וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוזיקאי אבשלום כהן ("עגלה עם סוסה", "הסבתא בנגב") הלך לעולמו

31.5.2017 / 23:58

המוזיקאי אבשלום כהן מת בגיל 89. הוא כתב והלחין את השירים "עגלה עם סוסה" ו"הסבתא בנגב" וחי מרבית שנותיו בארצות הברית, בה נפטר. "הוא מהתימנים הראשונים שהיו חלוצים במוזיקה הישראלית", סופד לו קרוב משפחתו, יהודה קיסר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבשלום כהן ז"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

המוזיקאי אבשלום כהן הלך אתמול (שלישי) לעולמו בבית חולים בלאס וגאס. בין השאר, הוא התפרסם בזכות "עגלה עם סוסה" ו"הסבתא בנגב" (הידוע בכינויו "אני והסבתא"), שני להיטים של יפה ירקוני אותם כתב והלחין. בן 89 היה במותו, והותיר אחריו שני ילדים. הלווייתו תתקיים כפי הנראה בארצות הברית, אך טרם ידועים הפרטים המלאים.

כהן נולד בשנת 1928 בתל אביב. משנות הארבעים המאוחרות פעל כפזמונאי, מלחין וזמר. בין השירים שכתב והלחין: "על חוף אילת", גם כן בביצועה של יפה ירקוני, "השוק השחור" שביצעו ישראל יצחקי ובהמשך להקת הכל עובר חביבי, "שבת במחנה" ו"לונה פארק" שלימים היווה את הבסיס לשיר "אבא'לה בוא ללונה פארק" של ישראל יצחקי. בשנת 1955 היגר לארצות הברית, שם שימש מורה בבתי ספר יהודיים.

המוזיקאי יהודה קיסר, קרוב משפחתו (אביו של קיסר הוא בן דודו של כהן), ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות. "אבשלום, תימני במוצאו, היה אחד החלוצים במוזיקה הישראלית, בתקופה שרוב היוצרים בה באו מעדות אחרות, והנה הוא, תימני קטן, התחיל לכתוב לבד שירים", אומר קיסר. "אבשלום נולד בתל אביב, ב-1928, ברחוב פינסקר, שם גרה אמא שלו ואחותה, שהיא סבתי. כישרון המוזיקה היה טמון בו כבר מילדותו, והוא התחיל לנגן על אקורדיון ופסנתר. אבשלום כתב שירים רבים, ביניהם 'עגלה עם סוסה', שגדלו עליו דורות שלמים, והשיר 'אני והסבתא ישבנו בצוותא', שמעניין שהוא כתב את זה בעוד שלא היתה לו סבתא. אמא שלו באה מתימן לארץ ללא סבתו. יש לנו במשפחה המון כשרון מוזיקלי, גם הסבא שלו היה שר במסיבות בתימן, בכל החתונות. השירים הבולטים של אבשלום הושמעו עוד כשהייתי ילד. בגן שרו לי את זה".

"אבשלום ליווה כאן את שושנה דמארי ואת יונה עטרי. ניגן בהמון מקומות עוד לפני קום המדינה", מוסיף קיסר. "לימים, הוצע לו לצאת עם משלחת כדי לשיר ליהודי העולם בתפוצות, במטרה לעודד אותם לעלות ארצה. וכך עשה. גם בכך היה אבשלום חלוץ, כי בתקופה ההיא הקהילות היהודיות לא שמעו מוזיקה ישראלית ויהודית ביוזמת עצמן. לאחר מכן, הוא נשאר בארצות הברית רוב חייו. הוא גם למד ולימד שם מוזיקה".

"בזמן שאבשלום נסע מעבר לים, אני נולדתי. ראיתי אותו רק פעמים ספורות בחיי. כשאמא שלו נפטרה הוא בא לארץ לשבעה, בבית שלנו בקריית אונו. אחר כך הוא ביקר בארץ גם בשנת 1980, ישב באולפן שלי, דיברנו. אבל לאורך השנים היינו בקשר טלפוני. בשנים האחרונות דיברנו הרבה. לפני כשנה נערך עבורו ערב הצדעה של אקו"ם. הוא כבר לא יכול היה להגיע, בגלל מצבו הרפואי. אבשלום מאוד ייחסר לי. תמיד השתמשתי בשם שלו בראיונות, תמיד זה היה כבוד בשבילי להגיד שאנחנו קרובי משפחה. שהוא אחד היוצרים החשובים שנולדו במדינה הזאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

על אחת ההחמצות בחייו סיפר אבשלום כהן בריאיון לבלוג של דודי פטימר, דודיפדיה, שהתפרסם בשנת 2015: "בשנת 1961חיברתי מנגינה יפה, ואז הייתי מורה פרטי לילד שהכנתי לבר מצווה. אמו הייתה אמרגנית של זמרת פופולארית דאז, קלי סמית'. היא אמרה שיש לה חברה שכותבת מילים באנגלית, וביקשה שאתן לה את התווים בכדי שתעביר לחברתה. יום אחד המשוררת צלצלה אליי מניו יורק, ואמרה לי שהיא חיברה מילים יפות והשיר נקרא 'The Secret Of Lasting Love'. היא אמרה שהיא רוצה להציע את השיר לנט קינג קול, ואני בטיפשותי עניתי שאני שמח לשמוע, אבל אם הוא יקליט את זה אני רוצה חמישים אחוז מהתמלוגים. היא כעסה ואמרה לי: 'הוא עוד לא הקליט ואתה מדבר על תמלוגים?', היא ניתקה ולא שמעתי ממנה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully