וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילן דר: "צריך לקחת 2 ש"ח מכל כרטיס למופע חו"ל בשביל קרן לאמנים נזקקים"

26.7.2016 / 14:33

לרגל יום האזרחים הוותיקים התקיים דיון בוועדת התרבות בכנסת על קשיי האמנים הוותיקים. "כל אמן במדינת ישראל שעבר את גיל 50, עליו השלום. לא קיים", אמר ננסי ברנדס. יו"ר הועדה אמר כי היא תבחן קידום חקיקה לטיפוח אמנים ותיקים

ננסי ברנדס, אילן דר ורנה שיינפלד בדיון בוועדת חינוך ותרבות של הכנסת על קשיי אמנים וותיקים. נועם מושקוביץ
ננסי ברנדס, אילן דר ורנה שיינפלד/נועם מושקוביץ

לרגל יום האזרחים הוותיקים שחל היום (שלישי) התקיימה ישיבה מיוחדת בוועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא קשייהם של אמנים ותיקים והקושי בביסוס מעמדם כנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית, בנוכחות אמנים כמו עודד קוטלר, אושיק לוי, דקלון, אילן דר, רנה שיינפלד, גבי עמרני, ננסי ברנדס ויהודה קיסר, וכן נציגי ארגוני האמנים וגלית והבה שאשו, ראש מנהל תרבות במשרד התרבות והספורט. הישיבה התקיימה ביוזמת חברי הכנסת איציק שמולי ונחמן שי.

ח"כ שמולי אמר כי יש למצוא פרקטיקות שישאירו את האמנים במרכז העשייה. "אני ממש מתרגש לראות אתכם כי אתם גיבורי הילדות שלי", אמר לאמנים הוותיקים. בשיחה עם וואלה! תרבות אומר שמולי כי "בתקשורת מופיעים סיפורים על עוד אמן ועוד אמן שהסתבכו בחובות או נקלעו לקשיים. כינסנו את הדיון בראש ובראשונה להתחיל לחשוב על דרך לתמוך באמנים הוותיקים. אני אתמקד בנסיון לתת לאמנים אלו עדיפות בפרוייקטים שאותם מקדמת המדינה וגם בטקסים ממלכתיים. שיהיה להם ייצוג הולם וגם ייצוג עודף".

ח"כ נחמן שי אמר: "אנחנו מתכוונים לעשות שינוי תודעתי בחברה הישראלית. מיליון אזרחים ותיקים הם גורם משמעותי מאוד בחברה הישראלית וזה לא יכול להיעשות רק במפגשים ספורדיים אלא באמצעות שינוי שיחייב את מדינת ישראל להתמודד עם השאלה איך יראו חייהם של האזרחים הוותיקים. אנשים ממשיכים לייצר וליצור גם בגילאים יותר מאוחרים. זה לא נעצר עם הגיל - הם זכאים ואנחנו מחויבים לסייע להם בשנים שיותר קשה להם".

"אני עוד חצי שנה בן 80 ואני עובד, לשמחתי. אני רואה אמנים שבסוף מתאבדים כי הם בצרות גדולות", אמר בדיון השחקן אילן דר. "יש הצפה ענקית של מופעים מחו"ל ואני מציע להקים קרן קטנה – על כל כרטיס שמישהו גובה מאות שקלים, לקחת שני שקלים ולשים בצד בשביל קרן לאמנים נזקקים".

דקלון בדיון בוועדת חינוך ותרבות של הכנסת על קשיי אמנים וותיקים. נועם מושקוביץ
דקלון/נועם מושקוביץ

"מצבם הקשה של אמנים מבוגרים במדינת ישראל והמצוקה הכלכלית בה הם שרויים מעסיקה אותנו רבות בתקופה האחרונה", נכתב במסמך שהכינה לישיבה עיל"ם, עמותה ישראלית לזכויות מוזיקאים מבצעים. "הקושי הרב עלה ונגלה לעיני כל וגרם לזעזוע ציבורי עם התאבדותו של חברנו גבי שושן ששם קץ לחייו בגיל 66. משרד התרבות אמנם התגייס לסייע בהקמת קרנות שונות לסיוע לאמנים אלו, אך קצרה ידן של קרנות אלו לפתור את הבעיה בכללותה". בדיון עצמו יו"ר עיל"ם דני גוטפריד התייחס לחוק זכויות מבצעים המגן רק על ביצועים של שירים משנת 1984. גוטפריד סבור כי יש לתקן את החוק כך שהאמנים המבצעים יקבלו תמלוגים גם עבור ביצועיהם. עוד ביקש שיחייבו בחקיקה מרכזי ציבור להשמיע לפחות 25% של מוזיקה ישראלית כדי שיתאפשר מתן תמלוגים למבצעים.

"אני בא מרומניה, ושם, כמו בכל אירופה, יש הרבה כבוד לאמנים וותיקים", אמר בדיון המוזיקאי והקומיקאי ננסי ברנדס, "אני רוצה להגיד שכל אמן במדינת ישראל שעבר את גיל 50, עליו השלום. לא קיים. אנחנו אוהבים בטלוויזיה פנים צעירות. מי שורד, חוץ מירון לונדון, ומסכן מוטי? אני חושב שלמיליון אנשים מגיע תוכניות טלוויזיה. לא הכל זה הישרדות וריאליטי. אנחנו לא מצפים למעק, לא מצפים למתנות מצד הממשל, אנחנו רוצים לעבוד. אם אתה לא נמצא בתוכנית טלוויזיה ואתה לא נמצא ברדיו, אתה סוס מת".

"אני רוצה עבודה", אמר השחקן גבי עמרני. "אני מדבר בשם אמנים שבעצם לא עובדים, והם רוצים לעבוד. לעבוד. לא צריך מתנות. צריך לפצות את הגיל שעוד מסוגל לעבוד. כי מה שאתה עושה, אתה לא עובד, אתה יכול לעבוד, אז אתה מאכזב את הגיל שיכול עוד לעבוד. אנחנו צריכים עבודה, כי אנחנו יכולים עוד לתת ואולי לתת מעוד הרבה אחרים".

בתום הדיון יו"ר ועדת החינוך והתרבות, חה"כ יעקב מרגי, אמר כי "הוועדה קוראת למשרד התרבות והספורט למצוא את הדרכים והאפשרויות שיאפשרו לאמנים הוותיקים להמשיך ולהופיע". הוא הוסיף כי "הוועדה תבחן בעצמה את שלל הרעיונות שעלו מצד האמנים, ביניהם הקצאת והגדלת זמן שידור לאמנות ישראלית במרחב הציבורי, הפרשת סכום קטן ממחיר כרטיס למופע תרבות מחו"ל לטובת קרן סיוע לאמנים, שילוב אמנים ותיקים בלימודים בביה"ס למשחק ולאמנות, מתן אחוזים מסוימים מהכנסות של תיאטרון ליוצרים שתרמו לרפרטואר שלו, חיוב השמעת מוזיקה של אמנים ותיקים ברדיו ועוד". וכן אמר כי "הוועדה תבחן את הצורך לקדם חקיקה מתאימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully