וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול חוק הספרים אושר בקריאה ראשונה בכנסת

23.5.2016 / 20:33

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את ביטול חוק הספרים למרות שתוקף החוק היה אמור לפוג בעוד תשעה חודשים בכל מקרה. "אני לא לוביסטית של המו"לים ולא של הסופרים", הצהירה שרת התרבות רגב

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(בסרטון: יו"ר התאחדות המו"לים רחלי אידלמן בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS, מרץ 2016)

seperator

המבצעים הגדולים בשוק הספרים קרובים לחזרה: הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את ביטול חוק הספרים (החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל). 45 חברי כנסת תמכו בביטול, 33 חברי כנסת התנגדו וחבר כנסת אחד נמנע. ביטול החוק הינו תוצאה של הצעת חוק פרטית שהגיש ח"כ יואב קיש אשר מאוחר יותר זכתה לגיבוי ולתמיכת שרת התרבות והספורט מירי רגב. ביטול חוק הספרים אמור כעת לעבור לדיון מהיר בוועדת החינוך על מנת להכינו לקריאה שנייה ולקריאה שלישית וכל זאת לפני שבוע הספר שיחול השנה ב-15 ביוני.

"אני לא לוביסטית של המו"לים ולא של הסופרים", הצהירה רגב מעל דוכן הכנסת. לפני ההצבעה הסבירה רגב מדוע החליטה לפעול למען ביטול החוק למרות שתוקפו היה אמור לפוג בכל מקרה בעוד תשעה חודשים. רגב טענה כי החוק הביא לצמצום שוק הספרים, לירידה במכירת כלל הספרים, לעליית מחירו הממוצע של ספר, לירידה במכירת ספרי ילדים ולירידה בהוצאת ספרי ביכורים. עוד אמרה רגב כי אין הוכחה שהחוק הוביל להגדלת הגמול שמקבלים הסופרים. דבריה של רגב נקטעו על ידי קריאות ביניים של ח"כ תמר זנדברג שתהתה למה לא פורסמו מסקנות הוועדה שמינתה רגב לבדיקת החוק. ח"כ זנדברג התייחסה להסתרת המסקנות גם בנאום התגובה שלה לדבריה של רגב וסיפרה כי הגישה בקשה לקבל את מסקנות הוועדה במסגרת חוק חופש המידע אולם התבקשה לשלם 5,000 ש"ח עבור הפעולה (רגב השיבה כי זוהי העלות הקבועה בחוק). עוד טענה זנדברג כי הוועדה המייעצת לליווי החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל (לא הוועדה שהוזכרה קודם לכן. א"ק), שממצאיה גלויים לציבור, דווקא סותרת את דבריה של רגב.

יש לציין כי לא כל סעיפי החוק בוטלו ולבקשת רגב, הסעיפים שעוסקים במניעת אפלייה הקשורה בחשיפת מו"לים בשטחי התצוגה בחנויות ובמניעת תמרוץ מוכרים על המו"ל המועדף על בעלי הרשת, יישארו בתוקף. בנוסף, רגב הצהירה כי לדעתה יש מקום להתערבות המדינה בהוצאת ספרי ביכורים גם אם אין במהלך הצדקה כלכלית והודיעה כי הורתה למשרדה להקים קרנות ציבוריות לתמיכה בהוצאת ספרי ביכורים. הקרנות יתמכו הן בסופרים והן בהוצאות לאור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

השרה רגב הודיעה על ביטול חוק הספרים, הוראת שעה לתקופה קצובה בת שלוש שנים, במהלך נאומה בוועידת הארץ לתרבות בחודש מרץ. "החלטתי לבטל את חוק הספרים משום שהוא החטיא את מטרתו העיקרית, מחירי הספרים עלו והנפגע העיקרי מהחוק הוא האזרח. החוק אולי היטיב עם המו"לים או רשתות הספרים אבל בנקודת הקצה נפגע הצרכן. החלטתי נבעה מעיקרון העומד בבסיס המדיניות אותה אני מובילה - הנגשת תרבות לכל אזרחי ישראל. ספרים הם הרוח. לעם הספר מגיע ספר במחיר עממי, ולכן אגיש את הצעת החוק לביטול חוק הספרים כבר בימים הקרובים במטרה לבטלו עד שבוע הספר", אמרה אז רגב שמינתה בשנה שעברה ועדה לבדיקת החוק.

מסקנות ועדת הבדיקה לחוק, שמינתה רגב, עדיין לא פורסמו רשמית לעיון הציבור וממשרד התרבות נמסר לוואלה! תרבות שמסקנות הוועדה יוצגו בהמשך. בעבר פורסם ב"הארץ" כי חברי הוועדה מתנגדים לביטול החוק וכי הם המליצו על המשך ביצוע הוראת השעה, לפחות עד תום תקופת המבחן שנקבעה בה, חורף 2017. עוד קודם לישיבת ועדת השרים לחקיקה, פנתה יו"ר התאחדות המו"לים, רחלי אידלמן, במכתב לחברי הממשלה, וביקשה לא לבטל את החוק. "אין שום היגיון לבטל את החוק לפני שבוע הספר העברי כיוון ששבוע הספר הוא המקום שבו גם החוק מאפשר לתת הנחות על ספרים לציבור. בסופו של דבר תרם החוק לשיפור מצבם של הסופרים, לפתיחת חנויות ספרים פרטיות חדשות ולכך שהספרים הגיעו לציבור במחיר סביר".

חוק הספרים נכנס לתוקפו בפברואר 2014 ומאז זכה לביקורות. בין היתר נטען כי גרם לעלייה במחירי הספרים ולירידה בהיקף הקנייה. החוק, שאושר בכנסת עוד ביולי 2013, אוסר בין השאר על חנויות הספרים למכור ספרות חדשה במחיר השונה מהמחיר המומלץ לצרכן - וזאת לתקופה של עד שנה וחצי ממועד היציאה לאור (למעט בתקופות שייקבעו בחוק כמו שבוע הספר ובאתרי הרשת, שבהן מותרת הנחה של עד 10%). מרבית הגורמים בענף שתמכו בחוק ראו בו מהלך שיימנע את שחיקת המחירים בשוק הספרים בישראל, יצמצם את הפסדי המו"לים וכן יאפשר מתן תמלוגים ראויים לסופרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully