וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הממונים האחרונים לא ביצעו את תפקידיהם באופן שגובל בפלילים"

14.8.2016 / 18:00

אומר פרופ' מנחם פרי בתגובה לאישור המיזוג בין מודן לכתר ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים. הממונה: "החלטות הרשות מתקבלות לטובת הציבור הרחב ולא לטובת בעל אינטרס". עמוס עוז נפרד מעובדי כתר ומצטט בפני וואלה! תרבות את אלתרמן: "עוד נשוב ניפגש על המים"

מנחם פרי. Creative Commons
פרופ' מנחם פרי/Creative Commons

"עדיף היה שהממונה על ההגבלים העסקיים תאכוף את ההגבלים שהמשרד שלה קבע לפני שנים על שטחי תצוגה לבעלים של רשתות ספרים וכולי", אומר לוואלה! תרבות פרופ' מנחם פרי, פרופסור לתורת הספרות ולספרות עברית באוניברסיטת תל אביב, חוקר ספרות ועורך ספרותי בהוצאת "הקיבוץ המאוחד – ספרית הפועלים" בעקבות החלטת רשות ההגבלים העסקיים לאשר את המיזוג בין מודן וכתר. "אילו היו עושים את זה, לא היה צריך את חוק הספרים ולא היתה ריכוזיות וכולי וכולי. יש דבר אחד קטן, הגבל שקבע אותו בזמנו דרור שטרום, ומאז ממונה אחר ממונה פשוט כופר בו, למרות ששטרום שב והסביר יפה מאוד למה הוא התכוון. כל שלושת הממונים האחרונים לא ביצעו את תפקידיהם, באופן שגובל בפלילים".

"אני לא פרשן לענייני מיזוגים, זה לא השדה שלי", אומר לוואלה! תרבות עמוס עוז, שמוציא את ספריו בכתר. "יש לי רגשי הוקרה, כבוד ותודה להוצאת כתר, לכל עובדיה, לכל אנשי המערכת ולכל מי שעבדתי איתו. אני מקווה, במלים שכתב פעם נתן אלתרמן: 'עוד נשוב נפגש על המים'".

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה היום (ראשון) על אישור המיזוג בין הוצאות לאור, ומסרה כי מבדיקתה עולה כי המיזוג אינו פוגע בתחרות. עם זאת, המיזוג מגביר את הריכוזיות בשוק הספרים, ומעלה לא מעט שאלות מעניינות, הנה שלוש מתוכן:

1. מדוע מודן לא חויבה למכור את החלק שלה בצומת ספרים? בעולם הספרות יש הסבורים כי זוהי עלייה לא ראויה במידת הריכוזיות, וכי ראוי יותר שמודן תעסוק באחת מהשתיים: מו"לות או קמעונות ספרים, ולא תהיה ענקית גם בזה וגם בזה, כי זה עשויי לבוא על חשבון אחרים.

2. מה יקרה כעת עם הוצאת כתר? גורמים בענף מעריכים בפני וואלה! תרבות שכתר כעת תהפוך לקטלוג, כלומר עולה החשש שירוקנו את ההוצאה מהתוכן ושלא ימשיכו להעסיק את כל המערכת הנוכחית שלה. יהיה מצער אם תפוזר מערכת כתר, שהינה הוצאה חשובה.

3. מה יעשו הוצאות ספרים, כמו הקיבוץ המאוחד, שהופצו דרך כתר, איזה הפצה תהיה להן עכשיו?

השקת ספרו של עמוס עוז "בין חברים". נמרוד סונדרס
עמוס עוז/נמרוד סונדרס

דבי איילון, עורכת בהוצאת "הקיבוץ המאוחד – ספרית הפועלים", כתבה היום בעמוד הפייסבוק שלה בתגובה לאישור המיזוג: "איך אפשר לעבור בשתיקה על המשפט האחרון בציטוט מרשות ההגבלים העסקיים: 'בסופו של יום, האחזקות של המו"לים הגדולים ברשתות של חנויות הספרים היא אחד מהכלים שמסייעים להם להפיץ כמויות גדולות של ספרים במחירים נמוכים יחסית, דבר שמסייע לתחרות בתחום'. בתרגום חופשי (ועם תיקון טעות המין והמספר שבמקור): בסופו של יום, האחזקות של המו"לים הגדולים ברשתות של חנויות הספרים הן אחד הכלים שהופכים את ענף הספרים לג'ונגל אכזרי שבו הגדולים והחזקים רומסים ללא רחם את כל היתר, ושבו סיכויי ההישרדות של הוצאה שרוצה להביא לכם ספרים מוקפדים שאינם כתובים לפי נוסחה ונמכרים לפי הקילו הם אפסיים. אבל למה שלרשות ההגבלים העסקיים ולשרת התרבות, שלפני שלושה חודשים ביטלה בשרירות לב את חוק הספרים בניגוד להמלצת הוועדה של משרדה, יהיה אכפת? אין להן שום אינטרס שיצאו כאן ספרים שמעודדים דמיון, מקוריות או מחשבה ביקורתית. יש להן אינטרס שאנשים יקנו כמה שיותר 'מוצרי תרבות' סינתטיים במחיר נמוך ככל האפשר, וזה כנראה מה שיהיה. היכונו".

בניגוד לאיילון, שתי סופרות שהוציאו ספרים בכתר, סביון ליברכט ואלונה קמחי, לא הביעו דאגה באשר למיזוג. "כל התחום הכלכלי אני לא מצויה בו", אמרה לנו ליברכט. ואילו קמחי, שעברה מכתר להוצאת אחוזת בית, מסרה לוואלה! תרבות: "כולם יכולים להתמזג ולהתפצל עד כלות הימים, והלא במילא בסוף אני צריכה לשבת לבד מול המחשב ולכתוב ספר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
seperator

מהממונה להגבלים עסקיים נמסר בתגובה לדברי פרופ' פרי: "נשמח להשתתף בכל דיון ענייני על שוק הספרים, אולם דבריו וסגנונו של מנחם פרי אינם ראויים לתגובה". גורמים ברשות אמרו כי "ההחלטות ברשות ההגבלים מתקבלות לטובת הציבור הרחב ולא לטובת בעל אינטרס או מו"ל כזה או אחר. אנחנו תקווה כי השוק יתאושש מחוק הספרים והשלכותיו, והציבור ימשיך להנות מהיצע גדול של ספרים במחירים זולים. כל ביקורת עניינית היא לגיטימית ונשמח לשמוע את הדברים לא במסגרת התקפה תקשורתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully