וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוס עוז בריאיון ל-BBC: "לומר שישראל לא צריכה להתקיים - חציית גבול"

14.9.2016 / 11:43

בריאיון לתוכנית "BBC Newsnight" אמר הסופר הישראלי כי הביקורת הקשה כלפי ישראל לגיטימית, אך האמירות שישראל אינה צריכה להתקיים הן אנטישמיות. בנוסף דיבר עוז על כינויו כבוגד ועל החרם התרבותי על ישראל. צפו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוס עוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסופר עמוס עוז התראיין לתוכנית "BBC Newsnight" בבריטניה, ובמסגרת הזו התייחס ארוכות לישראל ולתפישתה בעיני העולם - על המילה 'בוגד', על הגבול בין אנטי-ציונות לאנטישמיות ועל חרמות נגד ישראל.

"אני חושב שחרם פוגע באנשים הלא נכונים", אמר. "הרעיון שכל הישראלים הם רשעים הוא רעיון ילדותי. ישראל היא החברה הכי חצויה ווכחנית. לעולם לא תמצאי שני ישראלים שמסכימים זה עם זה, קשה אפילו למצוא מישהו שיסכים עם עצמו. חרם הוא שגוי כי הוא מקשיח את ההתנגדות הישראלית, והוא מעמיק את הפרנויה הישראלית שכל העולם נגדנו".

על ההשוואה בין ישראל לאפרטהייד אמר עוז: "חרם היה אפקטיבי מאוד במקרה של דרום אפריקה, אבל צריך להיות מאוד טיפש כדי לחשוב שהמרשם, שהתרופה שעבדה טוב מאוד נגד הכולירה, תהרוג גם את המגפה השחורה. זו מעין עצלות, עצלות מחשבתית. דרום אפריקה היתה רעה. הכיבוש הישראלי בשטחים הפלסטינים הוא רע, בדרך שונה לחלוטין. צריך מרשם נפרד".

עוז מקדם בבריטניה את ספרו "הבשורה על פי יהודה", העוסק ביהודה איש קריות שנחשב לבוגד בישו, ועל כן מקור לאנטישמיות עמוקה לאורך אלפי שנים. "עבור חלק מהאנשים בישראל - אתה בוגד", אמרה לו המראיינת. "כמובן, ואני עונד את זה כמו אות כבוד על דש בגדי. כוניתי בוגד פעמים רבות בחיי, כולל ממש לאחרונה. אני חושב שאני בחברה נהדרת. ההיסטוריה מלאה באנשים, נשים וגברים, שהקדימו את זמנם והואשמו בבגידה על ידי כמה מבני זמנם".

בעניין הגבול העובר בין אנטי-ציונות לאנטישמיות, אמר הסופר למראיינת כי הוא יכול להגיד לה בדיוק היכן הוא עובר מבחינתו. "אם אנשים מכנים את ישראל נבזית, אני מסכים במידה מסוימת. אם אנשים מכנים את ישראל התגלמות של השטן - אני חושב שהם אובססיבים, הם מטורפים, אבל זה עדיין לגיטימי. אבל אם הם ממשיכים ואומרים שבשל כך ישראל לא צריכה להתקיים - שם אנטי-ציונות הופכת לאנטישמיות. כי אף אחד מהם מעולם לא אמר אחרי היטלר שגרמניה לא צריכה להתקיים, או אחרי סטלין שאסור שתהיה רוסיה. לומר שעל ישראל צריכה להפסיק להתקיים, או שמעולם לא היתה צריכה להתקיים, היא חציית קו".

  • עוד באותו נושא:
  • עמוס עוז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully