וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג במאבק נגד חוזים משעבדים במוזיקה: "חוק איה כורם" עבר לקריאה שניה ושלישית

6.2.2017 / 13:14

ניצחון לאיה כורם: חרף לחצים כבדים מצד חברות התקליטים על חברי כנסת, עברה בכנסת הצעת החוק למניעת חוזים משעבדים של מוזיקאים לקריאה שניה ושלישית ללא הסתייגויות. מירי מסיקה אמרה: "השקיעו באלבום שלי 40 אלף והרוויחו מיליונים. עסק מדהים. לנצח ידפקו את האמן"

נושא: ועדת התרבות בנושא חוק איה כורם 6.2.2017. נועם מושקוביץ
ירדנה ארזי, איה כורם ומירי מסיקה בדיון בוועדת חינוך ותרבות/נועם מושקוביץ

ניצחון נוסף לאיה כורם במאבק נגד חוזים משעבדים ומנצלים של מוזיקאים: הצעת החוק להגנה על זכויות אמנים במוזיקה (המכונה "חוק איה כורם") התקבלה פה אחד בדיון שהסתיים לפני זמן קצר בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת. החוק הועבר ללא הסתייגויות לקריאה שניה ושלישית בכנסת. רק אמנים מעטים הגיעו לדיון. בנוסף לאיה כורם, נכחו מירי מסיקה וירדנה ארזי, ומנגד רוני בראון מנכ"ל חברת הליקון ונציגי הפדרציה לתקליטים.

"אני מאושרת עד הגג", אמרה כורם לוואלה! תרבות בתום הדיון, והוסיפה כי לקראת הדיונים בוועדה הפעילו אנשי חברות התקליטים לחצים כבדים על חברי הכנסת בניסיונות למנוע את החוק. "אנשים ותיקים ומנוסים בכנסת קצת בהלם מכמות האנרגיה שמושקעת מצד כל הצדדים. אני לא חושבת שמישהו ציפה שחוק כל כך מינימלי ומינורי שמתעסק בתעשיית המוזיקה יעורר כאלה אמוציות, בראש ובראשונה בגלל לחצים שמפעילות חברות התקליטים. עכשיו ניהלתי שיחה עם יועצת של חבר כנסת, והיא היתה בהלם כשאמרתי לה כמה עולה לעשות אלבום. היא אמרה לי: 'מה, זהו?! הייתי בטוחה שעם כל כמה שהם צועקים אנחנו מדברים פה על מיליוני שקלים'. זה הסיפור. כל מי שהגיע היום לכנסת עשה את זה למרות הלחצים של חברות התקליטים, וכל מי שלא הגיע היום לכנסת עשה את זה בגלל הלחצים".

ועדת התרבות בנושא חוק איה כורם 6.2.2017. נועם מושקוביץ
מנכ"ל הליקון, רוני בראון/נועם מושקוביץ

"אחרי שנים ארוכות מדי שבהן אמנים היו צריכים להתמודד לבד מול כוחות חזקים מהם, מנוסים ועשירים מהם, סוף סוף המחוקק מתערב", מוסיפה כורם. "אני רוצה להגיד תודה ענקית לשרת התרבות מירי רגב, ששיחקה אותה בענק והוכיחה שהלב שלה נמצא במקום הנכון, תודה לח"כ מרגי שהשיב מלחמה שערה היום בכנסת ונלחם כדי להגן על אמנים במדינת ישראל. אני נרגשת יותר מדי כדי לנסח תגובות קוהרנטיות, אבל בכל מקרה, לא צועקים יש לפני גול, וכשהמליאה תאשר את החוק, בתקווה בימים הקרובים, נוכל לפתוח את השמפניות".

"זו היסטוריה בכנסת – החוק עברה לקריאה שניה ושלישית ללא הסתייגויות", אמר חה"כ דב חנין, מיוזמי החוק, לוואלה! תרבות. "היום שיחררנו את האמנים בתחום המוזיקה מחוזים של שיעבוד וניצול. זה מהלך מאוד חשוב. לא תהיה אמנות בלי האמנים. ההגנה על האמנים היא גם הגנה על זכויות האדם שלהם, גם הגנה על האמנות, על העתיד שלה ועל החברה שלנו. זה חוק שלווה במאבקים קשים ביותר, ואני מלא הערכה לאמנים ולאמניות שהתייצבו פעם נוספת לדיונים האלה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

נושא: ועדת התרבות בנושא חוק איה כורם 6.2.2017. נועם מושקוביץ
ארזי, כורם ומסיקה בכנסת/נועם מושקוביץ

מנכ"ל הליקון, רוני בראון, אמר בדיון: "אף פעם לא קראו לילד בשמו. קוראים לחוק הזה על שם איה כורם. זה בעצם חוק יניב דוידסון, שהחתים את איה כורם ומירי מסיקה". בהמשך הדיון אמר בראון, "אני מעולם לא החתמתי על חוזים כמו שאיה מדברת עליהם. איה המציאה אויב דמיוני. היא באה ואומרת חברות התקליטים. יש שתי חברות תקליטים שלא הרגו את ישו ולא עשה שום דבר רע. כשמוקי רצה להשתחרר מאן אם סי שיחררו אותו, היום הוא אצלנו. מירי השתחררה מיניב דוידסון והיום היא אצלנו".

מסיקה התייחסה למושג "החוזה ההיקפי" הנוגע ליחסי מנהל ואמן. "בגלל שאמנים כמעט לא מרוויחים היום מאלבומים, אז כל דבר שאמן עושה, רוצים לקחת מזה אחוזים", אמרה. "אם אני ב'דה וויס', עושה תיאטרון ומקיימת הופעות, אז מכל הדבר הזה אתה מרוויח כסף. אתה משקיע כסף באלבום, במקרה שלי 40 אלף שקל, ואחר כך הוא מרוויח על כל הדברים, במקרה שלי הוא מרוויח כמה מיליוני שקלים על 40 אלף שקלים שהוא השקיע. זה העסק הכי מדהים בעולם בשבילו".

מנכ"ל הליקון רוני בראון אמר למסיקה, אותה הוא מייצג בימים אלה: "אבל זה בנאדם אחד", בטענה שממנה משתמע כאילו רק מפיק ומנהל אחד גורם לעוול שהוביל לחקיקה זו. יעקב מרגי, יו"ר וועדת החינוך בכנסת, הגיב בנחרצות לטענה של בראון, ואמר שהמטרה של החוק היא "שלא יחזרו מקרים אחרים". גם מסיקה הגיבה לטענה בחריפות: "אם מישהו אחד אנס מישהי אז לא ללחום במקרי אונס?! תפקידו של החוק זה להגן על אדם שהוא חלש. מרגע שבאתי לעזור לאיה כורם בתמימות גדולה כי זה נראה לי אלמנטרי, כל האנשים הגדולים בתעשייה התקשרו אליי. מרגע שהבנתי שהם כל כך לחוצים, אמרתי – עכשיו אני ממש רוצה לבוא. על איזה נקודה זה לוחץ לכם? מה הדבר הנוראי שיקרה? שאמן יחליט אם להישאר אתכם עוד שבע שנים? במקרה הזה האמן הוא לנצח החלש יותר מבין השניים, לנצח האמן הוא זה שיהיה יותר עני, לנצח מי שידפקו אותו". בשלב אחר בדיון אמרה מסיקה, "חברת הד ארצי התייחסו אלי כמו אל עבד. אני רק רוצה שאנשים לא יחוו חוויה כמו שלי".

ירדנה ארזי אמרה בוועדה: "כבר 35 שנה בעלי ואני חברת תקליטים משלנו. הגעתי בשם הצדק והסולידריות עם איה כורם שמאבקה מוצדק. אני מאמינה במאבק שלה ומאמינה בחוק איה כורם". ומירי מסיקה אמרה לנו: "אני שמחה מתוצאות הדיון, ורוצה להיות חברת כנסת".

seperator

פנינה אדרי מנכ"לית אן אם סי יונייטד מסרה לוואלה! תרבות בתגובה לטענותיה של מירי מסיקה: "זה היה הרבה שנים לפני שרכשנו את הד ארצי, ואין לנו מושג על מה היא מדברת. בטוח שאם הייתה אצלנו היו לה רק מילים טובות"

בטרם הדיון הביעו את תמיכתם בחוק בין השאר חברי הכנסת יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך בכנסת, שרן השכל, אמיר אוחנה, איציק שמולי, חיים ילין, מירב בן ארי, מיקי זוהר ואיתן ברושי. בנוסף, יותר מ-230 אמנים ישראלים חתמו על עצומה הקוראת לשרת התרבות מירי רגב לתמוך בהצעת החוק. לצד איה כורם חתמו בין השאר מסיקה, ארקדי דוכין, דיוויד ברוזה, מיקי גבריאלוב, מאיה בוסקילה, שלמה גרוניך, אייל גולן, אלון אולארצ'יק, דנה ברגר, דניאלה ספקטור, שאנן סטריט, יהלי סובול, אושיק לוי, רביד פלוטניק (נצ'י נצ'), איתי זבולון (טונה) ותומר יוסף. "אנו, אמני ישראל, קוראים לשרת התרבות, מירי רגב, לעמוד בה בהבטחתה ולהתגייס להגנה על התרבות הישראלית ועל האמנים שיוצרים אותה", נכתב בעצומה עליה פורסם אתמול. "אנו קוראים לשרה לעמוד לצדנו ביום שני הקרוב, ולוודא את אישורו של החוק שישחרר אותנו מהעבדות המודרנית של חוזים לעשרות שנים. אנחנו לא מבקשים הרבה, רק דבר אחד: 'מירי, תעבירי!'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully