וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היה מגדולי המלחינים": סופדים לנחום היימן

אנשי תרבות ורוח הגיבו בעצב לידיעה על מותו של חתן פרס ישראל המלחין נחום נחצ'ה היימן בגיל 82. "לפחות השירים שלו יישארו לעד", אמרה לוואלה! תרבות ירדנה ארזי

צילום: באדיבות yes דוקו

(בסרטון: קטע מתוך "נחצ'ה", באדיבות yes דוקו)

seperator

אבדה קשה לעולם התרבות הישראלי: חתן פרס ישראל המלחין נחום נחצ'ה היימן הלך לעולמו והוא בן 82. "נחום היימן היה מגדולי המלחינים. היתה לי את הזכות לשיר שני שירים שלו, אחד בתחילת דרכי, 'חופים', שזה הסולו הראשון שקיבלתי בלהקת הנח"ל, שצולם לטלוויזיה, וזו חשיפה ראשונה שלי לציבור רחב. ואת השיר 'פת חלקה טובה' שהלחין, שאני מאוד אוהבת. שמעתי בצער רב על מותו. הוא אחד מגדולי המלחינים שהיו לנו אי פעם. לפחות השירים שלו יישארו לעד. תנחומיי למשפחה, לסי, לבילי, ולכל המשפחה", אמרה לוואלה! תרבות ירדנה ארזי.

"עצוב. הוא היה חבר טוב, חבר כל כך טוב", סיפרה לוואלה! תרבות ניקה ברזק, מוותיקות הגבעטרון. "בשנות השישים נחצ'ה היימן עבד איתנו כשהיינו חמישיית גלבוע. הוא תרם לזה שהתחלנו לשיר יותר מקצועית, עם תזמורת. השירים של נחצ'ה, אין עליהם. ב-1961 היה פסטיבל הקיבוץ בגני התערוכה ואז היה הקשר הכי חזק בינינו. שרנו איתו קרוב לעשר שנים. הוא היה אדם מאוד קפדן, הקפיד בכתב ידו, הכל היה מסודר אצלו, היה כל כך פדנט, הקפיד גם על התסרוקת והתלבושת שלו. היינו חברים נורא טובים. זה עצוב".

נורית גלרון בחרה לצטט ממילותיו של היימן: "אדמה שלא עזבת...." מתוך השיר 'סוס מעץ' מתנה שקיבלתי מנחצ'ה היימן
אחד השירים הקרובים לליבי כל כך נחצה הוא נכס צאן ברזל.
המוזיקה הישראלית לא הייתה מה שהיא בלי יצירתו הייחודית".

יהורם גאון ספד לו בפני וואלה! תרבות: "נחצ'ה הוא אחד מאושיות הזמר העברי. קולה של ארץ ישראל. יש המונים שכותבים אבל רק מעטים שניתן לזהות כבר בשורה המלודית הראשונה את אופיו של האיש. אצל נחצ'ה אתה יכול לזהות מיד את יצירה מובנית בתוך השיר. ובכותרת המשנה - לזהות שזה ארץ ישראל. לצערי לא ביצעתי אף שיר שלו, הלוואי והייתי עובד איתו. הוא עומד בשורה הראשונה של המלחינים של ארץ ישראל, שליוו את הארץ הזאת, בשמחותיה ובעצבונה".

"נחצ'ה היה שילוב של איש ההתיישבות העובדת ומוזיקאי מחונן שהשקיע מהדברים שהוא מדבר עליהם את כל כולו, אמר לוואלה! תרבות הקולנוען שמואל אימברמן, "הספקתי לעשות איתו כמה סרטים כמו סדרת טלוויזיה לערוץ אחד בשם 'דום לב' ועוד סרטים קצרים, סרטי טלוויזיה. בשנים האחרונות התרחקנו. אני חוזר עכשיו משבעה בתל אביב של צלם מוכשר בשם יחיאל נאמן. גומר את השבעה בתל אביב והרדיו עוצר אותי עם הבשורה על נחצ'ה. חבל".

יו"ר אמ"י יענקל'ה מנדל מסר הצהרה לכלי התקשורת: "נחצ'ה העניק לעשרות אמנים את שיריהם הגדולים ביותר והפך אותם לאהובים בכל בית בישראל. פועלו לשימור הזמר העברי בשנים האחרונות הינו אחד הפרויקטים החשובים, שתרומתם למורשת האמנותית בישראל לא תסולא בפז. תנחומינו למשפחה. יהי זכרו ברוך".

"אתחיל ואומר שאנחנו בקשר קרוב משנות ה-80 ועד עכשיו וביצירה משותפת וחברות שהיא חד פעמית. הכרתי אותו לפני שהכיר אותו כי את השירים שלו אהבתי הרבה לפני שזכיתי להכיר אותו. שנים ארוכות של חברות קרובה. של יצירה משותפת עם אהבה גדולה. ותמיכה גדולה גם כשיצרתי את החומרים שלי הוא היה זה שהפיק. אבא בהרבה מובנים", אמרה הזמרת חני ליבנה, "רק אחרי הצהריים אני מעכלת את הידיעה. חולפים לי הרבה רגעים בראש. לא יכולה להגיד משהו אחד. זה כמו כל נחצ'ה - אי אפשר לדלות משהו שהוא אחד. הוא היה חלק מהלב שלי".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, התייחס גם כן לפטירתו של היימן: "נחום (נחצ'ה) היימן היה אמן של נפש האדם, איש שידע להלחין ולכתוב את הרגשות והתחושות של כולנו. נחום הלחין את המנגינה הישראלית לאדמה, לטבע, לשמש הישראלית, לשיבולים, לים ולאקורדיון שכמו נוצר בשבילו ובעבורו. 'החול יזכור את הגלים...', ואנחנו לא נשכח את נחום."

נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס הצטרף לסופדים ופנה להיימן: "הדבר האחרון שחשבתי אי פעם הוא שאתה תיפרד מאיתנו כך, ואנחנו ממך. אישיותך קפצה מעל כל הגדרות בכדי להראות את פסגותיה האנושיות והחלוציות של מדינת ישראל באמצעות המנגינה. היית יוצר נפלא, והותרת למדינתנו את מפעל חייך הנפלא- הזמר העברי והמנגינה הישראלית. תרמת תרומה שאין דומה לה לנכסי התרבות שלנו, וקשה מאד להיפרד ממך. חייך היו מלאים בלחנים ישראלים ומוזיקה מרגשת לב וחיית אותם מבלי לאבד את השמחה והחן גם בשעות קשות. אהבתי אותך ונוסיף לאהוב אותך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
seperator

היימן, מגדולי המלחינים בזמר הישראלי וזוכה פרס ישראל, חתום על יותר מאלף לחנים. בין הקלאסיקות הרבות שיצר: "ניצנים נראו בארץ" (שירו הראשון, שהלחין בגיל 16), "חופים", "כמו צמח בר", "מרדף", "שיר אהבה ישן" ("אניטה וחואן"), "שירים עד כאן", "סוס מעץ", "החול יזכור", "ריח תפוח אודם שני", "את ואני והרוח", "עוד חוזר הניגון" ו"אילו כל האוהבים". בנוסף להיותו אחד היוצרים הגדולים במוזיקה הישראלית לדורותיה, הוא בלט בפעילויות רבות נוספות שלו שתרמו לתרבות, בין השאר כאחד המייסדים של להקת הגבעטרון, כמדריך מקהלות וחבורות זמר, כמייסד וכמנהל אמנותית של העמותה למורשת הזמר העברי, במקים חברת תקליטים, כמטפח אמנים רבים בתחילת דרכם, בהם חוה אלברשטיין, הפרברים, עליזה עזיקרי, מאיר בנאי, משה ואורנה דץ, חני ליבנה וכמובן בתו סי היימן, שחידשה את "כמו צמח בר", שאלברשטיין ביצעה במקור. היימן זכור גם בשל שיתוף הפעולה המיוחד שלו עם המשורר נתן יונתן.

seperator

(עדכון אחרון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully