וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ציור העירום של איילת שקד: לארי אברמסון משך את התפטרותו

20.7.2016 / 10:04

בדיון שנערך הבוקר (רביעי) בחלל תערוכת הבוגרים של מכללת שנקר הודיע ראש בית הספר לאמנות רב-תחומית כי החליט להישאר בתפקידו

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

(בסרטון: לארי אברמסון בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS לאחר התפטרותו בתחילת השבוע)

seperator

הרוחות סערו במכללת שנקר הבוקר (רביעי) במסגרת דיון בצנזור הציור שיצר הסטודנט ים עמרני שבו מופיעה אישה עירומה שמזכירה את שרת המשפטים איילת שקד. ראש בית הספר לאמנות רב-תחומית במכללה, לארי אברמסון, שהגיש את התפטרותו בתחילת השבוע, החליט להישאר בתפקידו ואמר כי האופן שבו צונזרה היצירה "בלתי נסבל" בעיניו.

את ההתכנסות פתחו נשיאת המוסד פרופ' יולי תמיר וראש המחלקה לאמנות רב תחומית פרופ' לארי אברמסון בבשורה: אמש התכנסו השניים בלווית היועץ המשפטי לפגישה לילית בביתו של צבי ימיני, אספן ויו"ר מועצת המנהלים של שנקר שם הושגו הבנות בנוגע לכינון ועדת אתיקה כדי למנוע הישנות של מקרים דומים בעתיד.

במועצה יהיו חברים נשיאת שנקר, דיקן הפקולטה הרלוונטית, 3 מרצים מדיסציפלינות שונות מהפקולטה, נציג הוועד המנהל, נציג אגודת הסטודנטים וכן היועץ המשפטי אולם לאחרון לא תהיה זכות הצבעה. עוד נקבע במסגרת ההסכמות כי ראשי המחלקות יציגו בפני המועצה לאתיקה אקדמית עבודות הראויות לדיון המועצה כשבועיים לפני תערוכת הבוגרים וכי מכללת שנקר תקיים סדנאות על אתיקה בתחום העיצוב והאמנות כחלק מתוכנית הלימודים לסטודנטים משנה ד' ותקים קרן להגנה על הסטודנטים מפני תביעות הקשורות לעבודתם המוצגות בתערוכות שנקר.

בהמשך הגיבו סטודנטים אוצרים, אמנים וכותבים המלמדים במוסד. רבים גיבו את החלטת המוסד. בלטה בהתנגדותה האוצרת טלי תמיר שאמרה: "זה לא דיון על פמיניזם. הדיון הזה לא היה קורה לפני 10 עשרים שנה", והתייחסה לכמות הגופים העירומים הנוספים שמופיעים בציורו של עמרני ולא צונזרו כמו גם לעובדה שתולדות האמנות שופעת בגופי עירום. "אני מתרגשת כי כל המצב במדינה מרגש עד דמעות. אתם יודעים שהמילה חובת הדיווח היא מסוכנת. זה פתח וזה לא רק פה בשנקר זה בכל המדינה שלנו עכשיו. אנחנו נכנסים לתקופה של ציד מכשפות". אל דבריה של תמיר הצטרפו בהמשך גם סטודנטים שהביעו תחושת אכזבה עמוקה מן ההחלטה על ועדת אתיקה שתבחן אילו יצירות ראויות להיות מוצגות בתערוכות הבוגרים ואילו יצירות עלולות לגרור את בית הספר למאבק משפטי כזה או אחר ולכן יוסרו. "אני מרגיש מרומה. בשנה הראשונה ציירתי את גולדה מאיר ואמרו לי שאני קפוץ תחת ולהעז יותר", אמר אחד הסטודנטים.

"יש עבודות יותר פוליטיות ומאתגרות מזאת", אמרה תמיר בדיון, "אני מייצגת את שנקר בבית משפט ואני לא מוכנה לא להיות שלמה עם הדברים... אני אישה שהיתה הרבה שנים בחיים הציבוריים ויש דבר שיש לי מעט סובלנות אליו - כשהופכים נשים לאובייקטים מיניים... כשאני עמדתי ברחוב עם שלטים של שלום עכשיו היו קוראים לי זונה של ערבים". תמיר הוסיפה כי היא נשאלה מה היה קורה אם היה מדובר בציור של גבר עירום וכי לא ידעה כיצד להשיב. בהקשר הזה, הוסיף שר כי השיוך הפוליטי של שרת המשפטים אינו רלוונטי.

פרופ' לארי אברמסון שליווה והנחה את הבוגר ים עמרני לקראת תערוכת הבוגרים אמר בתגובה לשאלת וואלה! תרבות שלא מצא כל בעייתיות בדימוי העירום לפני שהוסבה תשומת ליבו לדמיון בין הדמות והשרה שקד. "העבודה הוצגה בכל הפורומים האקדמיים. בביקורת אמצע עם מבקרי חוץ, בביקורת גמר עם מבקרי חוץ והסוגיה הזאת מעולם לא עלתה. אני אישית חשבתי שזו שחקנית הקולנוע איזבלה רוסליני ואז מישהו אמר שזה דומה גם לאיילת שקד ובזה הסתיים הדיאלוג. זה לא נראה לי בעייתי כי זה ציור שמשקף אין דעה ופאסיביות אידיאולוגית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
seperator

(עדכון אחרון: 12:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully