וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהבה, בגידות, מוות ואלוהים: הסיפור מאחורי "הסוד", הסדרה שהסעירה את בריטניה

8.7.2016 / 0:57

הסדרה, על איש כנסייה אדוק ופילגשו שב-1991 רצחו את בני זוגם וגרמו לזה להיראות כהתאבדות, הציפה משקעים ישנים אצל בני המשפחה והגיעה עד לפרלמנט. זה הסיפור המדהים מאחוריה

יח"צ - חד פעמי

"זהו עיבוד דרמטי לאירועים שהתרחשו במציאות, בשנים 1991-2011". עם הכיתוב היבש הזו נפתח כל אחד מארבעת הפרקים במיני-סדרה הבריטית "הסוד", כיתוב שמאחוריו מסתתרים אירועים מסעירים וקשים שנשמרו בסוד במשך עשרים שנים כמעט. חשיפתם הוציאה לאור סיפור סבוך, עם המרכיבים מהם עשויה דרמה עסיסית: אהבה, בגידות, מוות ואלוהים.

הבעיה עם סיפורים המבוססים על אירועים שהתרחשו במציאות, היא שהאירועים כבר התרחשו במציאות. מדיניות הספוילרים במקרה כזה היא מעומעמת, שכן כל הפרטים ידועים. יוצר "הסוד" סטוארט אורבן והבמאי ניק מרפי מודעים לכך שמרבית הצופים בקיאים בפרטי הסיפור, שהסעיר את בריטניה לפני שנים אחדות. לב לבה של הסדרה נמצא בדרמה, בשאלות של ערכים, מוסר, דת ואמונה, ביחסים בין הדמויות שלה, ואיך הן מתמודדות עם השאלות האלו. היא דרמת מתח, אך המתח הוא ערך מוסף. ובכל זאת, מי שמעדיף את העלילות שלו מפתיעות, מוטב לו לחזור לכתבה לאחר הצפייה.

הסוד, ג'יימס נסביט.
עושה רצונו של האל. ג'יימס נסביט כקולין האוול

צפון אירלנד, 1991. מדינה מסוכסכת עם היסטוריה עקובה מדם. קל מאוד שלא להבחין בכך, מבעד לנופים השלווים של העיר קולריין וסביבותיה, נופים מרשימים שבמאי "הסוד" ויוצרה מתעכבים ומתענגים עליהם מדי פרק. אותם הנופים הם גם הרקע לסכסוך של אדם אחד עם עצמו, עם אשתו, עם האשה בה התאהב, ועם הקהילה שלו.

בינואר 2009 מסגיר עצמו אדם לרשויות ומתוודה על רצח כפול אשר ביצע 18 שנים קודם לכן. האיש הזה הוא קולין האוול. אל החוקרים הוא מגיע לאחר שהפסיד את כל כספו בחיפוש אחר זהב בפיליפינים, מבצע שהתברר כהונאה, וכשנה וחצי לאחר מותו של בנו מת'יו בתאונה ברוסיה. את ההודאה שלו הוא מוסר לפי רצונו של האל, כך הוא מאמין. האל שהעניש אותו על החיים שנטל. הוא נוצרי אדוק, האוול. היה כזה מאז ומתמיד, גם כשניהל רומן, גם כשרצח את אשתו ואת בעלה של האשה בה התאהב, וביים את הרצח כהתאבדות כפולה. האל בקהילה הבפטיסטית שאליה השתייך לא רואה בעין יפה ניאוף וגירושין, ואם כבר ביצעת את האחד, הפתרון על מנת להימנע מהשני הוא רצח. הכל לפי רצון האל.

עוד באותו נושא

לא אבודים: ריאיון עם יוצרי "הנעדר"

לכתבה המלאה
הסוד, ג'יימס נסביט.
משפחתה הטלוויזיונית של הייזל ביוקנן. "הסוד"
לאחר שידור הסדרה, פרסמה לורן בראדפורד, בתם של האוול והאישה שרצח, טור נוקב נגד "הסוד" ודומותיה. הטרגדיה האישית שלה נוצלה בידי המפיקים, והיא שוגרה אל תוך עולם חדש של טראומה

קולין האוול הוא רופא שיניים מוערך, איש משפחה, ודמות בולטת בכנסייה הבפטיסטית בקהילה הקטנה שלו בעיר קולריין. הוא נשוי ללזלי, יש להם שלושה ילדים והרביעי בדרך. אל אותה כנסייה משתייכים גם טרבור והייזל ביוקנן. קולין והייזל מתקרבים. במהלך שיעורי שחייה בארגונה של הכנסייה, ניצת בין השניים רומן. מערכת היחסים האסורה בין האוול וביוקנן היא רק החוליה הראשונה, כאמור, בשרשרת של חטאים, הכוללים בין היתר הפלה וחזרה לסורם אפילו אחרי שהם נתפסים על ידי הכנסייה ועל ידי בני זוגם.

בושה היא מושג חמקמק. הבושה בסיפור של קולין האוול ניתזת ממנו אל שאר המעורבים בו כמו כדור פינג פונג, ומוטחת בחזרה אליו. הבושה על הבגידה באשתו, שבעצמה חשה בושה עצומה על היותה האישה הנבגדת. הבושה מהכנסייה, שמתביישת בו ומבקשת להוקיע אותו מקרבה. הבושה מטרבור השוטר שאת אשתו לקח קולין, אך צריבתה של הבושה אוחזת גם בטרבור עצמו, שאשתו התאהבה באחר. אין איך לשבור את המעגל הזה. האוול מאמין שאם ישים קץ לחייהם של בני הזוג הנבגדים, ישים גם קץ לסבלם, לסבלו שלו ולסבלה של הייזל. ישים קץ לבושה. אותו המבט של ג'יימס נסביט, המגלם את האוול ב"הסוד", נראה לרגע אחד קר ובשני מתייסר, ברגע נוסף הוא תמים, שליו, באחר רוע טהור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רופא שיניים מוערך שמנצל מינית במטופלות/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרצח מבוצע בסדרה באופן קר ומחושב. למעט כמה סטיות קלות מהתכנית, הוא מצליח. הרצח הכפול מוצג כהתאבדות ואף אחד לא חושד. 18 שנים. הסוד הזה נשמר במשך 18 שנים. מערכת היחסים בין האוול וביוקנן הסתיימה הרבה לפני. שניהם נישאים בשנית. האוול לקייל ג'ורגנסן, אמריקאית שהכיר במסגרת הכנסייה. לאחר הולדת בנם הוא מתוודה בפניה על הרצח שביצע. במשך שנים שמרה ג'ורגנסן את הסוד תחת לחצים מצדו של האוול. הוא שכנע אותה שזה לטובת הילדים, לטובת המשפחה. כשהתקשתה להשתכנע, איים בהתאבדות. עם עלייתה של הסדרה התראיינה ג'ורגנסן לכלי תקשורת בריטים, להם סיפרה שכאשר פנתה לגורמים בכנסייה וניסתה לחשוף בפניהם את מעשיו של האוול, הם סירבו להאמין. עד כדי כך היה מכובד בקהילה. "כולם היו בטוחים שהוא בחור נוצרי נהדר", אמרה. "אבל הם כל כך טעו. הוא היה מפלצת".

ההודאה של האוול הגיעה אחרי הטרגדיה של מות בנו. מת'יו, בנם של קולין ולזלי, היה בן 22 כשנסע במסגרת לימודיו לסנט פטרסבורג שברוסיה. הוא נפל מגובה ארבע קומות בתאונה מחרידה שגבתה את חייו. "הבאתי מוות למשפחה וזה העונש שלי", אומר קולין ב"הסוד" לאשתו הנוכחית. הוא רואה את עצמו כדוד המלך, שנענש במות בנו אחרי שחמד את בת שבע ושלח את בעלה למות בקרב, אך כשהוא מתוודה על חטאו, תשובתו מתקבלת. "אני נענשתי, וגם אני אזכה למחילה", הוא מאמין. את הווידוי שלו, לפני שהסגיר עצמו למשטרה, הוא נותן קודם כל לאנשי הכנסייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נוצרים אדוקים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית המשפט דווקא חשב אחרת. ביחד עם הייזל ביוקנן (לימים הייזל סטיוארט), הוא מואשם ברצח לזלי האוול וטרבור ביוקנן. הוא נידון למאסר עולם, ונמצא אשם גם במספר מקרים של תקיפה מינית. רופא השיניים הרצחני, כך התברר, נהג לסמם נשים על כיסא הטיפולים ולבצע בהן מעשים מגונים. מהבחור החביב מהכנסייה לא נותר שום זכר. מדובר במפלצת, ואפילו אלוהים כבר לא יסלח לו.

מי שעדיין נאבקת על חפותה היא הייזל. גם היא הורשעה ברצח ונידונה ל-18 שנות מאסר. כבר במשפט היא כפרה באשמה, ומאז מנסה עדיין לערער על גזר הדין. גם היא, לטענתה, נפלה קורבן למניפולציות, ללחצים ולאיומים של ביוקנן, גם לשתף פעולה וגם לשמור על הסוד כמעט עשרים שנה. בעלה הנוכחי, שוטר אף הוא, תומך בה במאבקה, כמו גם שני ילדיה שברצח אביהם הורשעה.

המצב שונה לחלוטין במשפחתו של קולין האוול. לאחר שידור הסדרה, פרסמה לורן בראדפורד, בתם של האוול והאישה שרצח, טור נוקב נגד "הסוד" ודומותיה. בראדפורד איבדה את אמה בשנת 1991. ב-2009 גילתה שנרצחה בידי אביה, וכעת הורגים לה אותה שוב. הטרגדיה האישית שלה נוצלה בידי המפיקים, והיא שוגרה אל תוך עולם חדש של טראומה. "כשהעניין התקשורתי לא מסתפק בדיווח חדשותי ויוצא כנגד רצון המשפחה, ההשלכות עלולות להיות הרסניות כמו הרצח עצמו", כתבה. היא מאשימה את ההפקה, עמה גם עמדה בקשר, בתחקיר מחופף ובשגיאות בפרטים, ובייצוג לא הוגן של אמה המנוחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוצחים. קולין האוול והייזל ביוקנן על פי "הסוד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המאמר של בראדפורד הכה גלים, והגיע עד לשלטונות ממש. חברת הפרלמנט לואיז האי העלתה את הנושא לדיון בבית הנבחרים הבריטי, שם טענה כי משפחות של קורבנות רצח נאלצות לחוות מחדש את האובדן והטראומה, וכי יש לשקול להעניק להם מעורבות גדולה יותר בשאלת שידורן של תכניות שעוסקות בסיפורי פשע אמיתיים. לפני שהתפטר, הודיע ראש הממשלה דיוויד קמרון כי הוא יוזם פגישה עם שר התרבות ג'ון וויטינגדייל על מנת להמשיך ולדון בנושא הכאוב.

"ברצח אין מוזיקה מסתורית או קלוז אפים, רק אובדן וסבל", כותבת בראדפורד בטורה. כשקוראים את מכתבה נשכחים בן רגע הנופים המרהיבים של קולריין, המבט של ג'יימס נסביט והתחבטויותיו בשאלות של מוסר ואמונה. כל מה שהופך את "הסוד" לדרמה משובחת עומד כעת אל מול תחינותיה משפחה מוכת יגון, שנאלצת לחוות מחדש את הטראומה הנוראית שעברה. הדיון ב"הסוד" הופך להיות גם כזה על חירות אמנותית, ועל אלו שלא מוכנים להיות שוב קורבנות, הפעם על מזבחה?.


המיני-סדרה "הסוד" זמינה במלואה ב-yesLondon ב-VOD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully