וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב שיש את אביב גפן שיזכיר לנו שאפשר גם אחרת

3.3.2017 / 2:36

בחירת שירים לא מפתיעה, עיבודים שחוזרים על עצמם שנים, אבל למרות המגרעות האלו - אין מי שמסוגל להרים ערב מוזיקלי מושקע, גדוש באורחים אדירים ובהפקה מהוקצעת, מלבד אחד: אביב גפן

נשף רוק של אביב גפן. נמרוד סונדרס
נשף רוק של אביב גפן/נמרוד סונדרס

1. כמה טוב שיש לנו את אביב גפן כדי להזכיר לנו מדי פעם שאפשר גם אחרת, שאנחנו חלק מהעולם הגדול והנורמלי, שאפשר להרים הופעות-ענק שכוללות תאורה נהדרת, תפאורה מרהיבה, סאונד מושלם וכמובן - אורחים אדירים. גפן ממשיך עם המסורת השנתית של נשף הרוק, ואתמול הוא ערך בביתן 1 בגני התערוכה בתל אביב את הנשף השישי במספר. הנשף עמד השנה בסימן 20 שנה ליציאת אלבום האוסף "ירח מלא" וכמדי שנה – גם הפעם הצליח אביב גפן לספק רשימת אורחים מכובדת ומפתיעה. כל הקרדיט לאביב גפן ולמעמד הבינלאומי שהוא יצר לעצמו, כי תראו לי עוד מוזיקאי ישראלי שמסוגל להביא לישראל את זמר האינדי האמריקאי המוערך אבי באפלו כמופע חימום וכאורח מרכזי את הזמר הבריטי הלוהט ג'ייק באג.

2. ועוד לא דיברנו בכלל על האורח המפתיע, הזמר האיראני שאהין נג'אפי, שמתגורר כרגע בגרמניה לאחר שנמלט מארצו בגלל גזר דין מוות שהוטל עליו. גם דודו טסה הגיע להתארח, גם אורית שחף (היהודים), ואפילו מירי מסיקה קפצה במפתיע ושרה עם אביב גפן את "אולי". בסוף הביצוע היפהפה נותרה מסיקה עם טעם של עוד, כמו אדם רעב שמאפשרים לו לתת ביס קטנטן באוכל מבלי להתיר לו לטרוף את כל הארוחה. היא אמרה לקהל ולאביב "בא לי לשיר עוד!", אבל בסופו של דבר גפן לחש דבר-מה על אוזנה והיא נאלצה לוותר ולרדת מהבמה. מירי, אם את קוראת אותנו, דעי לך שאת היית הממתק של הערב הזה. טוב שלא שרת עוד שירים, כי דווקא הקטע הקטנטן הזה השאיר בנו טעם של עוד.

3. לפני שנדבר יותר באריכות על האורחים, צריך להדגיש את מה שאינו מובן מאליו: אין מוזיקאי ישראלי שמסוגל ליצור במו ידיו מיני-פסטיבל מוזיקה, קרנבל של הופעות נהדרות. רק אביב גפן מסוגל לכך, ועל כך מגיעות לו מלוא המחמאות. "נשף רוק" היא מסורת מבורכת, שכדאי שתישאר עוד שנים ארוכות, ולו רק בגלל ההזדמנות לצפות באביב גפן בשיאו, ובמקביל - במגוון של מוזיקאים מעולים מישראל ומהעולם.

נשף רוק של אביב גפן. נמרוד סונדרס
זה רק אור הירח. גפן על הפסנתר/נמרוד סונדרס

4. רשימת השירים שבחר אביב גפן למופע לא הפילה אותי מהרגליים. מלבד כמה חריגים כגון "בואי אלי" ו"פרופיל 97", לא נרשמו שום הפתעות בגזרה. חובבי אביב גפן שבקושי מגיעים להופעותיו אהבו ודאי את בחירת השירים, שכן נבחרו להיטים גדולים כדוגמת "האם להיות בך מאוהב", "אהבנו", "שיר תקווה", "אור הירח", "השיר שלנו", "יומן מסע". אבל מה עם אלו שמגיעים להופעות רבות (ויש לא מעט כאלה)? לתחושתי, הם מעט התעייפו מאותו סט-ליסט שדי חוזר על עצמו בצורה כזו או אחרת הופעה אחר הופעה.

5. ואם לא התעייף מהשירים, ייתכן שהקהל התעייף מעט מהעיבודים. או שאני סתם מדבר בשם עצמי ומנסה לגייס לעזרתי את "הקהל". חייבים להיות הגונים ולומר שהעיבודים של שירים רבים נשמעים אותו הדבר כבר שנים. השטאנץ הוא אותו שטאנץ, התפקיד של הגיטרה הוא אותו תפקיד והקטע של השיר הוא אותו קטע. אין שום ניסיון לאתגר את השיר, ובאמצעות כך את הקהל. גפן לא מנסה אפילו להעניק פרשנות מחודשת לשירים הבולטים שלו, וזה די חבל. אין פלא, אם כך, שהיה מרענן למדי לשמוע אתמול את הביצוע הפסנתרי האותנטי והיפהפה ל"מיליארד טועים" במקום ביצוע הלהקה המוכר לכולם מהשנים האחרונות.

6. מה שכן, בניגוד לעבר – דווקא בתחום השירה, אביב גפן נשמע כיום הרבה יותר טוב מבעבר. הוא חד יותר, מדויק, פחות מזייף, עם קול עמוק יותר ועם מנעד רחב יותר. אין כמובן מה להשוות אותו לזמרים כמו דודו טסה או אורית שחף שאכלו אותו בלי מלח כששרו איתו דואט. כך למשל, כשגפן שר עם דודו טסה את השיר הגאוני "הגולה", הוא לא ממש הצליח להשתלט על רבעי הטונים והסלסולים המוטמעים עמוק במנגינה של השיר. גפן היה צריך לוותר על השתתפות בשיר הזה ובמקום זאת לאפשר לדודו טסה לשיר אותו לבד. אגב, מעניין מה המנטור אביב גפן היה אומר על ביצוע צולע שכזה של הזמר אביב גפן.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשף רוק של אביב גפן. נמרוד סונדרס
נשף רוק של אביב גפן/נמרוד סונדרס

7. צריך לומר מילה טובה על התפאורה עוצרת הנשימה. העצים, השיחים ואווירת הג'ונגל והחיות הזכירו לנו לפרקים את הקליפ של קולדפליי לשיר Adventure of a Lifetime. גם כדורי הענק שנפלו מהתקרה הזכירו לנו את ההופעות של קולדפליי. וטוב שכך, מישהו צריך לשאוף לרמות הבינלאומיות הללו למרות הפערים הניכרים. מילה טובה נוספת צריך לשגר גם לאנשי הסאונד. שמענו את אביב גפן, שמענו את כלי הנגינה, שמענו את השילוב ביניהם.

8. המפגש של אביב גפן והמוזיקאי האיראני שאהין נג'אפי על הבמה היה מיוחד במינו. לא כל יום זוכים לראות מוזיקאי איראני עומד על במה בישראל ושר עם זמר ישראלי. אגב, מצפייה בשירים של נג'אפי ביוטיוב עולה כי הוא יוצר ייחודי, וחבל שנאלצנו לשמוע אותו שר את "שיר תקווה" עם אביב גפן במקום לשמוע שיר מקורי שלו. לכל הפחות היה נכון ליצור שילוב כלשהו בין שיר שלו לשיר של גפן. בזמן שהם שרו את "שיר תקווה", הוקרנה על מסכים בצדדים המילה "שלום" בעברית, אנגלית ופרסית. עם כל הציניות, היה במראה הזה – של מוזיקאי ישראלי ומוזיקאי איראני זה לצד זה – משהו מרגש.

9. המתופף של אביב גפן, תומר צדקיהו, הוא גם המתופף של "דה וויס". הוא מקבל בתכנית מחמאות בלי הפסקה, ובצדק. גם אתמול התחוור לי כמה צדקיהו הוא מתופף עצום.

10. אגב, אפשר כבר להכריז באופן רשמי ש"סוף העולם" הוא השיר הכי טוב של אביב גפן ואחד הטובים שנכתבו בישראל?

12. בשיר האחרון בהופעה, לפני צעקת "רוצים שינוי?" המפורסמת, קרא אביב גפן לראש הממשלה נתניהו להתפטר. זה הזכיר לי שגם לפני עשרים שנה בדיוק קרא אביב גפן בהופעות שלו לראש הממשלה נתניהו להתפטר. "רוצים שינוי?" יש לי חשד קל שהציבור לא ממש בעניין.

11. נגיד מה שנגיד על אביב גפן, מדובר בגאון שהצליח לייצר במשך 25 שנים כמות בלתי נתפסת של שירים מעולים. הכישרון שלו כה נדיר, עד כדי כך שגם השירים הבינוניים שלו הם כמה רמות מעל השירים הטובים ביותר של לא מעט מוזיקאים בישראל.

נשף רוק של אביב גפן. נמרוד סונדרס
ילד הפלא. ג'ייק באג/נמרוד סונדרס
נשף רוק של אביב גפן. נמרוד סונדרס
נתן ביצוע. טסה/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully