וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סם מוות: "האמריקנים" הפכה לדרמת יחסים עדינה שבמקרה עוסקת במרגלים

10.6.2016 / 1:54

רעל ומחלות קטלניות השתלטו על העונה הרביעית של דרמת הריגול המהוללת, כי אם יש משהו שהיה ניכר לאורך העונה הזו, זה שהחיים של כל המעורבים במשחקי הריגול האלה, משני הצדדים, נגועים ומועדים לפורענות. ספוילר עד לפרק ה-11 בעונה

האמריקנים. FX,
רעילים ומסוכנים. קרי ראסל ומת'יו ריס כאליזבת' ופיליפ ג'נינגס/FX

"זה לא מרדפי מכוניות או משהו, זה יותר כמו... יש הרבה דברים לפענח, להמתין. הוא אומר שהתפקיד שלו כסוכן FBI לימד אותו סבלנות"
(מת'יו בימן לפייג' ג'נינגס, עונה 4 פרק 11)

בשנה שעברה עשינו סקירה של הרגעים המדהימים ביותר בעונה השלישית של דרמת הריגול המהוללת "האמריקנים" (ראו מימין), רובם ככולם הציגו התרחשויות דרמטיות אימתניות - מיתות וגילויים מסעירים. הפעם, בעונה הנוכחית, סצנות כאלה הרבה פחות ניכרות. לא שהסדרה פסחה עליהן לגמרי, למעשה היא כללה הפעם מוות ראשון פתאומי ומבהיל של אחת הדמויות המרכזיות ועזיבה של דמות אחרת, אולם איכשהו נראה שעם כל שנה "האמריקנים" מתכנסת בעצמה עוד. יותר מאי פעם נדמה היה כי מדובר בדרמת יחסים עדינה שבמקרה עוסקת במרגלים ובסביבת אלימות בלתי נלאית. ככזו עדיין מדובר באחת הסדרות היפות, המסעירות והמרגשות בטלוויזיה, שבאמצעות רגעים קטנים וטפטופים מתמידים מוחצת את הלב.

וטפטופים היא כנראה המילה המתאימה. כמו בעירוי, כמו בנוזלים הקטלניים במבחנות של וויליאם שנושאות בהן נגיפים מחרידים. כי אם יש משהו שהיה ניכר לאורך העונה הזו, זה שהחיים של כל המעורבים במשחקי הריגול האלה, משני הצדדים, נגועים ומועדים לפורענות. גם הידבקות בפועל - כמו במקרה של אליזבת', פיליפ וגבריאל - וגם מטאפורית, חיים רעילים ומסוכנים להם ולסובבים אותה. מרת'ה היא כמובן הנפגעת הבולטת בעונה הזו. גם יאנג-הי, שאליזבת' באמת ובתמים התחברה אליה. וסטן, שנדבק מזמן ועדיין לא יודע את זה. אחרי שורת אנשים וקשרים שפיליפ ואליזבת' נאלצו לאבד בזה אחר זה, המחיר הרגשי שנגבה מהם היה כל כך גדול ואינטנסיבי עד שגבריאל בחר לשלוף אותם מפעילות חדשה למשך חודשים רבים.

האמריקנים. FX,
עליות ומורדות. סטן ופיליפ/FX

הדמויות האלה ואחרות סיפקו בעונה הרביעית תהפוכות רבות-עוצמה ששורטטו במינוריות לופתת. נינה ומרת'ה הן המשמעותיות שבהן, שתי דמויות שהיו בסדרה מאז שלביה הראשונים וכעת אינן. הראשונה גאלה את עצמה על תרומתה למותה של שותפתה לתא בעבר, באמצעות סיוע למי שאמור היה להיות המשימה הנוכחית שלה, לפני שמתה בחפזה טראגית ושוברת לב. ואם היתה מישהי לחשוש לשלומה כבר מתחילתה של "האמריקנים", הרי שזו מרת'ה, הקרבן הטבעי בהתחשב באופן שבו פיליפ השתמש בה. אבל הסיפור שלה הפך להיות הרבה יותר גדול, הרבה יותר אנושי. הדאגה האמיתית והחמלה הרבה של פיליפ כלפיה הטעינה פרקים שלמים ברגש כן.

לא שהעונה הרביעית חפה מבעיות. החשד של אליזבת' שלפיליפ יש רגשות חזקים כלפי מרת'ה עד שירצה לעזוב איתה, נראה מופרז. השוד/תקיפה מינית של אליזבת ופייג' ומה שבא אחרי כן היה קיצוני וחפוז ונראה תלוש ביחס לשאר העונה. אף על פי כן, הרגעים האלה הם היוצאים מן הכלל ולא הפחיתו מכוחה של "האמריקנים", וחלק גדול מהקרדיט על כך טמון במשחק המופלא. אליסון רייט מוכרחה לזכות באמי על תפקידה כמרת'ה, על האופן שבו הכילה והפגינה את כל הרגשות הסותרים כלפי קלארק מאז שגילה לה על ג'ין בפרק הראשון ועד שנאלצה לעזוב בגללו, ועדיין אהבה אותו כל העת. מת'יו ריס בתפקיד פיליפ תמיד מדהים, הוא מפגין את הלך רוחו אפילו באופן שבו הוא נושם, מפגין על המסך את מה שעובר עליו בשקט רועש ואדיר. וגם קארי ראסל, שבעבעה עד שהתפרצה על פייג' במונולוג זועם. וקוסטה רונין מרגש וכובש בתפקיד אולג, דילן בייקר הוא תוספת מעולה בתפקיד וויליאם הציני, ופרנק לנג'לה ממגנט בתפקיד גבריאל. חלקם לפעמים כל כך מדהימים עד שלפעמים זה מסיח את הדעת מהעלילה.

אבל יש כזו, והיא כתובה כל כך טוב עד שהיא אפילו מתקנת אלמנטים בעייתיים בעברה של "האמריקנים", כשהיתה סדרת ריגול שגרתית למדי, מעט יותר בומבסטית וגמלונית. היו בה התרחשויות כמו זו של הסוכן אמאדור, שותפו וחברו הטוב של סטן (שמו אף אוזכר על ידו מפורשות בעונה הזו) שעקב אחרי מרת'ה מסיבותיו האישיות הנלוזות, תפס איתה את פיליפ והתעמת איתו, מה שהוביל למותו. המעקב הנחוש אחרי מרת'ה העונה מזכיר את זה, רק הרבה יותר מעודן ומחושב. בדומה לכך, השכנות בין סוכן ה-FBI לבין זוג המרגלים נראתה בתחילת הסדרה כמו כלי תסריטאי מוגזם שנועד להיות מראש פי אלף יותר חתול ועכבר (תהיית השכנות אוזכרה גם היא בפירוש העונה: פיליפ הבהיר לכומר טים ולאליס שהם היו שם ראשונים, לפני שסטן הגיע). אך היחסים ביניהם עו?דנו מאוד והפכו לחברות אמיתית, או כמעט אמיתית, כזו שיודעת עליות ומורדות ויוצרת רובד רגשי חזק. היו העונה דקויות נוספות כאלה, אזכורים של שמות ומעשים פחות מוצלחים מראשית הסדרה שהועלו מהאוב ונגאלו, פשוט כי הוצגו ב"האמריקנים" כפי שהיא כיום - רגישה יותר, מורכבת ומדקדקת בניואנסים.

עוד באותו נושא

למען האמת: 4 רגעים שהגדירו את העונה השלישית של "האמריקנים"

לכתבה המלאה
האמריקנים עונה 4, אליסון רייט. FX,
מוכרחה לזכות באמי. אליסון ווייט בתפקיד מרת'ה/FX

"מה שלא יגיע - רגשות, סימפטיה, חברות, לא משנה - אסור לך לשכוח מיהם האנשים האלה באמת"
(עצת הפרידה של פרנק גד לסטן בימן, עונה 4 פרק 7)

התיקון-לאחור - זה שהופך את "האמריקנים" ליצירה שלמה ומרשימה אפילו יותר - מהדהד אל העבר אבל אולי גם מרמז על העתיד. בהתחשב בעובדה שהיא חודשה לשתי עונות אחרונות, כך שהסוף ממש באופק, קשה לא לתהות אם גורלותיהן של נינה ובעיקר מרת'ה לא מרמזים על העתיד לבוא מבחינת הג'נינגסים. האופן שבו סטן ואדרהולט חשדו, פענחו ופיצחו את מרת'ה הוכיח שביחד הם כוח שאין להקל בו ראש, ואם סטן קרוב לפיליפ מכדי לראות דברים גם אם הם ממש מתחת לאפו, אדרהולט יהיה שם כדי לפקוח את עיניו.

יש כל כך הרבה אפשרויות שאיתן הסדרה יכולה להסתיים, והפרק האחרון בה פותח לא מעט אופציות מעניינות, אולם רק קומץ זעום מתוכן נשמע מבטיח עבור פיליפ ואליזבת'. הגיוני. אחרי הכל, הם מקור הזיהום העיקרי.


"האמריקנים" משודרת בימי חמישי ב-23:00 ב-yes Oh וב-VOD

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully