וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד הגדול נחשף: כך תעברו אודישן ב"הכוכב הבא" או ב"דה וויס"

4.1.2017 / 17:15

איזה שיר כדאי לבחור ואיזה לא, מה השפעתה של הפגנת יכולות נגינה, כמה משנה סיפור החיים, איך להתמודד עם הלחץ ואיזה מתמודד הדהים בצורה יוצאת דופן את שופטי כוכב נולד? יצאנו לבדוק: מה צריך לעשות מתמודד כדי לעבור אודישן בריאליטי מוזיקלי?

הכוכב הבא. צילום מסך
לא הכי מומלץ לבחור בשיר של אחד מהם. שופטי "הכוכב הבא"/צילום מסך
גל אוחובסקי: "כדי שהשיר יבלוט יותר, רצוי שתהיה 'הזרה'. בן ישיר שיר שהיה במקור של בת, אשכנזי ישיר משהו מזרחי וכן הלאה"

את מגוון תכניות הריאליטי המוזיקלי דוגמת ה"כוכב הבא לאירוויזיון" או "דה וויס" מקשטים לא פעם צילומים של התורים הארוכים המשתרכים עד לחדר האודישנים. צעירים וצעירות מבקשים לייצר בפני חבר השופטים ביצוע ולאחריו עוד ביצוע ועוד ביצוע עד שיבטיחו את מקומם בנבחרת התכנית. אך כיצד עושים זאת נכון, ולמה בדיוק צריך לשים לב? בין אם אתם רואים בעצמם מועמדים פוטנציאליים לאחת התוכניות, ובן אם סתם מתעניינים בשיקולים שעומדים לנגד עיני המתמודדים והשופטים – ניסינו יחד עם כמה אנשי מפתח בתחום להבין: איך עוברים אודישן בריאליטי מוזיקלי?

יואב צפיר הוא אולי מייסד הז'אנר בישראל. מי שיצר וביים את "כוכב נולד" וכיום מביים ועורך את "הכוכב הבא" הסביר לנו בשיחה עמו מדוע בחירת השיר היא קריטית, ומה בעצם הדבר חשוב ביותר באודישן – להיות שונה. "מעל הכל צריך כישרון. עם זה רצוי לבוא. אחרי שיש לך את הכישרון, פה מתחיל הטריק, השאלה הגדולה היא 'איך אני שונה מזמרים אחרים'. מה מייחד אותי כזמר, מה יתפוס את העין ואת האוזן", הסביר. "זה מתחיל קודם כל בבחירת שיר. בבחירה אתה יכול לצאת או בנאלי או צפוי או מבריק. בחירת השיר מאוד משמעותית וגם מסמנת איזה זמר אני עומד להיות בשוק - זאת אומרת איזה זמר אני רוצה להיות".

אך מה יכול לקנות את לב השופטים? לעיתים דווקא בחירה בשירים שנראים כביכול לא טבעיים למתמודד עשויה לעבוד נהדר. "הרבה פעמים ההברקות זה שבת דווקא שרה שיר של בן או בן שר שיר של שבת", אומר צפיר. עם זאת, לדבריו, במקרים מסוימים בחירת השיר כלל לא משנה. "יש את היוצאי דופן האלה כמו עומר אדם, שבא בפעם הראשונה ופתח את הפה, וכאילו זה לא כזה משנה מה הוא היה שר - כולנו היינו הולכים אחורה עם הכיסא", צוחק צפיר.

השופט המיתולוגי גל אוחובסקי, כיום ב"אייל גולן קורא לכם" ולשעבר ב"כוכב נולד", סבור גם הוא שבחירה בשירים שנראים זרים כביכול למועמד יכולה להיות הצלחה גדולה. "קודם כל, צריך לבחור שיר שמכירים טוב ואוהבים לשיר, לא משהו ששמעת רק אתמול. וצריך שזה יהיה שיר מוכר ואהוב, אבל לא שיר משומש שכולם שרים", תיאר, "כדי שהשיר יבלוט יותר, רצוי שתהיה 'הזרה'. בן ישיר שיר שהיה במקור של בת, אשכנזי ישיר משהו מזרחי וכן הלאה".

יואב צפיר בהלוויה של דודו ירדני. ניב אהרונסון
"השאלה הגדולה היא 'איך אני שונה מזמרים אחרים?'". צפיר/ניב אהרונסון

בחירה בשיר של אחד השופטים כשיר שיבוצע באודישן היא דילמה קיומית בתוכניות של הז'אנר. מצד אחד, מדובר בקריצה של מחווה למי שיחרוץ את גורלך. מצד שני, השופט שמן הסתם קשור ליצירה שלו, עשוי לדקדק באופן הביצוע שלה בחומרה יתרה. דניאל יפה, מי שזכתה בגמר "אקס פקטור", ממש לא ממליצה. "אני ממש פחדתי לקחת שיר של שופט. זה מאוד הלחיץ אותי לאורך כל העונה. התחמקתי מזה כמו מאש. פחדתי תמיד מהשוואתיות. מאוד רציתי להראות את האינדיבידואל שלי - מי אני עכשיו, איך אני הולכת להראות את עצמי בכל שיר".

גם גל אוחובסקי לא חושב שמדובר ברעיון טוב במיוחד. "בחירת שיר של שופט זה עסק מסובך. לא קל לנחש אם זה שיר שהשופט אוהב ששרים או לא. יש סיכוי של 50% שזה יצא נגד המתמודד". לדברי יואב צפיר, הרבה מתמודדים שפגש אכן נרתעו מהעניין. "זה מפחיד אותם ואני מבין למה. לעמוד מול האיש המקורי ששר את השיר זה קצת קשה לפעמים, זה לא פשוט".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
גל אוחובסקי בהלוויה של דודו ירדני. ניב אהרונסון
"גם קצת מזל לא מזיק, למשל, אם לפניך היו הרבה מתמודדים גרועים ומשעממים". אוחובסקי/ניב אהרונסון

אחרי בחירת השיר מגיע שלב הביצוע, שאמור לצוד את עיניהם הבוחנות של השופטים. האם הפגנת יכולות נגינה על כלים כמו גיטרה, פסנתר ומפוחית משחקת תפקיד? לדברי קייטלין רייטר, זוכת העונה הראשונה של "דה וויס", זה עשוי להועיל. "אני לא יכולה להגיד את זה בוודאות, אבל נראה לי שאם אתה מגיע לאודישן ואתה יודע לנגן על כלי זה תמיד פלוס בעיניי. אם זה דבר שלא ישפיע לרעה על הביצוע עצמו, אז לגמרי, להוסיף כלים, לנגן, בטח".

"עברו הימים שזה הרשים עד כדי כך שהיו מעבירים מישהו רק בגלל שהוא יוצר או מלחין", טוען מנגד יואב צפיר. "זה לא מספיק היום. עצם זה שאתה מלחין ויוצר זה נפלא, זה טוב לך לחיים, אבל ספציפית לאודישן הזה מחפשים מבצעים, זאת האמת". לפעמים, עם זאת, זה יכול אבל להתחבר לוייב הכללי של המועמד. "כשמגיע ישראל בר און עם השיר הנפלא שלו 'כוס יין' (או בשמו הרשמי "בדיוק כמו פעם" - א"ח) - אז הכל מתחבר ביחד. הגיע אליך מישהו שכתב שיר מקסים והאישיות שלו סיפרה את הסיפור של השיר והכל התחבר לחבילה אחת נפלאה שגם הביאה אותו לגמר עם אותו שיר", תיאר. "אבל עצם הנגינה היא פלוס קטן מאוד, זה לא מוסיף הרבה נקודות היום לעצם זה שאתה מוזיקלי. כי אנחנו לא מחפשים עכשיו מלחינים ולא נגנים, אנחנו מחפשים מבצעים".

אוחובסקי מסייג: "כלי נגינה - רק אם יודעים לנגן נפלא. בעיקר צריך לנסות שיהיה בשיר איזה שיא. משהו שיתפוס את האוזן. גם קצת מזל לא מזיק, למשל, אם לפניך היו הרבה מתמודדים גרועים ומשעממים. אבל על זה באמת אין שליטה".

THE VOICE. עומר מירון
"מה שעזר לי זה להתמקד בקהל שמסביב, ופשוט להרגיש אנרגיה של הופעה ופחות של אודישן". קטלין רייטר בגמר דה וויס/עומר מירון
יואב צפיר: "עברו הימים שסיפור חיים היה מעביר אודישן. בן אדם עם הסיפור הכי מעניין ומרגש, אם אין לו ייחוד בשירה וזה לא מתבטא בה - אותי זה הפסיק לעניין ממזמן"

ובריאליטי כמו בריאליטי, סיפור חיים טוב תמיד משחק תפקיד. אבל אם תשאלו את יואב צפיר, ממש לא בהכרח. "אני באמת אומר לך שבעיניי זה כבר פאסה. בן אדם עם סיפור החיים הכי מעניין ומרגש - אם אין לו ייחוד בשירה וזה לא מתבטא בה – אותי זה כבר הפסיק לעניין ממזמן. עברו הימים שסיפור חיים היה מעביר אודישן. מה שכן אפשר זה לקרב את בחירת השיר לסיפור שאיתו באת. לקשר את השיר לסיפור החיים שלך. ושוב, זה לא אומר שזה יעזור לך לעבור בגלל הסיפור, פשוט יש סיכוי לרגש יותר בשיר בגלל שהמילים נשמעות אותנטיות לבן אדם ששר אותם".

ואולי בכלל כמאמר הקלישאה, הטיפ הכי טוב הוא פשוט להביא לבמה את מי שאתה וליהנות מהדרך. דניאל יפה משוכנעת שהגישה הזאת עבדה לה באודישן הראשון והזכור במיוחד שלה ב"אקס פקטור", בו ביצעה את השיר "Bang Bang". "הייתי בהרבה אודישנים שלא עברתי, ואז אמרתי 'מה עשיתי שונה הפעם שכן עברתי?', כי אני שרה אותו הדבר בדיוק. ולדעתי פשוט שחררתי מזה לגמרי, לא חשבתי. הלכתי באווירה כיפית, צחקתי עם השופטים ובאמת הייתי הכי אני. בלי לנסות להיות איזושהי דמות שהם מחפשים. פשוט הייתי הכי אני וזה עבד טוב, אז כנראה שזה זה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לבחור לבצע שיר של שופט? "התחמקתי מזה כמו מאש". דניאל יפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טיפ נוסף בא מקטלין רייטר, שסיפרה כי על מנת להתמודד עם הלחץ באודישן, היא העדיפה לחשוב מעל הבמה דווקא על ההיבט של ההופעה בפני הקהל. "נראה לי הכי חשוב זה ליהנות מהמעמד. באופן אישי, על הבמה של 'דה וויס' מה שעזר לי זה פשוט להתמקד בקהל שמסביב, ופשוט להרגיש אנרגיה של הופעה ופחות להרגיש אנרגיה של אודישן. זה פחות מלחיץ. לדאוג שמי שיושב בקהל נהנה, ואז הכל זורם", תיארה. "גם קצת לחץ ורגש זה טוב לביצועים. זה הופך את זה ליותר מרגש", המשיכה רייטר והוסיפה כי פשוט צריך "להתכונן לפני, אבל ברגע שאתה עולה על הבמה - לשחרר ולתת שואו".

"יש את הטיפ הידוע של 'דמיין את כולם ערומים מולך. זה לא עובד", צוחק צפיר. לדבריו, בסוף לפעמים אין בכלל חוקים. "לפעמים יבוא הבן אדם שישיר לך את השיר הכי בנאלי ששמעת אלף פעם, ועדיין תקבל צמרמורת. כי יש בו משהו שאתה לא יכול להסביר לפעמים. מה שיפה באודישנים זה שלפעמים כל החוקים - בסוף אתה יכול לזרוק אותם לפח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully