וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר סמי מיכאל ("חצוצרה בוואדי") הלך לעולמו בגיל 97

1.4.2024 / 12:49

עולם הספרות המקומי אבל על לכתו של אחד מגדולי הסופרים הישראלים. מיכאל, יליד עיראק שהרבה לכתוב על המעברות וכמה מספריו נכנסו לתכנית הלימודים, היה גם פעיל חברתי ויו"ר האגודה לזכויות האזרח. בין ספריו הנודעים גם "סופה בין הדקלים"

סמי מיכאל. פלאש 90, פלאש 90
סמי מיכאל/פלאש 90, פלאש 90

הסופר סמי מיכאל הלך לעולמו היום (שני) בגיל 97.

סמי מיכאל נולד באוגוסט 1929 בבגדד שבעיראק, תחת השם כאמל סלאח. הוא למד ברשת החינוך של הקהילה היהודית בבגדאד. בעת מלחמת העולם השנייה היה ממנהיגי המחתרת הקומוניסטית העיראקית. הוא למד במשך שנה באוניברסיטה האמריקנית בבגדאד. בנוסף, כתב בעיתונות העיראקית. בשנת 1948, לאחר שהוצא נגדו צו מאסר, ברח לאיראן והחליף את שמו.

שנה לאחר מכן עלה מיכאל לארץ, בטיסה שבה נאמר לנוסעים כי יעדה הוא פריז, אך נחת בשדה תעופה חיפה. מיכאל התגורר תחילה ביפו, ועבר לחיפה לאחר שהוצע לו להיות חבר מערכת בעיתון אל-איתיחאד, ביזמת הסופר אמיל חביבי. בשנת 1955 מיכאל נטש את המפלגה הקומוניסטית, בין השאר בשל המדיניות האנטישמית של ברית המועצות. מיכאל עבד במשך עשרות שנים בשירות ההידרולוגי של משרד החקלאות. בשנת 2001 נבחר לכהן כנשיא האגודה לזכויות האזרח.

בשנת 1974 פורסם הרומן הראשון של מיכאל, "שווים ושווים יותר", העוסק בחיי העולים החדשים בשנות ה-50 בארץ ובחיים הקשים במעברות. לאורך השנים, ספריו תורגמו לשפות רבות, וחלקם עובדו לתיאטרון, לטלוויזיה ולקולנוע. אחד מספריו המצליחים ביותר הוא הרומן "חצוצרה בואדי" שיצא בשנת 1987.

מיכאל זכה בפרסים ובתארים רבים, ובהם עיטור כריסטיאן אנדרסן לספרות ילדים ונוער בעבור ספרו "סופה בין הדקלים" שניתן לו בשנת 1992; פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים שקיבל בשנת 1981; פרס א.מ.ת בשנת 2007 ופרס ברנר בשנת 2008. בנוסף, הוענקו תארי דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מאוניברסיטת תל אביב, מאוניברסיטת חיפה ומהמכללה למנהל.

אחותו של מיכאל היא נדיה, אלמנתו של המרגל הישראלי אלי כהן. הוא היה נשוי שנים רבות למורה מלכה מיכאל, שייסדה וניהלה את בית הספר רוממה בחיפה. הם הביאו לעולם בת ובן, שעסקו בחינוך אף הם. לאחר מכן התחתן עם העיתונאית רחל יונה מיכאל.

סמי מיכאל. קובי קלמנוביץ, Creative Commons
מיכאל/Creative Commons, קובי קלמנוביץ

לפני חמש שנים זכה מיכאל בפרס מפעל חיים על שם שולמית אלוני. "די להשוות בין שני ראשי ממשלה, יצחק רבין ובנימין נתניהו, או בין שני רבנים - הרב קוק והרב הראשי יונה מצגר, שבימים אלה כלוא מאחורי סורג ובריח בגין קבלת שוחד - כדי לדעת מה באמת השתנה כאן", אמר מיכאל בנאומו. "די להשוות בין שרי משפטים שכיהנו בעבר ואשר גוננו על הדמוקרטיה לעומת מה שאנו עדין לו היום - קעקוע יסודות המערכת המשפטית. יש לנו עם חרוץ ואינני יודע איך הוא מרשה למושחתים שנכונים למכור את טובת המדינה בעבור בצע כסף והישגים אישיים למשול בו".

בהמשך התייחס מיכאל לעמיתיו הסופרים: "אני חש שרוב הסופרים בארץ לוקים בלאומנות לוהטת. לעיתים אני תוהה מי מוביל את מי - השלטון או הסופרים המתגייסים לשרתו מרצון. עצוב שלסופרים בכירים בארץ יש שני פנים - פנים מזוייפים של שמאל הומניסטי בחו"ל ופנים אמיתיים בארץ המתבטאים בחיבור הדוק בסתר לשלטון התומך בהתנחלות וזומם להביא חורבן על הדמוקרטיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
סמי מיכאל. פלאש 90, פלאש 90
סמי מיכאל/פלאש 90, פלאש 90

שר התרבות והספורט מיקי זוהר ספד לסופר. "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של הסופר סמי מיכאל ז"ל, איש של מילים ודעת שחי חיים ארוכים ומלאים, שפעל ללא לאות למען צדק, שוויון וערכים חברתיים", מסר זוהר. "התרבות והספרות הישראלית נהנו והתפארו מעבודתו. מורשתו, הישגיו החברתיים ויצירותיו, ימשיכו לפאר את הספרות הישראלית ויישמרו לעד בספר החיים של התרבות הישראלית, יצירות המנצחות את מבחן הזמן. תנחומיי הכנים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ספדה לו אף היא. "היה שלום סמי היקר ועוד יהיה שלום. על אף שהגיע לגיל 97, הידיעה על מותו של סמי מיכאל מעציבה מאוד. סמי היה ישראל במיטבה, איש בגדאד ואיש חיפה, איש שמאל וזכויות אדם, סופר אדיר ואיש רוח ענק ובעיקר איש אמיתי חכם ונעים הליכות. חצוצרה עצובה תנגן היום בואדיות חיפה. יהי זכרו ברוך", מסרה.

"סמי מיכאל נפטר היום והוא בן 97, ואיכשהו אני עדיין מתקשה להאמין שהוא כבר לא איתנו", כתבה יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון. "זכינו בכל יום עמו. הוא היה גם פעיל פוליטי ובעיקר סופר נפלא שידע לראות גם את מה שהישראלים התעקשו להחמיץ, אבל לפני הכל היה מי שהאנושיות בו עלתה על גדותיה ונשפכה לצדדים. כל מי שפגש אותו לא יכול היה לפספס את זה. היה שלום סמי, תודה על היותך".

הח"כ לשעבר דב חנין (חד"ש) מסר כי מותו של מיכאל הוא "אבדן עצום לחברה הישראלית, לספרות, לתרבות, לדיון החברתי והפוליטי. אבדן גדול עבורי אישית. סמי מיכאל היה סופר מחונן, אזרח מעורב, איש מצפון ודמות מובילה במאבק לשלום ולצדק חברתי. הייתה לי זכות גדולה לקבל את פרס סמי מיכאל על פעילות לשוויון חברתי ובפרס הזה אני גאה במיוחד. השיחות איתו היו עבורי מקור השראה גדול. ספריו ומעשיו ימשיכו לחיות איתנו".

  • עוד באותו נושא:
  • סמי מיכאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully