וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוכים הבאים להיכל התהילה של גיבורי העל היהודים

23.5.2016 / 13:51

לצד פיוטים המושרים בבית הכנסת נשמע קולו המחוספס של בוב דילן, בהמשך מספרים עולי אתיופיה על המסע שעשו לישראל לפני 30 שנה, ולבסוף הפתעה - גיבורי תרבות יהודיים בגלריה לכל המשפחה. האגף החדש בבית התפוצות - מוזיאון העם היהודי - פותח את שעריו, אז פתחו יומנים

בוב דילן על עטיפת התקליט נשוויל סקייליין. אליוט לנדי, מתוך תערוכה בבית התפוצות, מערכת וואלה! NEWS
רוקר צעיר ששיאו עדיין לפניו. בוב דילן על עטיפת האלבום נשוויל סקייליין, 1969/מערכת וואלה! NEWS, אליוט לנדי, מתוך תערוכה בבית התפוצות

רוברט אלן שבתאי זיסל צימרמן, הלא הוא בוב דילן, נראה בתמונה הזאת צעיר, חייכן, מלא אנרגיה. זאת 1969 והוא אחד מהאנשים שמעצבים מחדש את תרבות המערב. רוקר צעיר, קול ייחודי, המנוניו מניעים את תרבות הנגד, את המהפכה התרבותית, והנה הוא, במלוא הדרו על שער אלבומו החדש Nashville Skyline. הוא נראה בשיאו, אבל האמת היא שהוא עדיין הרבה לפניו.

הולכים כמה צעדים, והנה דילן אחר. הופעה בפריז, שנת 2002. קמטים, שיער מדובלל, מבט של אחד שכבר ראה הכול. זה דילן מבוגר, נראה קצת עייף, אולי מנסה להמציא את עצמו מחדש. הוא ניסה כמה פעמים מאז אותה הופעה בפריז, הוציא כמה אלבומים ראויים, שמע את צקצוקי המבקרים על כמה אחרים, אפילו היה מבין האמנים הראשונים למכור מוזיקה לצד אספרסו במסגרת דיל עם רשת סטארבקס, צעד שהקים עליו מהומת אלוהים.

אותו אדם, תקופות שונות, אך בדבר אחד אין לטעות: בוב דילן הוא גיבור תרבות. והתערוכה הזאת היא על גיבורים, ואפילו מזן מסוים – גיבורים יהודים.

בוב דילן בהופעה בפריז, צרפת, שנת 2002. צילום: דנקן יום, מתוך תערוכה בבית התפוצות, מערכת וואלה! NEWS
כמה צעדים קדימה וכמה שנים קדימה, זה כבר דילן שראה הכול. בהופעה בפריז בשנת 2002/מערכת וואלה! NEWS, צילום: דנקן יום, מתוך תערוכה בבית התפוצות

התערוכה Forever Young - הנפתחת ביום הולדתו ה-75 של בוב דילן, חוגגת את העושר התרבותי והיצירתיות פורצת הגבולות המגולמים ביצירתו של מי שהשפיע על תרבות המאה ה-20 יותר מכל מוזיקאי יהודי אחר. התערוכה מציגה את דמותו החידתית של בוב דילן באמצעות סרטים, צילומים, דימויים, פוסטרים, מוצגים, והרבה מאוד מוזיקה.

לא רק בוב דילן הוא גיבור תרבות. תערוכה אינטראקטיבית חדשה לילדים מציגה 148 גיבורי על יהודים. תופתעו לפגוש בה דמויות מופת שעל חלקם לא שמעתם - אבל הם שם. "גיבורי על" יהודים, כולם פורצי דרך בתחומם, אנשים שהשפיעו ומשפיעים עלינו עד היום. מדענים, הוגים, מהפכנים, אנשי תרבות, ספורטאים, כלכלנים. אנשים שלא הלכו בתלם, חשבו אחרת, ונתנו לזה ביטוי. השילוב בין החלל הגדול והפתוח, לבין ההפעלות האינטראקטיביות וסרטי אנימציה שמתאימים גם לילדים בני השש וגם להוריהם, מאפשר לרחף בין תקופות ואישים בקלות, ולקבל מושג מי היו ומה בדיוק הפך אותם לגיבורים בתחומם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בית התפוצות - סרט אנימציה. יח"צ,
קטע מתוך סרט אנימציה בתערוכת גיבורי העל/יח"צ

לא רק "סלבס" זוכים למבט מקרוב, יש גם תערוכות המוקדשות לנושא או לאירוע מסוים. רוחב היריעה שמציג המוזיאון לוקח את המבקרים למסע מרתק, שבמסגרתו הם מגלים וחוקרים את סיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי. יש לדוגמה תערוכת מדיה בבימויה של במאית אורלי מלסה, המביאה את סיפורן של עשר משפחות מעולי מבצע משה לפני 30 שנה. התערוכה מורכבת מעשרה סרטי וידאו קצרים המציגים את המסע שעשו המשפחות ואת חווית קליטתם, לפעמים בהצלחה ולפעמים לא. כל זה בקולם ודרך עיניהם.

זהבה מרי. רוני כצנלסון, ספק 500
זהבה מהרי מציגה תמונת ילדות במסגרת התערוכה המספרת את סיפור עלייתם של יוצאי אתיופיה במבצע משה/ספק 500, רוני כצנלסון

ונסיים בחגיגה אמיתית. כל מי שביקר אי פעם בבית התפוצות, זוכר את אוסף דגמי בתי הכנסת אותם מודלים מדויקים של בתי כנסת מרחבי העולם. אז כאן נכונה לכם הפתעה. הדגמים המפורסמים זוכים למשכן חדש - גלריה מוארת ורחבת ידיים המוקדשת רק להם. כל 21 הדגמים של בתי הכנסת המוצגים בסביבת מולטימדיה עשירה, מלווים בחפצי יודאיקה ייחודיים, סידורי תפילה, כתבי יד וגם חלון ויטראז' רב רושם שנוצר בשנת 1919 על ידי האמן פרידריך אדלר.

את כל החגיגה הרב תרבותית הזו מלווה המוזיקה של בתי הכנסת – שירים, פיוטים ותפילות בביצוע של גברים ונשים בסגנונות שונים ומרגשים, סרטים וגם פינות אינטראקטיביות לילדים שיכולים לבנות את בית הכנסת שלהם.

הפתיחה ב-25 במאי 2016. כל המידע על האגף החדש והתערוכות החדשות באתר בית התפוצות – מוזיאון העם היהודי www.bh.org.il

גלריה של בתי כנסת, מוזיאון בית התפוצות. שחר וזיו כץ,
גלריה של בתי כנסת, מוזיאון בית התפוצות/שחר וזיו כץ
וואלה! NEWS בשיתוף בית התפוצות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully