וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצייר יוסל ברגנר הלך לעולמו

18.1.2017 / 12:04

חתן פרס ישראל לאמנות, מן הציירים הבולטים בישראל, הלך לעולמו והוא בן 96. "עד לפני שבוע, בגיל 96 פלוס, הוא עוד עבד כל יום בסטודיו שלו כמעט מהבוקר ועד הערב", סיפר חברו הקרוב דני קרמן

יוסל ברגנר, שנת 2013. גלריה דן,
יוסל ברגנר, שנת 2013/גלריה דן

האמן יוסל ברגנר, חתן פרס ישראל לאמנות, הלך הבוקר (רביעי) לעולמו והוא בן 96. ברגנר, מהאמנים הבולטים בישראל, שעסק בציור ובאיור ואף עיצב תלבושות לתיאטרון, נפטר הבוקר בביתו שבתל אביב.

היצירה "אוכל הפרפרים" של האמן יוסל ברגנר, 1967. גלריה דן,
"אוכל הפרפרים", יצירתו של יוסל ברגנר, 1967/גלריה דן

ברגנר נולד בווינה בשנת 1920 למשורר מלך ראוויטש וגדל בפולין. בצעירותו נסע ללמוד אמנות באוסטרליה, ומאוחר יותר אף נלחם בשורות צבאה במלחמת העולם השנייה. בשנת 1951 עלה ארצה יחד עם רעייתו הציירת אודרי ברגנר, והם התגוררו תחילה בצפת, עד שעברו כמה שנים לאחר מכן לתל אביב, שם התגורר עד מותו. במרוצת השנים פעל והציג מיצירותיו בתערוכות בארץ ובעולם, וכן עסק כאמור באיור ספרים ובעיצוב תלבושות ותפאורות לתיאטרון – בעיקר עבור הצגותיו של המחזאי ניסים אלוני.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יוסל ברגנר עם ניסים אלוני, יוסי בנאי וגילה אלמגור בהצגה "הכלה וצייד הפרפרים", שנת 1966. בוריס כרמי ז"ל,
יוסל ברגנר, יוסי בנאי, ניסים אלוני וגילה אלמגור בהצגה "הכלה וצייד הפרפרים", 1966/בוריס כרמי ז"ל

בשנת 1980 קיבל את פרס ישראל לאמנות, וכן דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת חיפה ב-2013, לצד עיטורים כמו יקיר ואזרח כבוד של העיר תל אביב. הוא הותיר אחריו את רעייתו, אודרי, בתו, הינדה ברגנר וארבעה נכדים. הלווייתו תתקיים מחר בבית העלמין בקיבוץ עינת.

נושא: היצירה "ארבע נשים" של האמן יוסל ברגנר, 1964. אבי אמסלם,
היצירה "ארבע נשים" של האמן יוסל ברגנר, 1964/אבי אמסלם

חברו הקרוב של ברגנר, המאייר והסטיריקן דני קרמן, סיפר בשיחה עם וואלה! תרבות כי גם בתקופה האחרונה ובגילו המופלג המשיך ברגנר לעסוק באמנות מבוקר עד ערב. "זו הייתה מין דעיכה מהירה של כמה ימים, הוא לא היה חולה ממש", אמר על מצבו בימים האחרונים, "עד לפני שבוע, בגיל 96 פלוס, הוא עוד היה עובד כל יום בסטודיו שלו כמעט מהבוקר ועד הערב. ורק לפני כמה ימים הוא פתאום קצת הרגיש איזשהי תשישות".

יוסל ברגנר, שנת 2004. רודי בינט,
יוסל ברגנר, שנת 2004/רודי בינט

כאשר נשאל על המאפיין את יצירתו של ברגנר, אמר קרמן כי בכל הקשור לעולם הציור הישראלי "יוסל לא שייך לשום זרם או אסכולה בציור". עם זאת, לדבריו, "באוסטרליה למשל הוא נחשב לאחד האמנים שהביאו את האמנות המודרנית לאוסטרליה עוד בשנות ה-40'. אוסטרליה הייתה בסך הכל די מיושנת מבחינת התפיסה האמנותית שלה ויוסל ועוד כמה אנשים נחשבים עד היום למודרניות של האמנות הפלסטית באוסטרליה. וכשהוא הגיע לארץ בשנת 1950 הוא מצא פה עולם שלם שחלק ממנו כבר מתחיל לצייר ציורים אבסטרקטיים וחלק עדיין עושה ציורי ארץ ישראל, ויוסל בעצם נשאר עד מותו אסכולה של בן אדם אחד. הוא לא היה שייך לשום זרם או אסכולה".

יוסל ברגנר. סטנלי בטקין, Creative Commons
יוסל ברגנר ז"ל/Creative Commons, סטנלי בטקין

בשיחה עמו הוסיף כי יוסל היה גם "מספר סיפורים ענק". הוא פירט: "גם מדבר, שמספר בדיבור, אבל גם בציור שלו היה בתקופות מסוימות סיפורים, יכולת לראות. יש לו סיפור בציורים על השומרים הראשונים בארץ, שהדוד שלו היה אחד מהם. יש בציורים שלו גם סיפור, נראטיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully