו הורים טובים, וואטאבר".

אחרי האלבום השני, המשיך ההרכב להופיע ברחבי העולם, שחרר את הסינגל "Cookie Thumper!" וב- 2013 שחרר את האלבום השלישי, "Donker Mag" שכלל את הלהיט "Ugly Boy" שבקליפ שלו מופיעים כוכבים כמו פלי (רד הוט צ'ילי פפרס), מרילין מנסון וג'ק בלאק והמון המון דם.

ממש לפני כמה ימים, אחרי כמעט שלוש שנים, הם שחררו שיר ראשון ממה שצפוי, בתקווה, להיות בקרוב האלבום הבא:

לא מגדלים רק ילדה, אלא גם רובוט

מכיוון שמדובר בשחקני נשמה, שכל חייהם מוקדשים לאמנות שלהם, חברי די אנטרווד לא יכולים להסתפק בעשייה של מוזיקה בלבד, אלא עושים גם את המרצ'נדייז שלהם בעצמם, בגדים, צעצועים. ואיך לא? גם קולנוע. אולי יצא לכם להיתקל בהם בסרט "צ'אפי" שבו הם שיחקו את הדמויות של עצמם רק כפיקציה של גנגסטרים דרום אפריקאים שמגדלים רובוט עם רגשות אנושיים - הסרט, אגב, עם פסקול של די אנטוורד ומומלץ מאוד למי שאוהב את הלהקה. וגם למי שלא.

פיקציה דוקומנטרית

אז האם כל זה "אמיתי"? ברצינות, למי אכפת? כשדי אנטוורד נשאלים על זה (וזה כמובן קורה בלי סוף), הם טוענים שהם "documentary fiction". גם אם הם לא נולדו בתור יולנדי ונינג'ה. אין ספק שהיום זה מי שהם. מי שמגיע לראות את די אנטוורד בהופעה מבין שזה הכי אמיתי שיש ושהם הולכים על כל הקופה.

הסגידה שלהם למכוער, לפריקי, לשונה, למפחיד ולתרבות הפשע בדרום אפריקה היא מה שיוצר סביבם את העניין והשואו הכי טוב שייצא לכם להיתקל בו. מספיקה הצצה ביוטיוב כדי להבין את המסיבה המטורפת שנכנסים אליה מהרגע שהחבורה עולה לבמה: תלבושות, רקדניות, תפאורה מוגזמת, קראוד דיויינג וחשיפת ישבנים זה רק חלק נורמטיבי מההופעות.

חברי די אנטוורד לוקחים את כל מה שנחשב לנורמטיבי ומנפצים אותו. הם קוראים תיגר על העולם ומקצינים את עצמם ואת האסתטיקה של כל המותג שלהם כדי ללמד שיפה ומכוער זה בעיני המתבונן ועושים זאת בצורה הכי משעשעת ולא מתנצלת שיש.

אם תתגברו על ההלם הראשוני של מילות השירים המטונפות (בדרום אפריקה חלק מחשיבים אותם לילדי השטן), תנועות הריקוד הגסות, המוזיקה הטראשית, הדמויות המעוותות ואיברי המין שנמצאים בכל פינה, תבינו שיש לפניכם את אחת התופעות הכי מעניינות ומרעננות בעולם המוזיקה וללא ספק- השואו הכי טוב שייצא לכם לראות.

seperator

די אנטוורד יופיעו ב-8 ביוני בלייב פארק ראשון לציון. מכירת הכרטיסים בעיצומה באתר המופע.

ב-30 במאי ישודר ברדיו הקצה ספיישל בהגשת ליה שפיגל ובר זבדה. להאזנה הקליקו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully