וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר בדיקת התסריט: "פלסטין שנת אפס" זכתה לאישור משרד התרבות

9.10.2016 / 19:57

משרד התרבות והספורט הודיע הערב (ראשון) כי לאחר שראשת מינהל התרבות קראה את תסריט "פלסטין שנת אפס" שתשתתף בפסטיבל עכו, הוחלט שלא לפעול להסרתה מהפסטיבל

"פלסטין שנת אפס" תועלה בפסטיבל עכו הקרוב. כך נקבע הערב (ראשון) לאחר שמשרד התרבות והספורט הודיע כי ההצגה אינה חותרת תחת ערכיה של מדינת ישראל ואינה מבזה את סמליה ו/או את קיומה וזאת בעקבות בדיקתה של גלית והבה-שאשו, ראשת מינהל התרבות.

"לאחר קריאת תסריט המחזה, מצאה ראשת המינהל כי אין בתוכנו כדי להיכנס בגדר העילות המופיעות בסעיף 3 ב' לחוק יסודות התקציב, המצריכות בדיקה נוספת או כל נקיטת פעולה אחרת. בנסיבות הללו קיבלה השרה את ההמלצה של הדרג המקצועי לפיה אין מקום לכל התערבות נוספת", נמסר ממשרד התרבות והספורט. ההודעה לכלי התקשורת הסתיימה במשפטים: "חופש הביטוי הוא אכן נשמת אפה של הדמוקרטיה אבל מדינה אינה יכולה לאפשר בשם ערך זה חתירה תחת קיומה. וגם בעתיד כל מקרה ייבחן לגופו".

בשבוע שעבר קראה רגב לבחון את העלאת ההצגה "פלסטין, שנת אפס" בפסטיבל שעות אחדות לאחר שפעיל הימין שמאי גליק, שנוהג להתייחס בעמוד הפייסבוק שלו לתכנים שאינם ציוניים לדעתו התלונן על תכני ההצגה. הצהרתה עוררה סערה ומוקדם יותר היום (ראשון) פנתה האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה וביקשה ממנו להפסיק את הליך הבדיקה עליו הורתה רגב.

seperator

עינת ויצמן, יוצרת "פלסטין שנת אפס", הגיבה לדברים הערב בחשבון הפייסבוק שלה: "צוות היוצרים ואני מודים לשרה רגב על האישור לקיום הצגה המתארת את הנכבה המתמשכת מ-'48 ועד היום. ההצגה היא תגובה למצב ההולך ומדרדר – לרדיפות הפוליטיות של הציבור הפלסטיני, המפלגות הפלסטיניות, המצור על עזה והמשך ההתנחלות הקולוניאלית בגדה".

"אין תיאטרון שהוא לא חלק מהזמן והמקום בו נוצר, היצירה שלנו נולדה מתוך המציאות, מציאות בה אלפי בתים של פלסטינים נהרסו ונהרסים בשיטתיות, במגוון דרכים ובאמתלות שונות ומשונות. ההצגה שלנו משקפת את המציאות הזו וקוראת לשנות אותה. המציאות המקוממת הזאת, לא הייצוג האמנותי שלה, היא שצריכה להטריד את השרה", כתבה עוד ויצמן.

"ההצגה נוצרה אחרי מחקר ארוך, נשענת על עדויות, נתונים ועובדות ופותחה בשיתוף פעולה מלא עם קבוצת שחקנים ויוצרים. מתחילתה ההצגה לוותה על ידי ועדה אמנותית ונמצאה ראויה. צוות היוצרים ואני סירבנו בהחלטה משותפת בכל תוקף לבדיקה מכל סוג שהוא. אמנות ראויה לשמה צריכה לעורר שאלות, לאתגר ולהרחיב גבולות ולא לאשרר ולמצב אותם. משרד תרבות שמבקש להפוך את האמנות לכלי שרת, שמממן ביד אחת ומסרס ביד השנייה חוטא לאמנות ומועל בתפקידו. אנחנו לא ניתן יד לכך", הוסיפה ויצמן. "אני מודה ליוצרי פסטיבל עכו ולמנהל האמנותי של הפסטיבל על החזית המשותפת ועל הסולידריות המלאה שנתנו להצגה וליוצריה".

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, מסר בתגובה: "עגום מאד שהנהלת הפסטיבל לתיאטרון אחר שיתפה פעולה עם הליך הבדיקה הפסול והבלתי חוקי שיזמה שרת התרבות והעבירה למינהל התרבות את המחזה לבדיקה. זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הקודם כבר הבהיר לשרה, שאין לה שום סמכות לפי חוק יסודות התקציב, וכי הבחינה לפי החוק יכולה להיעשות רק בדיעבד ולא מראש. שרת התרבות ממשיכה לפגוע בחופש הביטוי ולהלך אימים על אמנים, שאינם מתיישרים עם עמדותיה הפוליטיות של הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully