וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא נשעה את גידי אורשר. המתקפה עליו חולנית ונטולת רסן"

10.7.2016 / 18:02

כך אומר לוואלה! תרבות מוש דנון, יו"ר האקדמיה לקולנוע, בה אורשר משמש כחבר הוועד המנהל, בעקבות הסערה סביב הפוסט שכתב. "אני דוחה על הסף את הדרך שהשרה רגב מתעקשת לנסות למוטט את האליטה התרבותית ואת התחום שאני מייצג, הקולנוע"

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: יפעת רוזנברג, תחקיר: אסתי סדקה, הפקה: רוית כהן צפרירי

(בסרטון: ח"כ עמיר פרץ מגיב לפוסט השנוי במחלוקת של מבקר הקולנוע גידי אורשר באולפן וואלה! NEWS)

seperator

"זו מתקפה חולנית, נטולת רסן ומיותרת". כך מכנה מוש דנון, יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, את התגובות הקשות שמושמעות כנגד הפוסט שפרסם מבקר הקולנוע של גלי צה"ל, גידי אורשר. אורשר יצא בין היתר נגד "היללנים המקצועיים מן המזרח". אף שהוא מסתייג מדבריו, דנון אומר כי אין בכוונת האקדמיה להשעות את מהאקדמיה את אורשר, שהינו בין מקימיה ומשמש בה כחבר ועד מנהל ונציג תא המבקרים.

"אין לנו שום כוונה להשעות את גידי", אומר דנון לוואלה! תרבות. "גם אם דבריו היו טעות, הם עדיין בגדר הבעת דעה. אני בהחלט לא מסכים עם הדרך והניסוח שלו. אבל אני חושב שהעליהום הזה שעושים על גידי הוא חולני ומטורף ואני מתנגד לו בתוקף. אני חושב שגידי עשה טעות בדרך שניסה להביע את דעתו בהכללות מיותרות ולא רציניות. באותה נשימה אני גם נגד קריאות הבוז שקראו בפתיחת פסטיבל הקולנוע בירושלים".

"ובאותה נשימה", מוסיף דנון, "אני דוחה על הסף את הדרך שהשרה רגב מתעקשת לנסות למוטט את האליטה התרבותית ואת התחום שאני מייצג, הקולנוע. הקולנוע שלנו הוא רב תרבותי, מייצג מדהים תרבויות שונות, עדות שונות ואזורים גיאוגרפיים שונים, הוא משקף באופן מדהים את החברה הישראלית על גווניה וצורותיה. אני מתנגד לדברים שרגב אמרה על גידי. יש מתקפה חולנית ונטולת רסן, היא מיותרת לחלוטין ובעיקר אנשי ציבור ופוליטיקאים צריכים לקבל איזושהי אחריות, ולנסות לכבות את השריפות ולא להקצין את מה שכבר מוקצן. זה רק גורם לליבוי יצרים ולפילוגים בחברה הישראלית, אין סיבה לתת לזה יד, לא בבוז ולא במחיאות כפיים".

מוש דנון. עומר מירון
מוש דנון, יו"ר האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה/עומר מירון

אמש (שבת) שרת התרבות מירי רגב הגיבה לפוסט של אורשר, ומסרה כי פנתה למפקד תחנת הרדיו הצבאית ירון דקל, ודרשה ממנו "לפטר לאלתר את אורשר לאחר שהתבטא באופן גזעני להחריד נגד עדות המזרח, נגד הדת והמסורת היהודית ונגד ציבור שלם שהוא אינו נמנה עליו אבל סבור כי הוא יכול לבוז לו". דקל החליט להשעות את אורשר מעבודתו. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברי אורשר, ומסר: "הדברים החמורים שפורסמו בסוף השבוע האחרון על ידי מבקר הקולנוע של גלי צה"ל, ובהם הכפשות בוטות ובזויות נגד בני עדות המזרח ראויים לכל גינוי". לטענתו, "לאדם בעל דעות חשוכות וגזעניות מסוג זה אין שום מקום בשידור הציבורי בישראל. נגד הקולות המנסים לזרוע פירוד בינינו, עלינו לפעול יחד לאחדות בעם ישראל".

אורשר אמר בתגובה הבוקר (ראשון) בתוכניתו של ניב רסקין בגלי צה"ל: "אני מתנצל אם יש מישהו שנפגע מהדברים האלה, אבל רוח הדברים – לקידמה, ושיתוף פעולה של העדות. מה שפורסם נכתב מתוך דאגה לחברה שלנו, מתוך אהבה לרובו של הציבור".

עוד באותו נושא

גידי אורשר בפוסט גזעני: "שימו רגל של ארנבת או ערלה של תינוק על הראש וחכו לנס"

לכתבה המלאה
גידי אורשר, מבקר הקולנוע של גלי צה"ל. דודו בכר/ הארץ, הארץ
גידי אורשר/הארץ, דודו בכר/ הארץ

(עדכון, שני, 13:00) למחרת פרסום דבריו של יו"ר האקדמיה לקולנוע ולטלוויזיה, מוש דנון, לוואלה! תרבות, בתגובה לסערת הפוסט של גידי אורשר, ביקש היום (שני) דנון להוסיף את הדברים הבאים: "טענות רבות הגיעו אלי, שתגובתי כנציג האקדמיה לקולנוע אינה מספקת. מה זה אומר? חסר דם? כאזרח וכיו"ר האקדמיה יש לי אחריות, והאחריות היא לדאוג שלא לשתף פעולה עם ליבוי היצרים המתחולל כאן. קריאות הבוז בפתיחת הפסטיבל היו דבר מיותר, מטומטם, לא תרבותי וחסר רסן. דברי אורשר היו דברי בלע אפלים רעים ומיותרים. אך גם המתקפה עליו עברה כל גבול. ולמה? כי די!!! די להיות כלים במשחק הגועל הזה של ליבוי יצרים, של פיצול ופירוק הכל לטובת עוד בוחרים במשחק הפריימריס במפלגה כזו או אחרת. המריבות הללו לוקחות אותנו לאחור למקומות אפלים ורעים, ואף גרוע מזה, מתווספת כאן שנאה נוראית וטוב לא יצא מזה".

"אני", הוסיף דנון, "כמי שמאד גאה במוצאו, כמי שקיפוח תרבותי, חברתי וכלכלי מוכרים לו ממש מקרוב, אינני מוכן לחזור לשם. במקום לשתף פעולה עם מלבי השנאה מכל צד בעצם התייחסותנו אליהם, רצוי שנבדוק היטב איך נכון לנצח את דברי החושך הללו, בעזרת אמנותנו, בעזרת היצירות שלנו, בעזרת חידוש תרבויות שנדחקו ונדרסו ברגל גסה. הקולנוע הישראלי, לדוגמא, שהוא קולנוע משובח, רב גווני, רב תרבותי ומשקף את כלל החברה הישראלית, על אף גידי אורשר המבקר הגזען, ועל אף שרת התרבות המחפשת לרסק קבוצות בתוכו, הינו הקולנוע של כולם. אל תאפשרו לרעל המסרטן הזה להיכנס לשם".

"מדברים כאן על ריסוק האליטות האשכנזיות בעולם הקולנוע. איפה האליטות? מי הן האליטות הללו? מי? בלולו? בוזגלו? לוי? מדמוני? אבוטבול? דנון? אלקבץ? ויש גם רבינוביץ' ובלייר וברקוביץ וסיוון וליפקינד ואקרמן ועוד שמות רבים, שמוצא הוריהם אינו חשוב. חיים, יוצרים, מתפרנסים, כואבים ומתייסרים ביחד. ביחד!!!! כחברים, כבני אדם, כבני זוג. מבלי שנשתכנז או נתמזרח. היה! ויש! קיפוח נוראי, דחיקה של תרבויות, התעלמות מעברן של קהילות רבות. ונעשה הכל לתקן את העיוותים הנוראיים. נכון, השירים של אום כולתום הנפלאה ודומים לה הקיימים עשרות בשנים הפכו להיות לאחרונה טרנד תל אביבי מצוי ומצחיק, ואפשר סוף סוף שלא להנמיך כשמגיעים לרמזור. יופי, זו התחלה של עשיית צדק, אבל השנאה מכל הצדדים לא תפתור כאן כלום. רק המשך מתמיד של עשייה יצירתית יעשה כאן צדק. מלראות את רשימת הסרטים והיוצרים של 20 השנים האחרונות אפשר לראות רק כישרון של מספרי סיפורים מגוונים ומרתקים, ולא משנה מה שם משפחת היוצר ואפילו איזו שפה שלטת בסרט. הגדרת האליטות העלומות הללו נעשית על ידי אנשים חסרי ביטחון, מלבי אש, ואנחנו נגררים כמו טיפשים. תעצרו לחשוב רגע איך אתם עוזרים מבלי משים לרוחות רעות לחדור לתוכנו".

"כיו"ר האקדמיה", סיכם דנון, "אעשה כל שאוכל ולא אחסוך במאמצים בכדי שהקולנוע שלנו ימשיך ויהיה מגוון, מיוחד, מביע מחאה, מחדש תרבויות, פוליטי מכל הצדדים, חופשי ומשקף את החברה הישראלית על כל עדותיה, קהילותיה ומגזריה. בעיקר שיגיע לכל בית ולכל קהילה בארץ. וזאת על אף הניסיונות של מי מהם לפגוע בו ולהכניס בתוכו שנאה בהתבטאויות, ומעשים גזעניים או מתוך אינטרס פוליטי צר ומזלזל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully