וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו נמצאים ברגע בזמן שבו היהדות מתעצבת מחדש": ריאיון עם שמואל רוזנר

16.9.2016 / 0:00

"היהודים - 7 שאלות נפוצות", ספרו החדש של העיתונאי והעמית הבכיר במכון למדיניות העם היהודי, יוצא לחקור שלל תובנות חברתיות לגבי היהודים. האם אנו באמת חכמים יותר מאחרים, מהי ההגדרה של יהדות וכיצד מתגבשת הזהות העכשווית שלה? צפו בריאיון

צילום מסך

בספרו החדש "היהודים - 7 שאלות נפוצות" יוצא העיתונאי שמואל רוזנר לחקור את המהות היהודית ואת השינויים שחלו בה לאורך השנים. "היהדות נמצאת ברגע מכריע מכיוון שמתישהו לפני 200 או 250 שנה", מסביר רוזנר, "היהדות כפי שהתקיימה במשך 1,000-1,500 שנים חדלה מלהתקיים, והשאלה איזה יהדות חדשה תצמח לנו כתוצאה מהשינויים שאנחנו עוברים, היא שאלה שעדיין לא הוכרעה". הסופר מסביר עוד שההתייחסות אל היהדות כדת בלבד היא שגויה, מדובר ביישות תרבותית מורכבת שכוללת בתוכה גם מרכיבים דתיים. היהדות לא מוגדרת על ידי מדינת ישראל, משום שיהודים חיים ומתקיימים מחוץ לגבולותיה. "כל אחת מהקהילות וכל אחד מהזרמים בתוך היהדות הוא ניסיון להתמודד עם המציאות בכלים אחרים".

כדוגמה מביא רוזנר את הפיצול בין הזרם הרפורמי לזרם האורתודוקסי ביהדות. "במקרה של שתיהן מדובר בתגובה לאותה תופעה. ההשכלה גרמה ליהודים הרפורמים להתשלב יותר בכוח בעולם החילוני המודרני, בעוד שלאורתודוקסים היא גרמה להסתגר ולהקים חומות כדי להגן על עצמם מפני העולם המודרני. איזו מהתגובות נכונה? אנחנו עדיין לא יודעים". רוזנר עוסק גם במיתוס המוח היהודי שמבדל אותו מיתר אומות העולם. "כשאנחנו רואים ש-20 אחוז מזוכי פרס נובל עד היום היו יהודים, והיהודים הם פסיק של אחוז מתוך כלל האוכלוסיה העולמית, משהו צריך להסביר את זה. זה לא יכול להיות מקרי". ספרו של רוזנר לא מתיימר לספק תשובות מוחלטות וחד משמעיות לשאלות שמוצגות בתוכו, מטרתו היא לייצר דיון סביב השאלות הללו. צפו בריאיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully