וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלך עדיין חי: ריאיון בלעדי עם מוריסי לקראת הגעתו לישראל

11.8.2016 / 17:00

מותח ביקורת על בית המלוכה הבריטי, יוצא נגד תעשיית המוזיקה ומספר מה עומד מאחורי ההחלטה להופיע פעמיים בישראל. למרות מחלת הסרטן, מוריסי לא מפסיק לבעוט. ריאיון מיוחד

מערכת וואלה!

(בסרטון: מוריסי יוצא נגד אד שירן וסם סמית')

seperator

"אני נפגש עם דיוויד בואי לארוחת בוקר במסעדה דיסקרטית לרגלי גבעות הוליווד. שנינו עומדים ליד הבופה עם צלחות ריקות. דיוויד מזנק לעבר משהו שנקרא באופן מזעזע 'נתחי עוף'. אני נדבק אליו. 'דיוויד, אתה לא באמת מתכוון לאכול את הדבר הזה, נכון?'. בקול רועם, דיוויד מגיב בתקיפות: 'אוי, זה בטח גיהנום לחיות איתך'. אני עונה בגאווה: 'זה נכון', בזמן שדיוויד משנה כיוון ומתחמק לכיוון סלט הפירות, וכך הגיעה נחמה לעוד נשמה שניצלה מאש החשיבות העצמית הנצחית. דיוויד אומר לי בשקט: 'אתה יודע, עשיתי כל כך הרבה סקס וסמים שאני לא מאמין שאני עדיין חי', ואני עונה לו בקול רם: 'אתה יודע, עשיתי כל כך מעט סקס וסמים שאני לא מאמין שאני עדיין חי".

האנקדוטה הקטנה הזאת, מתוך האוטוביוגרפיה של מוריסי שפורסמה ב-2013, מסכמת בצורה יפה את דמותו של האמן כאיש נערץ, איש טרחן, איש מיוחד, איש בלתי נסבל, איש משפיע, איש נשכח, איש מפתיע, איש בלתי נגמר – ושלא ייגמר לעולם. מוריסי, אדם עגול, ללא פינות נסתרות, ללא מעצורים, ללא עכבות, ללא התנצלויות. בתחילת השנה נפרדנו מהחבר דיוויד בואי לאחר שנכנע למחלת הסרטן, אבל מוריסי – שסוחב תאים סרטניים בוושט מזה כמה שנים, ממשיך לפעול במלוא המרץ. ולנו, הנתינים העלובים של העולם שלו, נותר רק לספור לאחור את הזמן שנותר לנו ליהנות במחיצתו על אותו כדור ארץ עלוב, כוכב הלכת הכי בודד שאפשר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מוריסי 2013. GettyImages
למרות הסרטן, ממשיך לפעול במרץ. מוריסי/GettyImages
"הייתי מוכן להופיע במה שנשאר מדמשק, אבל זה לא אומר שאני תומך באסד. באותה מידה אני מופיע לעתים קרובות במדינות שאין לי שום מושג לגבי הפוליטיקה שלהן. אני הולך לשיר בפני האזרחים, לא לשבת לארוחת ערב עם שר החוץ"

השנתיים האחרונות בחייו של מוריסי היו מלאות בעליות ובמורדות. חייו הפכו לרכבת הרים של רגשות, הצלחות וכשלונות. מצד אחד הוא הוציא את אלבום הסולו העשירי שלו, שזכה לביקורות משבחות – ומצד שני, בעקבות סכסוך עם חברת התקליטים האלבום לא זכה לקידום ומלבד המעריצים הנאמנים אף אחד כמעט לא זכה לשמוע אותו. הוא הוציא את האוטוביוגרפיה שלו ששברה את כל שיאי המכירות של ספרים מוזיקליים בבריטניה, אבל הוציא גם ספר עלילתי שנכשל והפך ללעג על ידי מבקרי הספרות. הוא זכה לדור חדש של מעריצים שגילו את מוריסי והסמית'ס והפכו את הטור האירופי והאמריקאי שלו למאוד מבוקש, אך בעיות בריאות גרמו לו לבטל הופעות ולהאט את הקצב באופן משמעותי.

את החלק האירופי בסיבוב ההופעות שלו ב-2016 הוא קיצר משמעותית – רק שמונה הופעות בשש מדינות. שתיים מההופעות האלה ייערכו בישראל – בתל אביב ובקיסריה. בריאיון בלעדי לוואלה! NEWS הוא מספר שמאחורי ההחלטה אין שום הצהרה פוליטית. "אני לא מתכוון להתערב בפוליטיקה של ישראל", מספר סולן הסמית'ס לשעבר, "אני לא חושב שאף ממשלה מייצגת את האנשים. למעשה, אני יודע שבדרך כלל זה אפילו ההפך. לדוגמה, הייתי מוכן להופיע במה שנשאר מדמשק, אבל זה לא אומר שאני תומך באסד. באותה מידה אני מופיע לעתים קרובות במדינות שאין לי שום מושג לגבי הפוליטיקה שלהן. אני הולך לשיר בפני האזרחים, לא לשבת לארוחת ערב עם שר החוץ".

עברו שנתיים מאז שחשפת שאובחנת עם סרטן הוושט, בתור יהודי טוב, אני חייב לשאול קודם כל – איך הבריאות?
"אני חושב שהסרטן האט אותי בצורה משמעותית, מכיוון שהשילוב של רופאים ובתי חולים ותרופות מאיץ את תהליך ההזדקנות בדרך מסוימת. הדברים האלה מתישים אותך יותר מהבעיה הרפואית עצמה. אני חושב שאם אתבקש לעשות עוד בדיקת דם אחת אני אתפוצץ".

ובכל זאת, לראות אותך היום על הבמה זה כמו מסע זמן לשנות השמונים. אתה אולי לא רוקד בהתלהבות כמו פעם, אבל נראה שיש לך את אותה אנרגיה ולבטח את אותה כריזמה. איך אתה מצליח לשמור את הלהבה אחרי כל כך הרבה שנים?
"כנראה בגלל שאני מעדיף את היום על אז. דיוויד בואי אמר לי פעם שההצלחה שלו בשנות השבעים בלבלה אותו, בגלל שהוא לא נהנה משנות השבעים. אני מרגיש בדיוק את אותו הדבר לגבי שנות השמונים".

מוריסי 2004. GettyImages
מעדיף את היום על אז. מוריסי/GettyImages
"אני מתקשה להיפטר מההרגל של להגיד 'חלב' כשאני מתכוון למשקה שיבולת שועל או משקה אורז – אבל אני אף פעם לא מתכוון לחלב פרה"

הרבה לפני גארי יורופסקי, מוריסי היה הקול הכי בולט והכי בוטה למען בעלי החיים. קשה להאמין, אבל באמצע שנות השמונים להגיד משפט כמו "בשר זה רצח" היה נחשב לקונטרוברסיאלי – ולקרוא ככה לאלבום של להקה פופולרית נתפס בציבור הרחב כפעולה פרובוקטיבית. וזה בדיוק מה שמוריסי עשה ב-1985 כאשר החליט לקרוא לאלבום השני של הסמית'ס "Meat Is Murder". צוות של ה-BBC נשלח לסקר את הקלטות האלבום, שעוד לפני שיצא לחנויות כבר נחשב להצהרת מלחמה נגד תעשיית הבשר. "אנחנו משתמשים בשם הזה כי אנחנו חושבים שצריך להשתמש במוזיקה פופולרית כדי להעביר מסרים רציניים", אמר מוריסי לעיתונאים הבריטים הסקרנים, "יש כל כך הרבה להקות עם מיליוני מעריצים שלא משתמשות בכוח שלהם כדי להרחיב את התודעה של המאזינים שלהם. אנחנו חושבים שזה חטא. אם המעריצים שלנו אוכלים בשר אני רוצה שהם פשוט יעצרו ויחשבו על זה. אין שום דבר בחיים המודרניים שגורם לאנשים לחשוב על הנושא הזה. יש עדיין איזושהי אמונה לפיה אין קשר בין הבשר שאנשים אוכלים לבין בעלי חיים. אנשים חושבים שבעלי חיים זה משהו שמסתובב לו בשדות ובשר זה משהו שמופיע בלי קשר על הצלחת".

שלושים שנים אחרי, מוריסי הרבה יותר בוטה. בשיר "The Bullfighter Dies" מאלבומו האחרון הוא מאחל מוות ללוחמי שוורים. בריאיון מלפני שנתיים הוא השווה בין בתי מטבחיים לאושוויץ, ואמר שאין לדעתו שום הבדל בין אכילת בשר לאונס או פדופיליה. כיום, לטענתו, הוא מסרב לפתח קשרים חברתיים עם אנשים שאוכלים בשר: "דמיין, לדוגמה, שהיית במועדון לילה ומישהו היה בא אליך ואומר: 'שלום, אני נהנה מהקזת דם, שיסוף גרונות והרס חיים', ובכן, אני בספק שהיית רוצה להחליף מספרי טלפון עם האיש הזה".

לפני כשנה סיפרת ללארי קינג על כך שאתה טבעוני קפדן, ולא נוגע בשום מוצר מן החי. זה מוזר כי בהופעה האחרונה שלך בתל אביב ב-2012 התקשורת פרסמה את רשימת הדרישות שלך לחדר ההלבשה, ונכתב שביקשת חלב וגבינה.
"קודם כל, אתה לא צריך להאמין לכל מה שאתה קורא. דברים דומים נכתבו עליי כדי להשחיר אותי, אבל לרוב הם כל כך מעוררי רחמים שקל לי יותר להתעלם מהם. אני מתקשה להיפטר מההרגל של להגיד 'חלב' כשאני מתכוון למשקה שיבולת שועל או משקה אורז – אבל אני אף פעם לא מתכוון לחלב פרה. זה נכון שאני לא הולך למסעדות טבעוניות, אבל זה בגלל שהן נוטות לבשל את האוכל עם הרבה שום – ואני אלרגי. אדגיש שוב, אני לא צורך שום מוצר עם חלב פרה".

seperator
" בימינו, הכל נשלט ומנוטר כך שאין סיכוי שזמר שרוצה להתפרסם יכול לחשוף דעה פוליטית. התוצאה ברורה. מצעדי הפזמונים של היום מציגים בפנינו מוזיקה שלא מייצגת את התחושות והצרכים של אוהבי מוזיקה אמיתיים"

שלושה עשורים אחרי ש-"The Queen Is Dead" של הסמית'ס יצא לאור והפך לאחד האלבומים הבריטים המשפיעים של כל הזמנים, מוריסי מנסה להתרחק ככל האפשר מצלה של הלהקה-האם, ובעיקר מחברי הלהקה, שאת השנאה והבוז אליהם בעקבות המאבקים המשפטיים שהגיעו לאחר פירוק הלהקה הוא לא מנסה להסתיר.

בזמן אמת, הבנת שאתם יוצרים אנתולוגיה של שירים שלנצח תשפיע על החיים של אנשים? הבנת שאתה כותב שירים שישנו לאנשים את החיים?
"בשום פנים ואופן לא! הכוונה היחידה היתה לשנות את החיים שלי! דיברתי עם פטי סמית' לאחרונה והיא סיפרה לי שאחרי שהיא הקליטה את אלבום הבכורה שלה, היא היתה בהלם שביקשו ממנה להקליט עוד אלבום. הבנתי את ההרגשה שלה מכיוון שבזמן אמת, הייתי המום מההצלחה של שני הסינגלים הראשונים שלנו ("Hand In Glove" ו-"This Charming Man", ע"ס) ולא יכולתי להאמין שיהיה לזה איזשהו המשך".

והנה, בכל זאת, שלושים שנים אחרי הפריצה שלך הוצאת את "World Peace Is None Of Your Business", שלדעתי הצנועה הוא אחד מהאלבומים הכי טובים שהקלטת אי פעם. מתי אנחנו צפויים לשמוע אלבום חדש?
"האלבום החדש כבר כתוב – אבל אני צריך למצוא חוזה הפצה. זה בלתי אפשרי למצוא חוזה הקלטות, אז אנחנו נקליט את האלבום בעצמנו ברגע שנמצא מישהו שיפיץ אותו ויוכל להפוך אותו לנגיש ברחבי העולם".

איך יכול להיות שאדם כמוך שמפוצץ אולמות בכל העולם צריך כל פעם מחדש לגרד איזושהי חברת תקליטים נידחת שתפרסם את המוזיקה שלו?
"הייתה תקופה שבה תעשיית המוזיקה שירתה את האמן, אבל עכשיו האמן משרת את תעשיית המוזיקה. בגלל זה הכל היום כל כך חסר טעם".

מה אתה חושב על המוזיקה הפופולרית של היום? האם להקה כמו הסמית'ס הייתה יכולה להשתלב בעולם ההיי-טקי של ימינו?
"לא. יש היום צנזורה כבדה מאוד. אם תבחן, למשל, את הנסיקה של להקת הסקס פיסטולס, אז תראה שאפשר לייחס את ההצלחה שלה לכך שאף אחד לא ראה את חברי הלהקה מגיעים. התעשייה לא האמינה שלהקה כמו הסקס פיסטולס יכולה להיות פופולרית, או שהיא בכלל יכולה להתקיים. בימינו, הכל נשלט ומנוטר כך שאין סיכוי שזמר שרוצה להתפרסם יכול לחשוף דעה פוליטית. התוצאה ברורה. מצעדי הפזמונים של היום מציגים בפנינו מוזיקה שלא מייצגת את התחושות והצרכים של אוהבי מוזיקה אמיתיים. ומצד שני, לא יכולה להיות שום מהפכה בתחום".

ואולי אתה היוצא דופן? הרי עברו 30 שנים מאז "The Queen Is Dead" ולא רק שהמלכה עדיין חיה ובועטת, נראה שהנינים שלה הם הסלבריטיז הכי גדולים בממלכה.
"אני לא מכיר אף אחד באנגליה שאוהב את בית המלוכה. זו פשוט הונאה, או מתיחה – והכל נשלט על ידי התקשורת הבריטית. כל בוקר מספרים לנו שהתינוקת המלכותית (הנסיכה שארלוט מקיימברידג' – ע.ס) מאוד פופולרית, למרות שבפועל, היא לא. התינוקת הזאת היא לפני הכל עוד נטל כלכלי על האזרחים הבריטים. הכלכלה הבריטית נמצאת במצב מסובך ומסוכן, ויש חשש אמיתי מצעדי סגפנות שיובילו לתקופת צנע חדשה – ובכל זאת, אף ממשלה לא תציע את הפירוק של בית המלוכה. זה מייגע".

לא רק הכלכלה מאיימת על בריטניה. יש אפילו קבוצות ימין קיצוניות שהשתמשו בשירים שלך ("This is Not Your Country", למשל) מחוץ לקונטקסט במאבק שלהם נגד הפליטים המוסלמים.
"לא שמעתי על זה, אבל אני מאמין לך, ואין לי יותר מדי מה לעשות נגד זה. ראיתי שיש כל מיני אמנים שהתעצבנו ויצאו למלחמה נגד דונלד טראמפ כי הוא השתמש במוזיקה שלהם בקמפיין שלו. אנשים שומעים את מה שהם רוצים לשמוע בכל שיר נתון".

מה אתה חושב על ההחלטה של העם הבריטי לעזוב את האיחוד האירופי?
"אני בעיקר בהלם מהסירוב של כלי התקשורת הבריטים להיות הוגנים מספיק כדי לקבל את ההחלטה הסופית של האזרחים, בגלל שהתוצאה של משאל העם לא היטיבה עם המשטר. זה היה שוק לשמוע איך כתבי ה-BBC פשוט משמיצים בצורה עקבית כל מי שהצביע בעד לעזוב. הם כבר הספיקו להאשים, לשפוט ולהרשיע את רוב הציבור בגזענות שתויה וחסרת אחריות. מצד שני לא שמעתי את ה-BBC שופט את ההחלטה של המצביעים להישאר, וזה רק מוכיח איך ה-BBC, כמו סקיי ניוז ופוקס ניוז, לא באמת מדווחים לנו על החדשות, אלא מנסים להשפיע עלינו עם הדעות שלהם, וזה נוגד את החובה המוסרית של אנשי החדשות".

עברו כבר 8 שנים מאז שלהקת הספארקס כתבה עליך את השיר "Lighten Up Morrissey". אתה חושב שאי פעם באמת תיקח את הדברים יותר בקלות?
"לא, אני לא חושב שזה אי פעם יקרה! כולנו פוליטיים היום, חלק מזה קשור לעובדה שמתייחסים לכולנו כמו אל טרוריסטיים פוטנציאליים – ותודה לבוש ובלייר. נראה שכל העולם חווה כרגע התמוטטות עצבים בו זמנית, והבולען שנפער בין הממשלות לאזרחים שהן אמורות לייצר הולך ומתרחב. אז לא, אני לא מתכוון לקחת את הדברים בקלות. למרות שהייתי רוצה".

לסיום, שאלת השאלות, זאת שלעולם ימשיכו לשאול אותך. האם יש סיכוי לאיזשהו שיתוף פעולה בעתיד עם שותפך לפשע לשעבר ג'וני מאר? זה לאו דווקא אומר לאחד מחדש את הסמית'ס, אלא רק אולי לכתוב משהו ביחד, להקליט משהו ביחד או אולי אפילו סתם לנגן כמה שירים ישנים יחד?
"השאלה הזאת רחוקה ממני עכשיו. אני כבר לא מבין למה אנשים שואלים אותה".

seperator

הריאיון של מוריסי בוואלה! תרבות צוטט בכלי התקשורת החשובים בעולם

גם בטוויטר מצטטים מהריאיון בוואלה! תרבות:

seperator

מוריסי יופיע ב-23 באוגוסט בהיכל התרבות תל אביב (כל הכרטיסים אזלו) וב-24 באוגוסט באמפי קיסריה (עדיין נותרו כרטיסים).

  • עוד באותו נושא:
  • מוריסי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully