וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב בשבוע הספר: "לא ברור כמה ביטול חוק הספרים הצליח"

7.6.2017 / 21:03

שרת התרבות סיירה בין דוכני הספרים בכיכר רבין בתל אביב. בשיחה עם וואלה! תרבות התייחסה רגב לשאלת הצלחת ביטול חוק הספרים. "האמת היא שהנתונים עדיין לא ברורים". על ההאשמות מצד לימור לבנת: "היא לא רלוונטית"

עריכת וידאו:ניר חן
רגב בסיור ביריד שבוע הספר בכיכר רבין בתל אביב. ראובן קסטרו
יהורם גאון חותם על התחבושת של מירי רגב לאחר ששברה את ידה/ראובן קסטרו

אירועי שבוע הספר נפתחו הערב (רביעי) ויימשכו עד 17 ביוני. שרת התרבות מירי רגב סיירה בין דוכני הספרים בכיכר רבין בתל אביב. בשיחה עם וואלה! תרבות התייחסה רגב לשאלת הצלחת ביטול חוק הספרים. "האמת היא שהנתונים עדיין לא ברורים. נדרש עוד פרק זמן שיעבור מרגע ביטול החוק כדי שנוכל לראות את ההשפעה באמת. שני דברים אני יכולה להגיד באופן ודאי: אחד, יש יותר ספרי ילדים. שניים, מחירי הספרים ירדו. כשאני רואה אנשים שנכנסים יותר לחנות הספרים וקונים ספרים במחירים עממיים, זה משמח אותי. זה אומר שאנחנו מחזירים את הציבור הישראלי אל החנויות. זה בעיני הדבר החשוב".

קודמתך בתפקיד, לימור לבנת, האשימה אותך כי ביטלת את חוק הספרים מטעמים פופוליסטיים.

"מבחינתי היא לא רלוונטית. מה שרלוונטי זאת המציאות, הנגשת הספר לאוכלוסייה הישראלית. וזה מה שעשינו עם ביטול החוק".

השרה לוותה בסיורה על ידי בני ציפר מעיתון "הארץ", שתמך בביטול חוק הספרים על ידי רגב. בנוסף, פגשה בין השאר את זוכה פרס ישראל, יהורם גאון, ליד דוכן החתימה על ספרו האוטוביוגרפי החדש, "עוד אני פוסע". גאון חתם לשרה על התחבושת האלסטית שעוטפת את ידה השבורה, במלים "רפואה שלמה".

שבוע הספר בככר רבין תל אביב 7 ביוני 2017. ראובן קסטרו
שבוע הספר בכיכר רבין בתל אביב/ראובן קסטרו

סופרת צעירה, אלמוג בר, שכתבה את הספרים "שתי פרידות וחצי" ו"געגוע בין השורות", מחתה בפני השרה רגב על ביטול החוק: "אנחנו מפסידים כסף בגלל ביטול חוק הספרים. אין לי כסף. אני לא מרוויחה. הוצאתי שני ספרים, שניהם רבי מכר, ועכשיו אני בכלל לא מרוויחה כסף. אין לי שקל". רגב אמרה לה בתגובה: "אני אקים קרן לסופרי ביכורים". מנכ"ל משרד התרבות שוחח ארוכות עם הסופרת והסביר לה מה מהות אותה קרן וכיצד היא צפויה לסייע לסופרים צעירים.

אירועי שבוע הספר העברי יתקיימו השנה בשלוש ערים בלבד: כיכר רבין בתל אביב, מתחם התחנה הראשונה בירושלים ומדרחוב רוטשילד בראשון לציון. זהו שבוע הספר הראשון שמתקיים מאז ביטול "חוק הספרים", שאסר על מתן הנחות לספרים חדשים, מלבד 20% בשבוע הספר. למרות זאת, נראה כי המבצעים השנה אינם מרחיקי לכת.

רגב בסיור ביריד שבוע הספר בכיכר רבין בתל אביב. ראובן קסטרו
"לבנת לא רלוונטית". רגב/ראובן קסטרו

כמדי שנה, הספרייה הלאומית פרסמה נתונים שנתיים על הוצאות הספרים בישראל. היא גילתה כי בשנת 2016 יצאו לאור בדפוס כ-7300 כותרים, מהם 89% פורסמו בעברית, 4.4% באנגלית ו-3% פורסמו בערבית. זוהי ירידה של כ-10% במספר הכותרים לעומת שנת 2015, ויש המייחסים זאת לביטול חוק הספרים.

אחד הנתונים המפתיעים ביותר חשף כי רק 35% מהספרים מכלל הספרים שפורסמו בעברית בכל שנת 2016 (פרוזה, ילדים, עיון, הדרכה ועוד) נכתבו על ידי נשים. בציבור הכללי (הלא-חרדי) 40% מספרי הפרוזה בלבד שפורסמו נכתבו על ידי נשים, רק 41% מספרי השירה שראו אור נכתבו על ידי נשים; ולא יותר מ-44% מספרי הילדים נכתבו על ידי נשים.

נתון מעניין אחר מצביע על כך שנשים אוחזות בכשני שלישים מתוך 75 הספרים שיצאו בז'אנר הרומן הרומנטי והספרות הארוטית בשנת 2016. כחצי מתוכם יצאו לאור בהוצאה עצמית של המחברת. רבים מהם הופצו כספרים דיגיטליים. דו"ח הספריה מצביע על כך תופעה בולטת חדשה יחסית של כתיבת ספרות אירוטית בעברית, אחוז ניכר מבין הספרים הארוטיים בשפת הקודש מתפרסם לראשונה בתור ספר דיגיטלי ורק אחרי הצלחתו זוכה גם למהדורה מודפסת.

  • עוד באותו נושא:
  • שבוע הספר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully