וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הדרך לשנדליר: ההתפוצצות האיטית של סיה

14.7.2016 / 0:01

היא בילתה שנים מאחורי הקלעים של רגעים טלוויזיוניים בלתי נשכחים או ככותבת לכוכבי פופ ענקיים, אבל רק הפאה הבלונדינית ולהיט פופ לא שגרתי אחד הזניקו אותה סוף סוף למיינסטרים. עכשיו, כשכולם כבר מכירים בכישרון שלה, סיה נהנית מפריבילגיה נדירה לאמן: החופש לבחור

אימג'בנק GettyImages

יש משהו בלתי נסלח (עבור סוג מסוים של אנשים) וגם מסעיר (עבור סוג אחר של אנשים) בלראות אמן מקלף את עור האנדרדוג שלו ויוצא לחיים אחרים. הסיפור של סיה הוא לכאורה בדיוק זה; היא היתה הסוד הגלוי ביותר של מבקרי מוזיקה בתקופת זירו 7, גרמה לכולם להזיל ריר בפינאלה של "עמוק באדמה" ב-2005 (עם "Breathe Me"), הרתיחה לריהאנה את הקריירה מכיוון לא צפוי ב-2012 (עם "Diamonds") וחוללה מהפך כמעט נסי בקריירה העצמאית שלה כשהוציאה את "Chandelier" ב-2014. מרחוק זאת נראית כמו עלייה זוהרת, אלא שבפועל הדברים קרו קצת אחרת, בפיתולים גסים ולא תמיד מחושבים - לא מעט בגלל סמים שדפקו את התכניות, קהל שהתחלף, נשר והתווסף ותרגילים יח"צניים שסיפקו בוסט מסחרי אבל גם הציקו להתהוות המוזיקה. אז מי את, סיה פרלר? ועד כמה אנחנו מחבבים אותך?

גם אם ייערך משאל רחוב היום באשר לסיה, יהיו לא מעט שישאלו "מי?". באופן אירוני, הרבה מהקלולסים גם יידעו לשיר במיומנות פאנטית את כל להיטי הבילבורד שלה, ואפילו להיטי עבר כמו "Soon We'll Be Found" (נשבעים, ניסינו את זה). אפשר להטיל את האשמה - אם לקרוא לזה "אשמה" - בתעשייה לא לגמרי מפוצחת, שרצה מהר מדי, מעמיסה הרבה מדי ולא מאפשרת לספוג אמנים במלואם כמו בעבר. ואפשר להפיל את האחריות במלואה על היוצרת האוסטרלית, שתבעה את חלקה בין היתר בעזרת חבישת פאה שמכסה שלושה רבעים מפרצופה. "הייתי זמרת 11 שנים והחלטתי שאני לא רוצה יותר, זה הפר את היציבות שלי", היא הסבירה בריאיון לג'יימס קורדן, "אני עושה את זה כדי לשמור על מידה מסוימת של פרטיות".

(Soon We'll Be Found" (2008"

(Breath Me" (2004"

ושוב האירוניה מכה. אותה פאה שהיתה אמורה להעניק לסיה מחסה מהצד האפל של עולם הזוהר, היא דווקא סימן הדרך שהפך את הקערה על פיה. זה נכון שעוד לפני כן היו ניצוצות של הצלחה מטאורית עם דיוויד גטה ו- "Titanium", אבל סיה העצומה - זאת שחלקנו הגדול מכיר כאחת מכותבות השירים המחוזרות והעסוקות ביותר - עשתה שינוי של 180 מעלות רק כשהתסתתרה מאחורי שיער סינתטי והוציאה את להיט הפופ הכי פחות קיקיוני בשנים האחרונות, "Chandelier". להיט שזוכרים.

והנה נתונים בכלל לא יבשים: השיר זכה בארבעה מועמדויות גראמי, הקליפ לשיר עומד בזמן כתיבת שורות אלו על יותר ממיליארד צפיות ביוטיוב, האלבום "1000 Forms of Fear" שיצא באותה שנה, 2014, הגיע למקום הראשון במצעד בילבורד 200, זכה למעמד זהב על ידי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקני וגם כיכב במצעדים באוסטרליה ובקנדה. בכל קנה מידה, מדובר בהישג חסר תקדים עבור מי שהקריירה שלה נתפסה שנים קודם לכן "בינונית" והיא אף העידה על כך בעצמה.

(Destiny" (2001"

(Cheap Thrills" (2016"

הסיפור של סיה לא זר. היו לייט בלומרז לפניה – ג'יימס מרפי, פארל ושריל קרואו, והיו גם התפוצצויות מהירות – ג'סטין ביבר ואדל – אלא שבגיל 40, פרלר היא המהלכת המצטיינת בין הלייט בלומרז למתפוצצים. השוני הוא שבניגוד לאמנים אחרים, עליה אי אפשר להניח אצבע ולהגיד דבר חד משמעי. סיה התפוצצה בשוליים, התפוצצה במיינסטרים, נחה בצלו של השוליים ונחה בצלו של המיינסטרים. בדיוק בגלל זה, הקריירה שלה עשויה להסתיים כמו קריירות של אגדות נדירות ובאותה מידה להידחק ולהיעלם אם תבחר בכך. אבל יותר מהכל, היא השיגה לעצמה את הדבר שרק מעטים זוכים לו: חופש.

וכמו כל דבר בחיים, גם לחופש האמנותי-מסחרי יש יתרונות וחסרונות. סביר להניח שמי שאהב אותה בתקופת "עמוק באדמה" סבל סבל נוראי כשמסרה את נפשה לגטה עם "טיטניום", וגם להפך – מי שנדלק רק בתקופת ה-EDM, כנראה לא יתחבר לטייפ הסדוק והקטן שהיה לה כששרה אסיד ג'אז וטריפ הופ. כל אלה לא משנים את העובדה שסיה מוכשרת כמו שדה (ותעיד על כך העובדה שריהאנה אימצה לחלוטין את טכניקת השירה שלה) - ושלא הכל נמצא בפאה.

(Elastic Heart" (2013"

seperator

5 להיטים שסיה כתבה לאחרים

"Rihanna – "Diamonds

"Beyoncé - "Pretty Hurts

"Britney Spears – "Perfume

"Christina Aguilera - "You Lost Me

"Katy Perry - "Double Rainbow

סיה תופיע בפארק הירקון בתל אביב ב-11 באוגוסט. לרכישת כרטיסים לחצו כאן.

  • עוד באותו נושא:
  • סיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully