וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת פיטורי חן אלמליח מגלגלצ: "ירון דקל מעודד משטרת מחשבות"

19.1.2017 / 14:29

פיטוריה של השדרנית חן אלמליח מגלגלצ עקב פוסט בפייסבוק מעוררים סערה. עו"ד רון לוינטל: "שדרית מוזיקה חושבת משהו על אירוע חדשותי וכותבת זאת בבמה הפרטית שלה. האם בגלל זה נפטר אדם?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפוסט של חן אלמליח/מערכת וואלה!, צילום מסך

סערת פיטוריה המיידים של השדרנית חן אלמליח מגלגלצ בעקבות פוסט בפייסבוק מסרבת לדעוך וממשיכה לגרור תגובות. מספר אנשי תקשורת ומשפטנים הביעו חשש שהפיטורים מהווים פגיעה בחופש הביטוי, על רקע העובדה שאלמליח, אזרחית ולא חיילת, ביטאה את דעתה בעמוד הפייסבוק הפרטי שלה ולא בשידור.

אלמליח תסיים את העסקתה בגלגלצ לאחר שפרסמה אתמול (רביעי) פוסט בפייסבוק שבו הביעה תמיכה בדריסת השוטר באום אל-חיראן. אלמליח כתבה כי "גם אני הייתי דורסת שוטר אם היו מפנים אותי בכוח מהבית כדי לבנות יישוב לאנשים חזקים יותר ממני". לאחר תגובות קשות לפוסט, אלמליח הורידה אותו, לא לפני שהיה מי שהספיק לעשות צילום מסך שלו. בעקבות הפוסט, מפקד גלי צה"ל ירון דקל החליט לפטרה: "למי שמביע תמיכה בדריסת שוטר אין מקום להימנות על שדרי גלצ וגלגלצ. לכן החלטתי על סיום התקשרות מיידי עם חן אלמליח", כתב בטוויטר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד רון לוינטל, כוכב גלי צה"ל לשעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד רון לוינטל, בעצמו שדר גל"צ בעבר, מתח בשיחה עם וואלה! תרבות ביקורת קשה על החלטת ירון דקל: "תחנת גלי צה"ל עוברת בשנתיים האחרונות מסע לחצים, בחינה תחת מיקרוסקופ וחיפוש כל רמז או עילה כדי לעודד את סגירתה או הצגת אנשיה ככופרים, רשעים ותומכי דעות קצה. נדמה כי הסד הזה יוצר צורך להגיב, ביתר שאת ובהגזמה רבה, על אירועים מינוריים. בסופו של יום שדרנית מוזיקה אלטרנטיבית העלתה פוסט עם דעה חריגה, ולאחר כמה דקות הסירה אותו. והכל בעמוד פרטי שלה ולא בשידור. סו וואט? ירון דקל הוא עיתונאי, ליברל ומשכיל. אבל בלי משים, הוא מעודד מין 'משטרת מחשבות' אורוולייאנית או פחד מלהביע דעה עצמאית במסגרת פרטית. בשלב הבא יבדקו האם שדר מסוים עשה לייק או שיתוף להבעת דעה 'לא ראויה' או שיתף מם מצחיק בווטסאפ, ואולי זו גם תהיה עילה לסלקו משידור. אני לא חושב שפוסט היתולי של גידי אורשר במסגרת פרטית או דעה קצרה של שדרנית מוזיקה, צריכים לבוא לידי ביטוי בעבודתם, כמו שאיני חושב שאני רשאי לפטר עובדת ממשרדי רק בגלל דעה פוליטית שלא נראית לי או תמיכה או אי תמיכה באלאור אזריה".

"זה מדרון חלקלק מסוכן, שעשוי להוביל עובדים להימנע או לפחד מלהשתמש בפייסבוק או טוויטר, מלמדוד כל לייק לפי מסננת של המעסיק, מלכתוב בשפת רמז או לעלות בשם עט", מוסיף עו"ד לוינטל. "יש גם קצת צביעות במהלך הזה, שכן כולם יודעים מה דעתו של אראל סג"ל או של אבשלום קור בעניין מסוים, לחילופין מה עמדתו החברתית פוליטית של רינו צרור. אישית, אני לא חושב שצריך יהיה לפטר שדרן תוכנית ג'אז אם הוא יכתוב פוסט או יעשה לייק לעמדה המתנגדת לעסקת שחרור המחבלים תמורת גלעד שליט. מבחינה משפטית, ככל שמדובר בעובדת, ויש פה שאלה לגבי היותה פרילנסרית או עובדת קבועה, אז יש מקום לערוך שימוע בטרם פיטורין בוודאי, וגם אם החוק לא מחייב כי היא אינה עובדת, דומה כי הכבוד ההדדי דורש מפגש או שיחה לפני הודעת טוויטר מפטרת".

עוד באותו נושא

שדרנית גלגל"צ תמכה במחבל הדורס – ירון דקל יסיים העסקתה

לכתבה המלאה
חן אלמליח שדרנית גלגלצ. יוטיוב, צילום מסך
חן אלמליח/צילום מסך, יוטיוב

"שאלת הפרוצדורה של הפיטורין היא משנית", אומר לוינטל. "עולה פה סוגייה לא פשוטה בשאלה של אחריות אדם לדבריו הנאמרים במסגרת פרטית, או בפוסט אישי בפייסבוק, כלפי מקום העבודה שלו. לא מדובר בהבעת הדעה במהלך השידור עצמו, במשאב ציבורי של גל"צ, אלא בפוסט אישי, שממילא גם נמחק. אז שדרית מוזיקה חושבת משהו על אירוע חדשותי וכותבת זאת בבמה הפרטית שלה. האם בגלל זה נפטר אדם? אני לא בטוח אם זו לא החלטה "מהבטן", שביום שאחרי עשויה להיראות קצת מרחיקת לכת. אפשר היה לאפשר לשדרנית לעלות פוסט מתקן או מתנצל ולהמשיך הלאה. עובדה שאורשר עדיין משדר בתחנה, ובצדק".

עו"ד יובל יועז, פרשן משפטי ומרצה למשפטים, אומר לוואלה! תרבות: "על פניו, נראה שיש לבדוק את נסיבות סיום העסקתה של חן אלמליח, האם ניתן היה לפטרה בו במקום וללא מתן זכות שימוע. בנוסף יש לזכור שאת אמירתה השנויה במחלוקת פרסמה אלמליח מחוץ למסגרת עבודתה בגלי צה"ל, כאדם פרטי, שנתונה לו הזכות לחופש הביטוי".

seperator
ירון דקל. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
מפקד גלי צה"ל, ירון דקל/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

גם ברשתות החברתיות רבים העבירו ביקורת על מהלך הפיטורים של אלמליח. העיתונאי חיים הר-זהב טען בעמוד הפייסבוק שלו כי פיטורים "מעכשיו לעכשיו, כי עובד כתב משהו שלא בא בטוב למעסיק שלו" אינם חוקיים. "להשעות מותר. לפטר אסור. החוק מחייב מעסיק - כל מעסיק - לקיים שימוע לעובד שהוא רוצה לפטר, ולמעסיק יש חובה להגיע לשימוע הזה עם לב פתוח ואוזניים כרויות כדי שהעובד יוכל להתגונן מפני הכוונה לשבור את מטה לחמו. מפקד גלי צה"ל לא רק שלא הזמין את אלמליח לשימוע - הוא פיטר אותה לעיני כל בהחלטה של רגע, בטוויטר", כתב הר-זהב. "אז יבואו ויגידו 'היא לא עבדה בגל"צ באמת - היא הייתה פרילנסרית, אז אפשר לסיים איתה את ההתקשרות מעכשיו לעכשיו'. אז לא, גם זה לא חוקי - אם עובד מגיע בזמנים קבועים למקום עבודה קבוע ואי הגעה שלו היא תקלה כך שהוא לא איזה משתתף חופשי שמדלג בקלילות ממקום עבודה אחד לשני, כנראה שהוא לא פרילנסר: כנראה שהוא פרילנסר פיקטיבי (דרך ההעסקה הפוגענית והשערורייתית מכולן, שנפוצה מאוד בעיתונות), ואז בית הדין לעבודה מכיר בו רטרואקטיבית כשכיר ונותן לעובד רטרואקטיבית את כל הזכויות הסוציאליות שנשללו ממנו כשחתם על הסכם ההעסקה הפוגעני - פנסיה, ימי חופש, הפרשות סוציאליות שונות וכו'. ירון דקל פיטר שלא כדין את העובדת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פוסט של הבמאי רון כחלילי על סערת חן אלמליח/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבמאי רון כחלילי, שבין השאר יצר את הסדרה "ערסים ופרחות – האליטות החדשות" בערוץ 8 שבה הופיעה אלמליח, כתב בעמוד הפייסבוק שלו אמש: "ירון דקל, יש לי בקשה קטנה ממך. תוכל למסור בבקשה דרישת שלום לגידי אורשר שחזר לשדר בתחנה שתחת פיקודך, כאילו כלום לא קרה, למרות התבטאויותיו הגזעניות והמחליאות כלפי מזרחים, בעוד חן אלמליח, השדרנית הכי מרתקת שאי פעם תפגוש, פוטרה ממש היום בגלל סטטוס שאני לא מבין מה רע, מסוכן או לא תקין בו? כי אני לא מצליח לתפוס את המתוק הזה וממש התגעגעתי. בתודה, הכחלילים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פוסט של המוזיקאי ומבקר המוזיקה שרון מולדבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אין דבר שמאיים יותר על השלטונות מאשר ברית אמיתית, אחווה טבעית, בין מזרחים יהודים ישראלים לפלסטינים ערבים ישראלים, בדואים ואחרים", כתב בפייסבוק המוזיקאי והעיתונאי שרון מולדאבי. "ועם כל הצער והזעם על מותם הלחלוטין מיותר של בני שני העמים הבוקר, מוות שהשלטונות הם האחראים לו, וללא השוואה במידת החומרה והאובדן, גם הפיטורין הללו הם ממכות היום והעת הזאת: חן אלמליח היא קול של תקווה תרבותית ופוליטית, שצריך לחזק ולא להשתיק. הקול שלה יכול לקדם שלום ולמנוע שפיכות דמים, אבל כל עוד ישראל מובלת להתאבדות קולקטיבית, כנראה שרדיו מצדה לא זקוק לעורכים ושדרים כמוה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פוסט התגובה של חן אלמליח/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלמליח עצמה הגיבה אמש (רביעי) באופן נרחב בעמוד הפייסבוק שלה, וכתבה בין השאר: "לא, לא תוציאו אותי סהרורית שתומכת ברצח, בשום אופן. אני מקבלת את כל הודעות התמיכה שלכם, ותודה על כך, מהנאצות הבנאליות אני משתדלת להתעלם (...) העניין הוא כל מי שעמד אי פעם מול פינוי והרס של ביתו, אם מדירות של עמידר או אם משטחים שהמדינה פתאום החליטה שהם שלה ויש לה דברים חשובים יותר לעשות איתם, העניין הוא שכל אלו, מזרחים, בדואים, ערבים, האוכלוסיות החלשות ביותר במדינה, עומדים חסרי אונים, בגבעת עמל, ליפתא, בכל שכונה או כפר, אל מול כוחות גדולים ואלימים ואין בידם מספיק כוח או לובי מספיק חזק בכנסת שילחם על זכויותיהם. העניין הוא שבזמן שזה קורה, יש אוכלוסיות אחרות שיושבות על אדמות ששייכות למדינה ועושות בהן כרצונן כי אף אחד לא יזיז אותם משם, כי יש להם מנגנון חזק, הרבה כוח והם מאוגדים תחת שמות כמו 'התנועה הקיבוצית' ושאר גופים כלכליים ופוליטיים חזקים, שבחסות החוק מאפשרים להם לגזול מכולנו. אבל על זה אף אחד לא רוצה לדבר, כי זה לא סקסי, זה לא 'שדרנית גלגלצ תומכת בפיגועי דריסה'. אלוהים, רק לכתוב את זה מצמרר אותי"

"אז לא", הוסיפה אלמליח, "אני לא אתן להם להפוך אותי לסהרורית שתומכת בהרג של אנשים, לא. מי שעוקב אחרי מספיק זמן יודע שבמצבים האלו אני תמיד מנסה להפנות את הזרקור למשוללי הכוח, האזרחים הפשוטים חסרי האונים, כל הקבוצות שבתחתית הפירמידה, מזרחים, אתיופים, ערבים, בדואים, ברה"מים וכל מי שלא נמנה על ההגמוניה, זו שמפילה עלינו תיקים והופכת אותנו עבריינים לפי ראות עיניה ובהתאם לאינטרסים שלה. והשוטר, גם הוא חלק מתחתית הפירמידה, גם הוא ממלא פקודות של מי ששלח אותו מלמעלה, וכואב לי, כואב לי על השוטרים, החיילים וכל מי שנשלח לבצע פעולות קשות של פינוי, גירוש והשלכה מאדמות ודיור ציבורי. אבא שלי תמיד אומר: אנחנו השועל והתרנגולת, מקפחים את החיים שלנו בשביל האינטרסים של החזקים, נותנים להם שקט להמשיך לגנוב מאיתנו, בחסות החוק (...) התקשורת שחתמה אותי בגבולות הכותרות המזעזעות האלו יכולה להמשיך לחפש, גלי צה"ל וירון דקל שהתיר את דמי בהודעת פיטורים לא פחות גרועה מהכותרות הצהובות - גם איתם אני אסגור את החשבון, כשתחלוף הסערה. וזה יהיה שיעור גדול, על החברה שלנו, על מבני הכוח שמאפשרים התנהגות כזו, אשכנזים ומזרחים וכל הקבוצות המוחלשות פה, על גבולות חופש הביטוי והקלות בה דברים הופכים לכותרות פיקנטיות ומוצאים מהקשרם, על צדק, כולל, לכולם".

מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "אין מקום בגל"צ ובגלגלצ לשדרית המביעה תמיכה בדריסתו של שוטר, על כן הוחלט לסיים לאלתר את ההתקשרות עמה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully