וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסגר מועדון הופעות ותיק בצפון: "זו מלחמה נגד כל מה שטוב פה"

13.6.2017 / 15:25

בשל סיבוכים ביורוקרטיים נסגר מועדון ההופעות המיתולוגי "חמדת ימים" בצפון, שגדולי המוזיקאים הופיעו שם. הבעלים: "הפכנו מיקירי המדינה לפושעים". משרד המשפטים: "מצופה מכל בית עסק לפעול על פי חוק ולקבל את האישורים הנדרשים לפני הפעלתו"

סגירת חמדת ימים. ישורון תוויאור, באדיבות המצולמים
חמדת ימים. מפעל חיים שנסגר/באדיבות המצולמים, ישורון תוויאור

מועדון ההופעות המיתולוגי "חמדת ימים" שבמרום הגליל נסגר לצמיתות. המשפחה שהקימה את המועדון נקלעה לסיבוכים בירוקרטיים - שבעקבותיהם הוטלו על המקום קנסות אדירים וצו סגירה מדי מבית המשפט.

הכל החל לפני ארבעים שנה, כשאב המשפחה, הפסנתרן והמנצח יצחק תוויאור, נקרא עם משפחתו להתיישב במקום. בשנת 1971 המשפחה רכשה מהמדינה כמה מבנים שננטשו ובשיתוף הסוכנות היהודית ומשרד השיכון הכשירה אותם לבתי הארחה. בשל עיסוקו של האב, שורה של מוזיקאים הגיעו לבקר, ביניהם גם אמנים בינלאומיים כגון השחקנית ברברה סטרייסנד, אמן הג'אז מקס רואץ' ועוד. יצחק תוויאור החל לקיים הופעות לאורחיו הרבים ולפני עשרים שנה המקום הפך באופן רשמי למועדון הופעות, ובמה ליוצרים צעירים.

מישוב קטן ומבודד הפך היישוב חמדת ימים אבן שואבת לקהל באיזור, שהחל לפקוד באופן קבוע את ההופעות הרבות. גדולי המוזיקה הישראלית עלו לרגל להופיע שם: יוני רכטר, אלון אולארצ'יק, שם טוב לוי, יזהר אשדות, אסף אבידן, אביתר בנאי, ערן צור, צביקה פיק, דני ליטני ועוד רבים אחרים. למרות ההתמודדויות הלא פשוטות של הפעלת מתקן תיירות על גבולה הצפוני של המדינה, הציבו הרשויות לאורך השנים שורה של דרישות והגבלות: בניית קווי מים, גיוס תרומות להקמת כביש גישה, קו ביוב במקום בשווי מאות אלפי שקלים, אישורים שונים והכל על חשבון המשפחה. לאחר שאושרה תכנית מתאר חדשה ליישוב, הרשויות טענו שהבנייה אינה חוקית. בהיעדר מסמכים רלוונטים שניתנו עוד בתקופת המנדט, למקום הוצא צו סגירה אשר חתם מפעל אדיר של ארבעים שנה.

בנו של יצחק, ישורון תוויאור, סיפר בכאב לוואלה! תרבות על מפעל חייו שנסגר: "לפני כמה שנים התהפכה הקערה, הפכנו מיקירי המדינה לפושעים שמתעשרים על חשבונה. הואשמנו ללא ביסוס בפעילות מסחרית והקשיים רק גדלו עד שהפכו לבלתי אפשריים. משפחה לא יכולה לממן ישוב לבדה. הסיטואציה הזו הכניסה אותנו לקנסות ולחובות אדירים. כעת לא רק שמפעל החיים שלנו נשמט תחת ידינו ונותרנו עם חובות - גם הותירו אדם בן 73, מוזיקאי ומלחין בינלאומי בלי פנסיה ובלי עבודה".

סגירת חמדת ימים ברבררה סטרייסנד. רבקה פרגמנט, מערכת וואלה! NEWS
ברברה סטרייסנד מבקרת בחמדת ימים. משמאל, יצחק תוויאור, אב המשפחה/מערכת וואלה! NEWS, רבקה פרגמנט
"במציאות הישראלית של היום אתה לא מתפלא שמקום כזה סוגרים, אתה מרגיש שמנסים לפגוע לך באיכויות החיים ובאפשרויות שלך. זו מלחמה נגד כל מה שטוב פה".

המוזיקאי ערן צור סיפר לוואלה! תרבות ש'חמדת ימים' היה המקום הקבוע אליו הגיע להופיע בכל פעם שהוציא אלבום חדש: "במציאות הישראלית של היום אתה לא מתפלא שמקום כזה סוגרים, אתה מרגיש שמנסים לפגוע לך באיכויות החיים ובאפשרויות שלך. זו מלחמה נגד כל מה שטוב פה".

מדובר במקום קטן ובנסיעה ארוכה, משתלם להופיע שם?

"ההופעה שם גבולית מבחינה כלכלית, כי אנחנו באים מתל אביב והנסיעה יקרה, אבל המקום מעודד יצירה ולסגור אותו יגרום לנזק עצום. זה מקום שלא אשכח, מקבלים את האמנים מאוד יפה, והנוף מפה מדהים. מעבר לזה זו פגיעה בקהל הצפוני, לפני שנה סגרו פאב הופעות בראש פינה, ומי שרוצה לראות הופעה באזור צריך לנסוע עד קריית שמונה, זה לא באזור".

בימים האחרונים הופצה ברשת עצומה המבקשת להפוך את ההחלטה: "הדרך היחידה להציל את האזור מהמכה הכלכלית - תרבותית הזו היא חיזוק המועצה האזורית מרום גליל, במתן היתר להמשך קיומו של מועדון ההופעות", נכתב בעצומה. "אסור להשאיר את חמדת ימים סגורה. הימים עוברים, והמבקרים עוברים לאזורים אחרים. חמדת ימים היא של כולנו, אל תיקחו לנו אותה.

בין משתפי העצומה: להקת אבטיפוס, שהופיע במקום פעמים רבות. וכך הם כתבו בחשבון הפייסבוק של הלהקה: "'חמדת ימים' הוא לא רק המקום עם השם הכי יפה בארץ ועם הנוף הכי יפה בארץ. הוא גם מקום אהוב, שתמיד כיף לחזור ולהופיע בו. קהל חם, אווירה נהדרת. אירוח נעים. מדברים פה הרבה על הפריפריה, על "הנגב והגליל". אבל זה מה שקורה במציאות שמעבר לסיסמאות הריקות. אחד המקומות היחידים להופעות בגליל נסגר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סגירת חמדת ימים יצחק תוויאור על הפסנתר. באדיבות המשפחה
ללא פנסיה וללא עבודה. המלחין יצחק תוויאור/באדיבות המשפחה

תגובת משרד המשפטים:

"מדובר במתחם בו בוצעו עבירות שונות על חוק התכנון והבנייה לאורך שנים רבות. בגין עבירות אלו הוגש כתב אישום על ידי הוועדה המקומית מרום הגליל, שבמרחב התכנון שלה מצוי המתחם. במסגרת ההליך הפלילי, הועלו על ידי הנאשמים הטענות המועלות בפנייתכם אשר נדונו בפני ביהמ"ש ונדחו. בסיום ההליך, בימ"ש השלום בצפת הרשיע 2 נאשמים וגזר עליהם קנסות משמעותיים בסכום כולל של כחצי מיליון ש"ח. בנוסף, הורה ביהמ"ש על הפסקת השימוש במתחם. על כך ערערו הנאשמים לביהמ"ש המחוזי בנצרת, אשר דחה את ערעורם. בהמשך, הגישו הנאשמים בקשת רשות ערעור לביהמ"ש העליון, אשר עליה הפרקליטות תגיב במועד שנקבע. ככלל, מצופה מכל בית עסק לפעול על פי חוק ולקבל את האישורים הנדרשים לפני הפעלתו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully