וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחוץ לבועה": חלטורה משמימה במסווה של דאגה לפריפריה

23.5.2016 / 0:00

"מחוץ לבועה", שמחליפה במשבצת השידור את "זמן מיסטיקה" המיתולוגית, מתיימרת לעסוק בנושאים בוערים בפריפריה הישראלית. במקום זאת, היא נותנת במה לעסקנים לחפור את משנתם ומרדימה גם את המגישה, אמירה בוזגלו

צילום מסך

ובכן, אני לא יודע איך לספר לכם את זה אבל מתברר שבפריפריה גרים רק אנשי עסקים ועסקנים פוליטיים. אני יודע, אתם בהלם. שנים שניג'סו לנו על המצב הקשה של הפריפריה, על כמה שכל האנשים שלא גרים בתל אביב סובלים ועל זה שאין אולמות קולנוע בצפון. ובסוף מגיעה "מחוץ לבועה", תוכנית הפריפריה החדשה של ערוץ 10, ומגלה את האמת המרה: בפריפריה אין בכלל אנשים, יש רק מפעלים. מדהים.

"מחוץ לבועה", שמופקת ומצולמת באולפנים בקריית שמונה, מחליפה את "זמן מיסטיקה", התוכנית הרוחנית שמשתתפיה לא ניבאו את ירידתה מהמסך ושהופקה וצולמה באותם אולפנים בדיוק. אלפי מילים נכתבו על "זמן מיסטיקה", שהיתה כה גרועה עד שהפכה לקאלט ולציון דרך בספר ההיסטוריה של הטלוויזיה הישראלית. לכן ראוי לבחון איזו תוכנית ערוץ 10 החליט לשבץ במקומה בשעת השידורים המופלאה 13:20 בצהריים.

במקום נומרולוגים ואסטרולוגים, עקרות הבית הנואשות ומבקרי הטלוויזיה האומללים מקבלים פוליטיקאים מקומיים ועוד כל מיני אנשים שלא מפסיקים לדבר על נושאים כמו "האם הטבות המס מחלישות או מחזקות את הפריפריה" ו"האם הרפורמה בתעריפי התחבורה לא מנציחה את הפערים בין המרכז לפריפריה". אתם יודעים, נושאים שעולים בכל שיחת חולין שנערכת מחוץ לתל אביב. את "התוכנית שתתן מענה לפריפריה" מגישה אמירה בוזגלו, ילידת תל אביב שהתגלגלה איכשהו לפריפריה בגיל מתקדם יחסית. ל"מחוץ לבועה" היא כנראה הגיעה לאחר שתעתה בדרך כי כל קשר בינה ובין מה שהתרחש באולפן מקרי בהחלט. בוזגלו משתדלת להתערב בדיונים שנערכים אולם רוב הזמן היא נראית משועממת ואדישה למה שמתרחש מול עיניה. כך למשל, אחרי שראש עיריית טבריה מדגמן מונולוג מייגע בן כמה דקות באחד הנושאים המשמימים שבהם עוסקת התוכנית, בוזגלו פולטת "אז מה אתה אומר בעצם?" ומסכמת היטב את תחושת הצופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כה מעניין/מערכת וואלה!, צילום מסך
הגיע הזמן לרענון כללי ולהבנה: ההבדלים בין הפריפריה והמרכז, ככל שזה קשור לאנשים שמתגוררים בהם, אינם כה תהומיים

הסיפור של "מחוץ לבועה", שמתיימרת כדברי בוזגלו לעסוק ב"בעיות שנובעות מעצם היותנו רחוקים מהמרכז", עצוב. די ברור שבהפקת התוכנית הזו, ערוץ 10 מסמן וי על המחויבות לעסוק בפריפריה. מנגד, אפשר היה לעשות כל כך הרבה דברים אחרת. לייצר תוכנית לא משעממת למשל. או אולי, רחמנא ליצלן, לעסוק בבעיות שבאמת נובעות מהריחוק של הפריפריה מהמרכז. קחו לדוגמה את פינת שאלות הצופים. השאלה הראשונה שהופנתה לעורך דין שהתארח בתוכנית היתה "במקרה של גניבת כספים בחו"ל - להגיש תלונה בארץ או בחו"ל?". מה הקשר לפריפריה? כלום תושבי מרכז הארץ לא נופלים קורבנות לגניבות בחו"ל? ניחא. את התוכנית חתמה פינת "סיפור הצלחה מקומי" שאירחה מנכ"לית חברה שעוסקת בשיווק ופיתוח עסקי. מה זה שיווק ופיתוח עסקי ואיך הם מקדמים את תושבי הפריפריה? זו עוד שאלה טובה. אולי עורך הדין של התוכנית ישיב עליה בתוכנית הבאה.

הרבה דברים טובים קורים בפריפריה והרבה דברים רעים קורים גם כן, אבל כל עוד הגישה בהפקת תוכניות טלוויזיה על האזורים המרוחקים בתל אביב תהיה כזו שממצבת את האזורים האלה כמיוחדים ואת האנשים שמתגוררים באזורים האלה כאנשים שסובלים תמידית מבעיות ונמצאים במצוקה, התוצאה הסופית תהיה נגועה במניעים זרים במקרה הרע ומשעממת במקרה הטוב. הגיע הזמן לרענון כללי ולהבנה: ההבדלים בין הפריפריה והמרכז, ככל שזה קשור לאנשים שמתגוררים בהם, אינם כה תהומיים. בסוף כולם מתים. אפשר לאחל שבזמן הקצר שהוקצב להם לא יבזבזו את זמנם על צפייה ב"מחוץ לבועה".

* הכותב נולד וגדל בעפולה. הוא מתגורר כיום ברמת גן עם חתול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully