וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשורר ארז ביטון: "שר החינוך שכח את דו"ח ביטון"

26.8.2016 / 21:31

אחרי עבודה מפרכת שארכה חודשים, אומר ביטון לוואלה! תרבות, "בסופו של דבר מממשים את הדו"ח במידה מזערית ושולית". בנוסף מחרים המשורר אירוע מחווה לכבודו מאחר שיוקרן בו סרט שכבר אינו רלוונטי, לדעתו. מפיק הסרט: "מאוכזב, זו השתפנות"

יח"צ - חד פעמי
באחד הקטעים המעניינים בסרט נראה ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, אומר לביטון שהתמודד לפריימריז במפלגתו, "כל דבר בעתו". יש שפירשו זאת כאמירה מתנשאת ומזלזלת, כמו אמר לנציג המזרחים: עוד לא הגיע הזמן שלך"

(בסרטון: רה"מ לשעבר, אהוד ברק, והמשורר ולימים זוכה פרס ישראל, ארז ביטון, בקטע מתוך הסרט "ציפור בין יבשות" משנת 2001, בבימוי יניב טל ובהפקת אלי חכים, ובו נראה כי ברק מתנשא על ביטון)


המשורר ארז ביטון, חתן פרס ישראל לספרות ושירה עברית ומי שעמד בראש ועדת ביטון מעוררת הסערה, מחרים אירוע מחווה עבורו שיתקיים בעוד שבוע, שישי, 2 בספטמבר, בסינמטק תל אביב. לוואלה! תרבות נודע כי הסיבה לכך היא סלידתו של ביטון מסרט שעוסק בו מלפני 15 שנה שיוקרן באירוע, "ציפור בן יבשות" שמו, בבימוי יניב טל ובהפקת אלי חכים. בתום ההקרנה, משוררים יקריאו משירם ומשיריו של ביטון ויתקיים דיון שיעסוק במה שמארגני הארוע מגדירים כ"שאלת עוצמת השפעת היחס המתנשא והמשפיל של מפלגת העבודה והממסד כלפי מזרחים, בוועדת ביטון, ובשינויים שהתרחשו, ומה שנשאר דומה, מאז ועד היום".

הסרט הקצר שאותו מחרים ביטון עוקב אחר התמודדותו הכושלת לפריימריז של מפלגת העבודה, בתקופה בה ביטון היה משורר ופעיל פוליטי שעדיין לא זכה להכרה הממסדית, הרבה לפני שזכה בפרס ישראל ועמד בראש ועדה ממלכתית. בסרט ניכר תסכול וכעס מצד ביטון על היחס כלפיו וכלפי התרבות שלו בוער בו. באחד הקטעים המעניינים בסרט נראה ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, אומר לביטון שהתמודד לפריימריז במפלגתו, "כל דבר בעתו", ויש שפירשו זאת כאמירה מתנשאת ומזלזלת, כמו אמר לנציג המזרחים: עוד לא הגיע הזמן שלך/שלכם (צפו בקטע בראש עמוד זה).

ביטון סרב להזמנת יוצרי הסרט להגיע לאירוע, ומגלה לוואלה! תרבות על הסיבה לכך: "אמרתי ליוצר הסרט שאני לא אגיע מטעמים טכניים אבל גם מבחינה מהותית, כי אני לא רואה שזה נכון לתת גיבוי לסרט הזה כסרט רלוונטי להיום, כי הוא לא רלוונטי להיום. אני רוצה שיעשו איתי היום סרט על התהליך ועדת ביטון ולא פחות על הריאקציה התקשורתית".

המשורר ארז ביטון, כנס ועדת ביטון. אוניברסיטת בר אילן. 28 ביולי 2016. מגד גוזני
הסרט לא משקף את הוויתי כיום. ארז ביטון/מגד גוזני

"הסרט נעשה לפני 15 שנה, הייתי אז חבר מרכז מפלגת העבודה", אומר המשורר. "האמנתי שאני יכול לתרום במסגרת הפוליטית תרומה לקידום התהליך החברתי כמשורר, כפעיל חברתי וכעובד סוציאלי בערי פיתוח, מתוך דוגמא אישית של מי שיצא מעיר פיתוח מאוד מוכה, לוד. חשבתי שבכלים הלשוניים והתודעתיים שלי, כמי שצמח בארץ, אני יכול לתרום. לא היה לי רקע פוליטי שוטף של התחברות לפעילים מרכזיים, לא היתה לי חסות של שום מנגנון ולכן גם לא הצלחתי להיבחר כראוי. כיום מבחינתי האלמנט הפוליטי הוא זניח כי התהליך לא הבשיל להתפתחות במערכת הפוליטית, ועזבתי את זה בהכרה שאין לי כלים להתמודד בתוך מערכת פוליטית ישראלית. בזמנו רצתי בלי גב. מאז זכיתי ליחס הרבה יותר מעשי דרך השירה שלי.

"אני בנאדם שמלווה את תהליך חייו בסקרנות גדולה, כל פעם אני מוצא את עצמי בהתרחשות חדשה שתופסת את כל כולי. ב-2013-2014 יצא סרט אחר עליי, של פרופ' סמי שטרית, ומבחינתי הוא היה מעודכן כי הוא נתן את המציאות הפנימית והסוציאלית שלי ברמות עכשוויות. יכול להיות שיש כמה שמתעניינים לעשות עליי סרט בהקשר של ועדת ביטון. חמישה חודשים ישבנו, היו שם דרמות ויחסים פרובלמטיים עם משרד החינוך".

"אין לי בעיה לראות את הסרט הזה מלפני 15 שנה בבית, יש לי את הקלטת וראיתי אותה כמה פעמים", מוסיף ביטון. "אני חושב שלא כל כך נטיתי לשתף פעולה עם אלי ויניב במה שהייתי קורא מתן אישור, שזה משקף את הוויתי היום. לא, זה לא משקף את הוויתי כיום. אני מניח שמבחינתם זה פיקנטי. מבחינה מהותית אני לא רואה את הסרט הזה כסרט אקטואלי להיום".

עוד באותו נושא

ארז ביטון: "מנשקים לי את היד בכנסת כאילו שאני מזוזה"

לכתבה המלאה
אהוד ברק נואם בכנס הרצליה, יוני 2016. עדי כהן צדק, מערכת וואלה! NEWS
התנשא על ביטון? אהוד ברק/מערכת וואלה! NEWS, עדי כהן צדק
"זה נכון שהיום הוא לא במקום שהוא היה בו. יש שם קטעים שיניב מספר לו על בחורות שהוא רואה, וארז שואל 'מה הן עושות בלילה', קטעים אנושיים שאולי קשה לו כשהוא נהפך לממסד, קשה לו לראות את עצמו כאדם מן השורה"

אלי חכים, מפיק הסרט "ציפור בין יבשות", לא מסתיר את כעסו מכך ואכזבתו מכל שביטון החרים את ארוע המחווה עבורו. "את הסרט עשיתי עם יניב טל שעבד בתור הנהג והעיניים של ביטון, ועקבנו אחר היחסים שלהם", אומר לנו חכים. "מה שמאפיין אותו בתקופה ההיא שהוא לא זכה להכרה. בסצנות חזקות בסרט ביטון מתמודד בפריימריז של מפלגת העבודה, מתחנן ומתרפס בפני אהוד ברק שיסדר לו מקום בפריימריז. ברק מתנשא עליו בצורה חד משמעית, ואומר לו: 'כל דבר בעתו'. התקשרתי אליו, הזמנתי אותו להגיע להקרנה הזאת, והוא אמר לי 'תשמע, היום לא הייתי עושה את הסרט הזה, בוא תעשה עליי סרט חדש'. הוא יימנע מלבוא לארוע הזה. קטע מוזר – במקום להגיד הנה פה לפני 15 שנה לא היתה לי הכרה התייחסו אליי בצורה מזלזלת והיום קיבלתי פרס ישראל, אני יושב ראש ועדת ביטון, עברתי מהפך. מכירים בי כמשורר וכנציג המזרחים, נפתלי בנט מחזר אחרי. הוא כאילו מתבייש בסרט".

"זה נכון שהיום הוא לא במקום שהוא היה בו", מוסיף חכים. "יש שם קטעים שיניב מספר לו על בחורות שהוא רואה, וארז שואל 'מה הן עושות בלילה', קטעים אנושיים שאולי קשה לו כשהוא נהפך לממסד, קשה לו לראות את עצמו כאדם מן השורה. בזמנו הוא דווקא אהב את הסרט מאוד. אני מאוכזב מארז, כי אני מצפה ממנו שהיום, כשהממסד מחבק אותו, הוא יהיה מסוגל לעמוד מול מה שהיה לפני 15 שנה. ההשתפנות שלו מאכזבת אותי. נעים לו להיות באור הזרקורים בהצלחה וקשה לו להיות במקום שלא ספרו אותו".

בתגובה לביקורת של מפיק הסרט עליו, אומר לנו ביטון: "היום אני מרוכז כל כולי ביחסים עם בנט ומשרד החינוך כדי שיממשו את ההמלצות של הדו"ח. אז ללכת לפרשה פוליטית ההיא, אני לא בטוח שזה הזמן. אני מתכוון להגיד נעלבתי, לא נעלבתי, לא ספרו אותי, דברים כאלה, אני לא חושב שבעניין הזה הפוליטיקה הישראלית עושה הנחות לבני אדם".

האם יש סיכוי שתנסה שוב להשתלב במפלגה פוליטית?

"אני החלטתי שבעת הזאת לא אצטרף למהלך פוליטי או למפלגה פוליטית. אני רוצה השתתפות והזדהות של כל המפלגות לבוא למשרד החינוך ולדרוש מימוש של ההמלצות של דו"ח ביטון. כי אני חושב שעבודה של מאה איש שישבו חמישה חודשים יום יום, בהתנדבות, פרפסורים, דוקטורים וחוקרים, ובסופו של דבר מממשים את הדו"ח במידה מזערית ושולית. אפילו כשאני בודק מה שר החינוך מעמיד כסוגיות מרכזיות להתייחסות - הוא בינתיים שכח את דו"ח ביטון. זה מאוד כואב לי ומאוד מצער אותי. וזה מרכז ההתייחסות שלי. מה יהיה בעוד שנה, אני לא יודע. אני רוצה להוציא עוד ספרים שהזמינו אצלי הוצאות ספרים. אין תענוג ואין תחושת מימוש עצמי גדולה יותר מביטוי בכתיבה".


הסרט ניתן לצפייה כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully