וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: 88fm מתעלמת ממוזיקה ישראלית ורשת ג' - מסטטיק ובן אל

3.7.2017 / 9:00

בדיקת וואלה! תרבות בשיתוף חברת מדיה פורסט מעלה נתונים מדהימים: ירידה דרסטית בכמות ההשמעות של מוזיקה ישראלית ומוזיקה חדשה ב-88fm החדשה לעומת הישנה; ברשת ג' החדשה מתעלמים כמעט לגמרי מסטטיק ובן אל. 'כאן': "המינונים יעלו. אנו בהרצה"

סטטיק ובן אל תבורי עם רדיו ישן. יח"צ, ShutterStock, מערכת וואלה!
רשת ג' זרקה אותם על כביש החוף? סטטיק ובן אל תבורי/מערכת וואלה!, יח"צ, ShutterStock

"לפיכך, מומלץ כי הרדיו הציבורי ימשיך להפעיל את כל התחנות הקיימות היום: רשת ג', קול המוזיקה ו-88FM – במתכונתם הנוכחית"- כך נכתב בדו"ח הוועדה לבחינת המתווה לשידור הציבורי העתידי בישראל, בראשות רם לנדס, שהוגשה לשר התקשורת בתחילת 2014. למרות ההמלצות החד משמעיות, 88fm שינתה את מתכונתה - ובגדול. אחרי מחאה ציבורית מתמשכת מצד מאזינים, אמנים, אנשי תקשורת ועובדי התחנה, ערכנו בוואלה! תרבות בדיקה יסודית של נתוני השמעות המוזיקה ב"כאן 88" וגם ב"כאן גימל" בזמן שידורי התאגיד. חברת מדיה פורסט השוותה את הנתונים לאלה מהשנה שעברה (ב-88FM וברשת ג' בימי רשות השידור) וגילתה שינויים קיצוניים.

בין השאר חושפים הנתונים כי חלה ירידה דרסטית בכמות ההשמעות של מוזיקה ישראלית ב-88fm, שנותנת כיום עדיפות מובהקת למוזיקה לועזית - זאת למרות שמדובר בשידור ציבורי שאמור לתמוך ביצירה הישראלית; בנוסף, חלה ירידה מהותית ב-88fm בכמות ההשמעות של שירים חדשים (לועזיים ושראליים), ונדמה שהתחנה מעדיפה כיוון נוסטלגי. עוד עולה מהנתונים כי ניתן דגש רב על להיטים ופחות על מוזיקה אלטרנטיבית. ומה קורה בפלייליסטים של רשת ג'? שם דווקא זיהינו עלייה בכמות ההשמעות של שירי פופ ים תיכוני, על רקע הדרה ארוכת שנים של הז'אנר ברדיו הארצי.

חברת מדיה פורסט, המספקת דיווחי השמעות ומחקרי מדיה, העבירה לבקשתנו גם את רשימות 100 השירים המושמעים ביותר, שכללו גם את דירוגם וגם את כמות ההשמעה של כל שיר, וגם את 100 האמנים המושמעים ביותר בתחנות "כאן גימל" ו"כאן 88", בתקופה שבין 15 במאי (תחילת שידורי התאגיד) ועד 25 ביוני, בין השעות 6:00 בבוקר ל-20:00. את הנתונים האלה השווינו לנתונים שקיבלנו על ההשמעות בתקופה מקבילה ב-2016, ב-88fm וברשת ג' תחת רשות השידור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התרסקות בכמות ההשמעות של מוזיקה ישראלית בתחנת כאן 88 של תאגיד השידור בהשוואה ל-88fm של רשות השידור/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנתון הבולט ביותר הוא ההידרדרות בכמות ההשמעות של המוזיקה הישראלית ב"כאן 88". מבדיקת כמויות ההשמעה של כל 100 השירים המושמעים ביותר בתחנה, נרשמו 101 השמעות לשירים של מוזיקאים ישראלים, המהוות 13% בלבד מכלל ההשמעות שנדגמו. שירים מחו"ל מהווים רוב מוחץ – 652 השמעות שהן 87%; ולשם השוואה, מבדיקת כמויות ההשמעה של 100 השירים המושמעים ביותר שנה קודם לכן, התגלתה תמונה שונה באופן קיצוני: 311 השמעות למוזיקה ישראלית המהוות רוב של 56% לעומת 44% למוזיקה הלועזית. ב"כאן" כנראה מעדיפים שירים לא מכאן.

ומיהם אותם מעטים אמנים ישראלים מעטים וברי מזל שזכו להכנס לרשימת 100 השירים המושמעים ביותר בכאן 88? להקת פול טראנק (עם השיר המושמע ביותר, "Hey Hey"), לולה מארש עם "Wishing Girl", יהוא ירון עם "דברים כבדים כמו כפרה", תמוז עם "ככה את רצית אותי", אהוד בנאי והפליטים עם שני שירים - "זמנך עבר" ו"עיר מקלט", רמי פורטיס עם "הצדפה המהבהבת", להקה רטורית עם "סדר יום", ג'ירפות עם "מי שלא חולם, כועס", אילן וירצברג עם "סקס אחר", שלום חנוך עם "שיר דרך" ויצחק קלפטר עם "דמיון חופשי".

ומה באשר לז'אנר הכי פופולרי בישראל - המוזיקה הים תיכונית? מהבדיקה של וואלה! תרבות עולה שהוא לא זכה אפילו להשמעה בודדת במסגרת 100 השירים המושמעים ביותר ב-88. במקרה זה, גם ברשימת ה-100 המושמעים בתקופת רשות השידור, הז'אנר זכה לאפס השמעות.

עוד באותו נושא

"דיקטטורה של תכנים": בועז כהן עזב את 88fm אחרי 16 שנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התרסקות בכמות ההשמעות של שירים חדשים בתחנת כאן 88 של תאגיד השידור בהשוואה ל-88fm של רשות השידור/מערכת וואלה!, צילום מסך

רק 12% מהשירים ברשימת 100 השירים המושמעים ביותר ב-88 תחת התאגיד החדש הם חדשים, כלומר שירים שיצאו בעשור הנוכחי. כל שאר השירים שוחררו בעשורים קודמים, וכמעט כל האחרים באלף הקודם. ומה קרה בפלייליסטים בשנה שעברה? ובכן, המגמה בימי 88fm של רשות השידור היתה הפוכה לחלוטין. 64% מהשירים היו אז חדשים, ורק 36% מהשירים - ישנים.

לצד היחלשות המוזיקה הישראלית והמוזיקה החדשה בכאן 88אותרה גם מגמה נוספת, עליה דובר לא מעט במחאות האחרונות כנגד השינויים בתחנה – עלייה במינון הלהיטים הגדולים. האם 88fm מנסה להידמות לגלגלצ? ייתכן בהחלט. גורם בתחנה המתחרה, בכל אופן, אמר לנו שאם בעבר 88fm התאפיינה רק במוזיקה איכותית, הוא לא מצליח להבין מה התחנה רוצה מעצמה היום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השוואה בין רשת ג' של רשות השידור לכאן גימל של תאגיד השידור/מערכת וואלה!, צילום מסך

לעומת שינויים אלה ב-88, מגמות שונות לגמרי התגלו בנתוני ההשמעה של רשת ג'. "כולם עם ג', ו-ג' עם כולם", הייתה פעם הסיסמה של רשת ג'. ואם לא כולם, אז הרוב. ואם לא הרוב, אז הרבה. ומה שעשוי להביא את הקהל של כאן ג' להרבה יותר מאזינים היא מגמה של עלייה במינון המוזיקה הים תיכונית. ב-42 ימי השידור הראשונים של "כאן ג'", על פי רשימת 100 השירים המושמעים ביותר, שודרו 24% של שירי פופ ים תיכוני. לשם השוואה, בתקופה מקבילה בימי רשת ג' של הרשות, היו 16% של הז'אנר המסתלסל.

מעבר לשינויים במגמות רוחביות, מעניין היה לבדוק גם שינויים פרסונליים: אילו זמרים והרכבים עלו בהשמעות ואילו דעכו? נפצח באנשים ש"כאן" חפצה פחות ביקרם. המוזיקאים שנכחו ברשימת 100 האמנים המושמעים ביותר ברשת ג' ב-2016 אבל נעלמו לחלוטין מרשימת 100 המושמעים של כאן גימל הם: אביהו מדינה (שהיה בימי רשות השידור האמן ה-11 הכי מושמע), הגבעטרון (שהיו במקום ה-15), הפרברים (שהיו במקום ה-21), דוד ד'אור (שהיה במקום ה-29, וכעת לא קיים), שמעון בוסקילה (שהיה במקום ה-37), ליאור נרקיס (שהיה במקום ה-39), שלומי סרנגה (שהיה במקום ה-44), מיקי גבריאלוב (שהיה במקום ה-51), חנן יובל (שהיה במקום 67), דודו טסה (שהיה במקום ה-6) וסאבלימינל (שהיה במקום ה-77).

אלדד קובלנץ. איה אפרים, מערכת וואלה! NEWS
מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ/מערכת וואלה! NEWS, איה אפרים

ומיהם האמנים שלא העפילו לרשימת 100 המושמעים של רשת ג' לפני שנה, ובשידורי "כאן גימל" מככבים? אתניקס (מקום 18), אביב גפן (מקום 19), אדם (מקום 20), קורין אלאל (מקום 32), תיסלם (מקום 35), יזהר אשדות (מקום 36), הדג נחש (מקום 52), אתי אנקרי (מקום 58) ואביתר בנאי (מקום 69). ודוגמה אחרונה למנוח שיורשיו הרוויחו מהתאגיד – זוהר ארגוב, שעלה ממקום 53 בימי רשות השידור למקום 5 ב"כאן".

ונעבור לנתון המוזר ביותר: לא תאמינו לאיזה מקום הגיעו כוכבי המוזיקה הפופולריים ביותר במדינה כרגע, סטטיק ובן אל, ברשימת 100 האמנים המושמעים ביותר בכאן גימל במאי-יוני האחרונים - אתם יושבים? למקום ה-95.

מדהים: בדירוג האמנים הכי מושמעים, סטטיק ובן אל רק במקום ה-95, וכוכב העבר אדם במקום ה-20

המחאה נגד אופי שידורי הרדיו של "כאן", ובמיוחד נגד שידורי "כאן 88", החלה עוד לפני שהתחנה עלתה לאוויר, וכוונה אישית נגד מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ ועורך המוזיקה בתאגיד, אביעד רוזנבוים. לאחר עלייתו לאוויר לא מעט אמנים, ובהם אהוד בנאי, חמי רודנר, יהלי סובול ודן תורן, מחו על פגיעה באיכות התכנים, עליית המינון של להיטי עבר שנכפית על שדרני התחנה ואימוץ שיטת הפלייליסט שהנחיל קובלנץ בגלגלצ. הפגנות התקיימו נגד הנהלת התאגיד. השדרן והעורך המוזיקלי המוערך בועז כהן התפטר מתכנית הרדיו שלו, וגורמים בתחנה אמרו שהסיבה לכך היא "דיקטטורה של תכנים והתערבות בעריכה".

גורם תקשורתי משמעותי במאבק כנגד השינויים ב-88 הוא עמוד הפייסבוק הלוחמני "משמר 88", שפרסם לאחר התפטרות כהן כי בישיבת מערכת שנערכה לפני כשבועיים, קובלנץ לכאורה אמר לעורכים ולשדרנים של התחנה: "תקשיבו לי היטב: 88 לא תחזור לעולם להיות מה שהיתה".

בתגובה לנתוני ההשמעות שנחשפו בכתבה זו, נמסר לנו מ"משמר 88": "הנתונים מוכיחים את שהתרענו עליו שלושה חודשים. בניגוד להמלצות ועדת לנדס שעל בסיסה הוקם התאגיד 'להמשיך את 88 במתכונתה הנוכחית' - קיבלנו כאן תחנה אחרת לגמרי. עוד במרץ 2017, אלדד קובלנץ וגיל עומר הוליכו שולל את יו"ר ועדת כלכלה ח"כ איתן כבל כשנתנו לו להבין שהתחנה תמשיך "במתכונתה הנוכחית", בעוד בפועל כבר ב-10.10.16 מועצת התאגיד אישרה את לוח השידורים החדש. ועכשיו אנחנו רואים את התוצאות - פגיעה חמורה ביוצרים הישראלים וסכנה למוזיקה הישראלית, התעלמות מ-300,000 מאזינים נאמנים, ודריסה של השדרים הוותיקים של התחנה. כל זאת ללא פיקוח, בהסתר, מאחורי גבם של הציבור והמחוקקים, ללא שקיפות וללא פרוטוקולים".

מתאגיד כאן נמסר בתגובה: "הרדיו של כאן בהרצה משלב מוזיקה ישראלית, בינלאומית, קלאסיקות ומוזיקה חדשה ומעניק במה לכל הז'אנרים והזרמים. תקופת ההרצה, כשמה כן היא, והמינונים של מוזיקה ישראלית ומוזיקה חדשה יעלו, גם בכאן 88 וגם בכאן גימל".

seperator

הנתונים בכתבה הופקו לבקשת וואלה! תרבות על ידי מחלקת מדיה של חברת מדיה פורסט, המספקת דיווחי השמעות ומחקרי מדיה עבור תעשיות המוזיקה והפרסום בארץ והעולם.

  • עוד באותו נושא:
  • רשת ג'
  • 88fm

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully