וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ נגד השרה רגב: לפסול את התיקונים למבחני התמיכה בתרבות

5.10.2016 / 12:46

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ בבקשה לפסול את השינויים שביצעה השרה, שבמסגרתם יוטלו קנסות על אמנים המסרבים להופיע בהתנחלויות. "התיקונים פוגעים בחופש הביטוי ובחופש המצפון של האמנים"

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ נגד שרת התרבות מירי רגב בשבוע שעבר, בדרישה לפסול את השינויים שיזמה במבחני התמיכה הכלכלית בתרבות. באגודה מבקשים לבטל את התיקונים שזכו לכינוי "תיקוני רגב", שבמסגרתם יוטלו קנסות על אמנים הנמנעים מלהופיע בהתנחלויות ומנגד תמריצים לאלו המופיעים. בהודעה שפרסמה היום (רביעי) האגודה נטען כי התיקונים "פוגעים בחופש הביטוי ובחופש המצפון של האמנים".

"נושא ההתנחלויות בשטחים הוא פוליטי במובהק, נמצא במחלוקת לאומית עזה, ולכן אין לכפות על אדם להופיע שם בניגוד למצפונו", נכתב בהודעת האגודה. באגודה טוענים עוד כי הבונוס לאמנים שיופיעו בשטחים הינו בגדר "עדיפות פסולה": "מבחני התמיכה אמנם מתמרצים מוסדות תרבות להופיע בנגב ובגליל, אך רק מי שיופיע בהתנחלויות יקבל בונוס נוסף. מכיוון שתקציב התמיכות נקבע מראש, הרי שמתן בונוס למוסד אחד בהכרח יפגע בתמיכה במוסד אחר".

התיקונים שיזמה השרה רגב נכנסו לתוקף בחודש אפריל ועוררו לא מעט ביקורת נגדה בקרב מוסדות ואנשי תרבות. גם בהודעת האגודה תקפו את את פעילותה של רגב בתחום התרבות: "שרת התרבות מתנגחת במה שהיא מכנה 'הממסד האמנותי' מיום כניסתה לתפקיד. היא מבקשת להכפיף אמנים למרות השלטון ומכריזה שהיא מחזיקה ב'חופש המימון' שבו תשתמש לפי שיקול דעתה".

seperator

השרה רגב מסרה בתגובה: "זוהי עתירה פוליטית. זה לא מפתיע שדווקא האגודה לזכויות האזרח עותרת נגד מתן שוויון זכויות לאזרחים. זאת כמובן כשמדובר באזרחים מאוד מסוימים. העתירה הזאת תידחה. אזרחי ישראל הגרים ביו"ש אינם סוג ב' ולא אאפשר אפליה כלשהי שלהם". השרה הוסיפה עוד כי "התיקונים הללו הן חלק ממדיניות רחבה של צדק תרבותי. כולם עברו תהליך ציבורי ומשפטי מסודר כמפורט בהודעת המשרד".

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "מאז כניסתה לתפקידה, לפני למעלה משנה, הודיעה שרת התרבות והספורט, מירי רגב, על כוונתה לערוך תיקונים במבחני התמיכה שבסמכותה, באופן אשר ישקף את מדיניות השרה לקידום הפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל. תיקוני רגב התקבלו לאחר בחינת הערות הציבור שהוגשו למשרד (ותיקונים שנערכו לאור הערות הציבור); קיום חובת ההיוועצות הנדרשת לפי דין עם המועצה הישראלית לתרבות ולאמנות, הפועלת מכוח חוק התרבות והאמנות, התשס"ג-2003; וכן לאחר קבלת אישור הגורמים הרלוונטיים אצל היועץ המשפטי לממשלה. במסגרת הדיונים, לא העלו גופי התרבות טענות כנגד הסעיפים המטילים קנסות על מוסדות תרבות אשר יימנעו מהופעה בגליל, בנגב ובאיו"ש. ואין תמה בכך, כיוון שרוב גופי התרבות מופיעים באזורים אלה".

"כידוע, רוב חיי התרבות בארץ מרוכזים בעיקרם בתל אביב ובסביבתה הקרובה. ההיקף וההיצע של פעילויות התרבות בנגב, בגליל ובאזור יהודה והשומרון של ישראל הוא קטן בהיקפו ודל בהשוואה למצוי במרכז. כתוצאה מכך נמנעת מתושבי הפריפריה, ובעיקר הילדים ובני הנוער, נגישות שווה והשתתפות שווה בחיי התרבות. בסופו של יום, ילד שלא נחשף לפעילות תרבותית בסביבתו הקרובה יגדל להיות מבוגר המנותק מחיי התרבות. ילד שאין פעילויות תרבות בסביבתו הקרובה לא יזהה את צריכת התרבות כחלק בלתי נפרד מחייו. אין תחליף לקיומה של פעילות תרבות בסביבה הקרובה, ובמקומות המגורים של האזרחים, כדי ליצור הרגלים של צריכת תרבות", נכתב בתגובת המשרד.

עוד מסר המשרד: "נזכור גם כי הפריפריה סובלת משנים רבות של הזנחה משמעותית במגוון תחומים, ולא רק בתחום התרבות, וכי חלק משמעותי מהפריפריה הגיאוגרפית הוא גם פריפריה חברתית. לאור זאת, מתחדד עוד יותר הצורך בקיום פעילויות תרבות בפריפריה, שכן אוכלוסייה חלשה מבחינה סוציו-אקונומית זקוקה במיוחד לפעילויות תרבות הקרובות לאזורי המגורים ולנראות של פעילויות תרבות בסביבה הקרובה. הנושא של הנגשת תרבות לכלל אזרחי ישראל מקבל משנה חשיבות כאשר מדובר באיו"ש, שכן מדובר לא רק בפריפריה גיאוגרפית, אלא גם בפריפריה חברתית מובהקת אשר בנוסף לכל אלו סובלת גם מקשיים ביטחוניים, אשר בגינם נכללו רוב יישוביה במפת אזורי עדיפות לאומית. מדובר בהסדר כולל, אשר נועד למטרה ראויה - להבטיח כי התקציב הממשלתי המיועד לתמיכה בתחום התרבות והאמנות ישמש לעשייה תרבותית ואמנותית עשירה ומגוונת לרווחת כלל הציבור אזרחי ישראל; וכי פעילות תרבות איכותית תהא נגישה לכלל האוכלוסייה, אזרחי ישראל, באופן שוויוני, ללא תלות במקום מגוריהם. צר לנו שהאגודה לזכויות האזרח בחרה להתעלם מזכותם של אזרחי ישראל לצרוך תרבות איכותית. עמדתה המפורטת של המדינה תוגש לבג"ץ, לאחר שהעתירה תתקבל במשרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully