וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמר והיוצר מאיר בנאי הלך לעולמו בגיל 55

12.1.2017 / 21:10

בנאי הלך לעולמו אחרי מאבק ממושך במחלה קשה. בנאי נולד וגדל בבאר שבע לשמחה ויצחק בנאי. הוא אחיהם של אורנה בנאי, אפרת בנאי ואביתר בנאי והיה הראשון שהתפרסם מביניהם

מאיר בנאי. אבי כהן
הראשון להתפרסם מבין בני המשפחה. מאיר בנאי/אבי כהן

אבידה גדולה לעולם התרבות הישראלי. הזמר מאיר בנאי, מהיוצרים הפורים והחשובים במוזיקה העברית בשלושים השנים האחרונות, הלך היום (חמישי) לעולמו אחרי שנים של מאבק במחלה קשה. הוא היה בן 55 במותו. בנאי נולד וגדל בבאר שבע לשמחה ויצחק בנאי, הוא אחיהם של אורנה בנאי, אפרת בנאי ואביתר בנאי. והיה הראשון שהתפרסם מביניהם. בנאי החל לנגן ולכתוב שירים בגיל 17. הוא נבחן והתקבל ללהקה צבאית בתקופה שבה שימש רפאל איתן כרמטכ"ל וביטל את המוסד. לכן הוא התגייס לשריון.

כשהשתחרר השתתף בנאי בתוכנית הטלוויזיה "זה הזמן" בהנחיית רם עברון וזכה לחשיפה ראשונה. עורך המוזיקה של התוכנית, מנחם גרנית, התרשם מנגינתו של בנאי והזמין אותו להיות זמר אורח בתוכנית.

בנאי הוציא את תקליטו הראשון בשנת 1982 עם השירים "אל המנוחה" ו"אביתר", שנכתב על אחיו הקטן, אביתר בנאי. נחום היימן אהב את מה ששמע, והחתים את בנאי לחברת התקליטים העצמאית שלו, "מאי מיוזיק". כשנתיים לאחר מכן ב-1984 יצא האלבום "מאיר בנאי" בו כתב בנאי והלחין את כל השירים, מלבד השיר "זה חלום", שהלחין אריק רודיך. בריאיונות איתו באותה תקופה, סיפר בנאי שאהב לשמוע זמרים בריטיים כפיטר גבריאל וג'ון ארמטריידינג, ואף טען לא פעם שהושפע מהם, אך יצר צליל חדש ואישי.

באותה תקופה הופיע בנאי בצוות "חופים" לצד חני ליבנה, משה דץ וליזה קחטן, במופע משירי נחום היימן. שניים משיריו במופע יצאו בתקליט שדרים, "תפילת דייג" שכתב נתן יונתן ו"את שומעת" שכתב נתן אלתרמן.

בסוף שנת 1985 השתתף כשחקן בסרטו של אבי נשר, "שוברים". בנאי הלחין ושר בסרט זה את "שירו של שפשף" למילים של יאיר ניצני, שהפך ללהיט. השיר זכה לעדנה מחודשת ב-2012 כשחברי הקהילה החירשת צילמו קליפ בו הם מסמנים בשפת הסימנים את מילות השיר, כדי להביע סלידריות עם אזרחי סוריה.

בסוף 1985 השתתף בנאי בפסטיגל עם "שיר הצב", שהלחין למילים של הילדה אביטל וייס. השיר הגיע למקום התשיעי בתחרות. ב-1986 השתתף בנאי בסרטו של אמנון רובינשטיין "נאדיה", לצד בן דודו, יובל בנאי, והזמרת אמל מורקוס. בנאי גם כתב, הלחין ושר את שיר הנושא של הסרט, "חלומות אחרים". ב-1987, יצא אלבומו השני של בנאי, "גשם", בהפקה מוזיקלית ועיבודים של מתי כספי. גם באלבום זה כתב והלחין בנאי את כל השירים, שבהם בלטו "אצלך בעולם", "תגידי אש תגידי מים", וכמובן ושיר הנושא אותו כתב בנאי בהשראת קטע מתוך הסרט "נהג מונית". הקלטת הפלייבקים לאלבום ארכה כשבוע, ואת קטעי השירה לכל האלבום סיים בנאי להקליט בשלוש וחצי שעות. תוך חודשים ספורים הגיע האלבום למעמד אלבום זהב עם מכירות של 20,000 עותקים.

ב-1988 יצא אלבומו של בנאי "הופעה חיה" שכלל בעיקר חומרים מתוך סיבוב הופעות אליו יצא באותה שנה. לאלה צורפו שירים שהופיעו לפני כן רק בסינגלים, ובהם "תפילת דייג", "את שומעת", וכן "שירו של שפשף" שלפני כן נכלל רק בפסקול סרטו של נשר. ב-1989 הוציא בנאי תקליט שדרים בשם "אל החלום" בהפקה מוזיקלית של משה לוי. השיר לא יצא על גבי אלבום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ב-1990 יצא אלבומו הרביעי של בנאי, "הצבעים משתנים". בנאי כתב, הלחין ועיבד את כל שירי האלבום. בין השירים שנכללו בו היו "השמש עוזבת" ו"את אחת יחידה". אף על פי שהאלבום לא זכה להצלחה מסחרית, הוא נחשב בעיני מעריציו של בנאי לאלבום מופת.

ב-1992 יצא אלבומו של בנאי "וביניהם". פרט לשירים "וביניהם" שכתב בנאי עם אשתו דאז ענת בנאי, ו"נגמרות לי המילים" שכתב אהוד מנור, בנאי כתב והלחין את כל השירים. פרט לשיר הנושא "וביניהם", נכללו באלבום גם "אהבה קצרה" והבלדה השקטה "שער הרחמים". באותה שנה זכה בנאי בתואר זמר השנה, והשיר "אהבה קצרה" נבחר כשיר השנה. עוד ב-1992 השתתף בנאי פעם נוספת בפסטיגל עם השיר "יום אחד לא היום". השיר הגיע למקום השישי בתחרות.

בשנת 1994 השתתף בנאי בקטע "צפוי שינוי" מתוך אלבום הקונספט "רדיו בלה בלה" של להקת החברים של נטאשה. ב-1996 יצא אלבומו של בנאי "מנגינת הנדודים". ב-1998 במסגרת "פסטיבל ים המלח", נפגש בנאי עם בני דודיו, יובל בנאי ואהוד בנאי, למופע חד פעמי בקיבוץ מצפה שלם. ב-1999 יצא בנאי למופע משותף עם ארקדי דוכין שנקרא "ארקדי בנאי מאיר דוכין", ובו שניהם שרו ממיטב שיריהם ויצרו שיר אחד משותף בשם "דומינו". באותה שנה הוציאו השניים מיני-אלבום ובו חמישה שירים מההופעה.

בשנת 2001 יצא אלבומו השביעי של בנאי, "לב סדוק". בשנת 2002 יצא אלבום אוסף כפול של בנאי בשם "כמה אהבה" שכלל תקליטור נוסף ובו שירים בביצוע אקוסטי. בשנת 2003 הקליט בנאי גרסה מחודשת לשירו של שמוליק קראוס "רואים רחוק רואים שקוף", עבור סדרת הטלוויזיה "מעורב ירושלמי". בשנת 2005 הוציא בנאי שני סינגלים, "שם כל האדם" שלא יצא באלבום ו"בולטת", שכתבה לירון הרפז, שנהרגה בפיגוע בשנת 2001, ויצא באלבום "באמצע שום מקום", שכלל שירים שכתבה והלחינו וביצעו אמנים שונים.

בשנת 2007 הוציא בנאי את האלבום "שמע קולי", שכלל שירים שנכתבו על ידי משוררים יהודיים מתקופות שונות, כשלום שבזי, שלמה אבן גבירול, משה אבן עזרא והאי גאון. בנוסף ללחנים מקוריים של בנאי, מופיעים באלבום גם שירים עם לחנים מסורתיים.

בשנת 2011 יצא אלבום הופעה כפול של בנאי בשם "כמו אגם רוגע". סיבוב ההופעות אליו יצא בנאי היה אינטימי יותר והתבסס על טהרת נגינתו הבודדת על הפסנתר. בשנת 2012 יצא בנאי במופע יחיד חדש שנקרא "מקום בעולם".

בנו של מאיר בנאי, נועם, הוציא ב-2015 אלבום בכורה משלו.

לאורך השנים עבר בנאי תהליך התקרבות לדת. "כמו שלקח לי הרבה מאוד שנים להגיד שאני מוזיקאי, זו מילה כזאת גדולה. אני לא יודע אם אני דתי, זה גם כן מילה שהיא גדולה עליי", אמר בנאי בריאיון לחדשות ערוץ 2 בינואר 2008, לאחר שהוציא את אלבום התפילות שלו "שמע קולי". "אני משתדל מאוד לקיים מצוות כי אני מרגיש מאוד נוח לקיים מצוות. אני מאוד מחובר לזה. זה ממלא לי את החיים ונותן לי הרבה תוכן, והרבה משמעות והרבה שמחה. אז.. כן, אני חושב שאני דתי, כן. למה לא. למה לא בעצם? (...) זה טוב להתפלל, צריכים להתפלל כמה שיותר בעיני, כולם מתפללים, כל אדם מתפלל וזה פותח את הנשמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריירה פורה וענפה של יותר מ-30 שנה במוזיקה הישראלית. מאיר בנאי/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • מאיר בנאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully