וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומה בפתיחת פסטיבל ישראל: נאומה של השרה רגב נקטע בשריקות בוז

2.6.2017 / 5:20

שרת התרבות התקבלה בשריקות בוז וקריאות מחאה בפתיחת פסטיבל ישראל בירושלים, וזאת לאחר הסערה שעוררה כשיצאה נגד מופעי מחול הכוללים קטעי עירום מלא. "אני מתנגדת למימון יצירות הפוגעות בציבור, במדינת ישראל ובערכי היסוד שלה", אמרה במהלך נאומה

צילום: אלי סבתי

פסטיבל ישראל נפתח אמש (חמישי) על רקע סירובה של שרת התרבות, מירי רגב, לתמוך במופעים הכוללים עירום. רגב הוזמנה לנאום באירוע, וכשהוצגה על ידי מנכ"ל הפסטיבל, אייל שר, התקבלה בקריאות בוז צורמות מהנוכחים באולם. בדבריה חזרה רגב והזכירה את התנגדותה ל"מימון יצירות הפוגעות בציבור, במדינת ישראל ובערכי היסוד שלה", כדבריה.

בהתייחסה למופעים הכוללים קטעי מחול בעירום, פנתה רגב לקהל: "היו ישרים עם עצמכם, כולכם כמוני, יודעים היטב לעשות את האבחנה בין ציור בגלריה, פסל בתערוכה, סצנה חושפנית בסרט או בהצגה - לבין מופע שהשפה האמנותית שלו היא כולה עירום, שכולו פולחן לגוף האדם העירום... עירום מלא המוצג לראווה, במרכזו של מופע תרבות, הוא בעיני רבים מעשה שאינו תרבותי בעליל, ואף פוגע בכבוד האדם ובצלמו". קריאות בוז רמות נשמעו למשמע הדברים והביאו להפסקת הנאום. רגב פנתה אל המוחים: "זכותי לומר את מה שאני מאמינה, ולא ארד מהבמה עד שאומר את דברי".

מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל. מגד גוזני
כמו בפסטיבל ירושלים, גם הפעם נרשמו עימותם עם הקהל/מגד גוזני

הקהל המשיך במחאה קולנית, ורבים קמו על רגליהם וביקשו להפסיק את הנאום באמצעו. בסיום דבריה התייחסה רגב לתקנה בחוק הפדרלי האמריקאי, המאפשרת מניעת מימון ממשלתי מיצירות שפוגעות בערכי החברה. "אין בדברי אלו הגבלה כלשהי על קיום המופעים הללו, מעולם לא ביקשתי לבטל אותם", אמרה שרת התרבות, "אך הודעתי שאין בכוונתי לממן אותם מכספי הציבור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל. מגד גוזני
הנאום התקיים תחת שריקות בוז צורמות/מגד גוזני

כזכור, ערב הפסטיבל שיגרה רגב מכתב למנכ"ל איל שר, ובו הביעה התנגדות למימון מצד המשרד של מופעים בפסטיבל שכוללים עירום מלא. השרה הביעה רצון להוציא את המופעים האלה מהמסגרת הממומנת של פסטיבל ישראל. "הופתעתי לשמוע שגם השנה יתקיימו מופעים בעירום מלא כחלק אינטגרלי מהמופעים המוצעים לציבור הישראלי בפסטיבל ישראל בירושלים", כתבה רגב. "מופע בעירום מלא – גם כשהוא בחסות אמנותית – מנוגד ופוגע בערכים הבסיסיים של הציבור הישראלי ושל מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, וברגשותיהם של אוכלוסיות רחבות".

לפני כחודש פרסמה הנהלת פסטיבל ישראל את התכנית האמנותית של הפסטיבל. בין שפע המופעים הבינלאומיים המתעתדים להגיע לירושלים, נכללו "פינדורמה" של הכוריאוגרפית הברזילאית ליה רודריגס, והמופע "ומה אעשה בחרב הזאת?" של היוצרת הספרדיה אנג'ליקה לידל. עם פרסום התכנית נכתב לצד כל אחד מהאירועים ובכלי התקשורת כי הם כוללים עירום.

מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל. מגד גוזני
"המופעים פוגעים בערכים בסיסיים של הציבור הישראלי"/מגד גוזני

בתוך כך, פנתה היום האגודה לזכויות האזרח בישראל במכתב לדינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בעניין זה. "לצערנו", נכתב, "עלינו לפנות אליך שוב לגבי התנהגות פסולה של שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הפוגעת בחופש הביטוי האמנותי ובזכות לתרבות והחותרת תחת שלטון החוק. דומה כי במקרה זה נעשתה עליית מדרגה, שכן שרת התרבות לא הסתפקה בהוראה לקרוא מחזה, לבדוק את טיבם של אירועי תרבות או לאיים בשלילת תקציב, אלא בסיום מכתבה מורה השרה למנכ"ל הפסטיבל 'להוציא אירועים אלה מהמסגרת הממומנת של פסטיבל ישראל ולא להגיש אירועים אלו בבקשת התמיכה של הפסטיבל למשרדי'".

"אם עד היום התרכזה שרת התרבות בהפרחת טענות חסרות שחר על הסתה, פגיעה בתדמית המדינה וסמליה ופגיעה בחיילי צה"ל", נטען במכתב, "הרי שהפעם עברה השרה ללמדנו מידות צניעות. לא ברור על סמך מה קבעה שרת התרבות כי ערכי מדינת ישראל הם ערכי צניעות מחמירים, שמופע אמנותי הכולל עירום אינו נמנה עליהם. לעומת זאת אין חולק שחופש הביטוי האמנותי הוא זכות יסוד חוקתית, והוא חלק בלתי נפרד מערכיה של מדינת ישראל. כפי שכבר הובהר לשרת התרבות הבהר היטב לפני קרוב לשנתיים, אסור לה להתערב בתכנים של אירועי תרבות ואסור לה להתנות תמיכה בבחינת התכנים של היצירה האמנותית (...) פנייתה האחרונה של שרת התרבות לפסטיבל ישראל מעידה שהיא לא רק נחושה בעמדתה לפגוע פגיעה אנושה בחופש הביטוי והיצירה, אלא שהיא גם פוגעת בשלטון החוק, חורגת מסמכותה, מזלזלת בכללי המשפט הציבורי והמינהל התקין, והיא אף קוראת תיגר על הנחיות היועץ המשפטי לממשלה. לפיכך נבקשך לפעול בדחיפות כדי למנוע את הפגיעה הקשה בערכיה של מדינת ישראל כמדינת חוק וכמדינה שמכבדת את חופש הביטוי האמנותי".

(עדכון ראשון: 21:05)

מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל. מגד גוזני
מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל/מגד גוזני
מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל. מגד גוזני
מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל/מגד גוזני
מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל. מגד גוזני
מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully