וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמרית אור: "כסף של היוצרים מתפזר לכל מיני כיוונים שהוא לא היה צריך"

31.7.2016 / 11:24

אקו"ם ישלם למשרד האוצר קנס של 80 אלף ש"ח, בשל איחור בהגשת בקשה לפטור מאישור בית הדין להסדר כובל, כך נודע לוואלה! תרבות. מנכ"ל אקו"ם: "זה משהו פרוצדורלי"

שמרית אור. ראובן קפוצ'ינסקי, Creative Commons
שמרית אור/Creative Commons, ראובן קפוצ'ינסקי

לאן הולך הכסף הרב בקופתו הציבורית של אקו"ם, הארגון שנועד לשמור על זכויותיהם של יוצרים ישראליים מתחומי המוזיקה והספרות? מתברר שלא רק ליוצרים. בית הדין להגבלים עסקיים בירושלים קבע ביום רביעי (27 ביולי) פסק דין שמאשר את הצו המוסכם בין הממונה על ההגבלים העסקיים לבין אקו"ם, בו הוסכם כי אקו"ם תשלם עיצום כספי (קנס) ע"ס 80 אלף ש"ח לאוצר המדינה בגלל איחור בהגשת הבקשה לפטור מאישור בית הדין להסדר כובל שהגישה, כך נודע לוואלה! תרבות. הדבר עורר את כעסה של היוצרת שמרית אור, שכתבה בין השאר את הקלאסיקות "הללויה", "שיר היונה", "אולי עוד קיץ", "צרות טובות", "אצלי הכל בסדר", "תני לי יד" ו"יש לך שמש". "זה נשמע כמו עוד מקרה שבו כסף שלנו היוצרים מתפזר לכל מיני כיוונים שהוא לא היה צריך להתפזר אליהם", אומרת אור לוואלה! תרבות. פסק הדין הזה מחדד את העובדה שיוצרים רבים חברי אקו"ם לא מודעים למה שקורה עם הכספים שנמצאים בארגון, וענן של סימני שאלה מרחף מעל ענייניו הכספיים. החשש בתעשיית המוזיקה הוא שכספי הקנס יירדו מהתמלוגים או מכספי סיוע לטובת היוצרים של אקו"ם.

פסק הדין בעניין שבין הממונה לאקו"ם, שניתן על ידי השופטת נאוה בן אור נותן תוקף להסכם אליו הגיעו הצדדים. ב-19 במאי השנה, כשבועיים לפני מועד פקיעת אישור הממונה להסדר כובל, הגישה אקו"ם בקשה למתן פטור להסדרים כובלים לפיהם היא פועלת. כאשר על פי החוק עומדים לרשות הממונה 90 ימים לשם בחינת הבקשה, מציינת הפסיקה. בנסיבות אלה לא עמד לרשות הממונה זמן מספיק לבחינת בקשת הפטור ולמתן החלטה בה.

"כפועל יוצא מכך", מציינת השופטת, "החל ממועד פקיעת האישור שניתן על ידי בית הדין (2.6.2016) הפכו אקו"ם והצדדים האחרים להסדרי ניהול הזכויות צדדים להסדר כובל שלא קיבל אישור מבית הדין לפי סעיך 9 לחוק, היתר זמני מבית הדין לפי סעיף 13 לחוק או פטור לפי סעיף 14 לחוק. כך גם לא היו פטורים אקו"ם והצדדים האחרים בהתאם לפטורי הסוג לפי סעיף 15א לחוק. בכך הפרו את סעיף 4 לחוק. הממונה שקלה לנקוט הליכי אכיפה בגין ההפרה האמורה, על פי סמכותה הקבועה בפרק ז'1 לחוק. על רקע זה באו הצדדים בדברים ובסיומם התגבשה ההסכמה שבית הדין מתבקש ליתן לה תוקף של צו מוסכם". עיקרי ההסכמה: במסגרת הצו המוסכם התחייבה אקו"ם לשלם לאוצר סכום של 80 אלף ש"ח בתוך 30 יום.

יוריק בן דוד, מנכ"ל אקום. ברני ארדוב
מנכ"ל אקו"ם יוריק בן דוד/ברני ארדוב

עו"ד יותם וירז'נסקי-אורלנד, מומחה לדיני זכויות יוצרים, המייצג את אמו, שמרית אור, ויוצרים נוספים, אמר על פסק הדין: "אני מאוד מקווה שלא היו עוד הרבה מקרים שבהם כסף של יוצרים חברי אקו"ם שולם לאוצר המדינה בגלל מעשים שנשמעים כמו רשלנות, ואנחנו נבדוק את זה".

מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד, מסר בתגובה: "זה משהו פרוצדורלי בהתנהלות שבין עורכי הדין שמייצגים את אקום לבין הממונה להגבלים העסקיים".

(עדכון, 1 באוגוסט, 11:53) מהרשות להגבלים עסקיים נמסר בתגובה: "פעילותה של אקו"ם נחשבת להסדר כובל שעלול לפגוע בתחרות ולכן אסור לה לפעול בלי היתר. אקו"ם ידעה שהאישור הקיים שלה צפוי לפוג ואף קיבלה מספר התראות בדבר הגשת הבקשה, אך לבסוף הגישה את בקשת הפטור באיחור של למעלה מחודשיים. כתוצאה מכך, היא פעלה ללא היתר, תוך הפרה של חוק ההגבלים העסקיים ובגין הפרה זו הסנקציה שבית הדין אישר".

בימים אלה נבחנים מחדש בידי הממונה על הגבלים עסקיים התנאים בהם רשאי אקו"ם לפעול. מהרשות נמסר לוואלה! תרבות כי בין השינויים העיקריים שהיא מעוניינת לעשות הוא הגברת השקיפות והמידע שנותן אקו"ם, לחבריו ולציבור כולו, בכל הנוגע להכנסותיו והוצאותיו של הארגון. בכפוף לזכות השימוע של אקו"ם, הרשות מעוניינת שכל חברי אקו"ם יוכלו לקבל דיווח מלא לגבי היקף התמלוגים הקשורים בכל אחד אישית ודוחות כספיים בנוגע לפעילות העסקית של הארגון. ברשות מציינים כי תנאים דומים כבר הוטלו על התאגידים האחרים לניהול משותף של זכויות (תל"י, הפדרציה והפי"ל) על-ידי בית הדין להגבלים עסקיים בהמלצת הממונה, במסגרת אישור קבוע או היתר זמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully