וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליית המכונות: המופע "רובוט" הצליח לרגש ולשעשע אותנו בעת ובעונה אחת

חגית ברק, לונדון

6.9.2017 / 0:03

שבעה רובוטים ושמונה רקדנים מחברים במופע המחול של היוצרת בלנקה לי בין האנושות לטכנולוגיה. יחד הם מייצרים דינמיקה נפלאה, מדויקת ומרהיבה על הבמה. למעשה, החיבור המושלם הזה גרם לנו לתהות האם זוהי בכלל נבואה לעתיד, ליום שבו רקדנים בשר ודם יהיו רק זיכרון רחוק

יח"צ - חד פעמי

"מופע מחול בשילוב רובוטים": אלו המילים שתיארו את המופע "רובוט" של היוצרת בלנקה לי כשחיכינו לפתיחתו. חייבים להודות שבהתחלה זה נשמע קצת מוזר, ואפילו הצליח לגרום לשתי הגבות שלנו להתרומם. המחשבה הראשונה הייתה שתכף צפויה לנו הפתעה על הבמה בדמות משתתפי "שליחות קטלנית" אולם מהר מאוד התבדינו. האור כבה, המסך עלה והמופע התחיל.

מהבמה בקע צליל המזכיר דפיקות לב. אור קטן נדלק והקהל נחשף ללהקת נגנים רובוטים, עשויה שאריות חומרים פלסטיים ומוצרי חשמל. כן, מה ששמעתם. אחרי כמה דקות עלו לבמה שבעה רובוטים ושמונה רקדנים (בשר ודם) לריקוד מרהיב שחיבר בינם לבין הרובוטים. הדינמיקה בין הרקדן לרובוט, בין האנושי למכונה, הייתה מדויקת באופן מופתי ולעיתים היה נדמה לנו שמדובר ברקדנים גבוהים ונמוכים ולא ברובוטים.

רובוט מאת בלנקה לי. יח"צ,
המופע 'רובוט'/יח"צ

המופע "רובוט" של הכוריאוגרפית והרקדנית בלנקה לי מורכב משמונה רקדנים, שבעה רובוטים ותזמורת רובוטית של כלים המנגנים בעצמם. במרכז המופע: מערכות היחסים שלנו, המין האנושי, עם מכונות וטכנולוגיה. המופע מצחיק, לרגעים מרגש, ולכל אורכו מרתק, מפתיע וקסום. מסביבנו ישבו ילדים קטנטנים ולצדם הורים, סבים וסבתות וכולם נהנו באותה מידה, צחקו מאותם קטעים וחוו חוויה מופלאה. שבעת הרובוטים מואנשים – חלקם מרושעים, חלקם נחמדים, ולמעשה הם מציגים תכונות אופי שמזכירות לנו את עצמנו.

בלנקה לי, ילידת 1964, היא יוצרת מוערכת, מקורית ועטורת פרסים. ייתכן והיא זכורה לחלקכם מסרטו של פדרו אלמודובר "קיקה" ובין יצירותיה הבולטות ניתן למצוא את ריקוד הדיילים מהסרט "לעוף מהתרגשות", גם כן של הבמאי הספרדי הנודע. היא עצמה גם ביימה סרט דוקומנטרי בשם "צעד אחרי צעד". הרקדנים האנושיים במופע רקדנו בלהקת המחול שלה, להקה שהוקמה בשנת 1993 בפריז והופיעה בכל העולם.

עוד באותו נושא

"הרקדנים בישראל פרפורמרים אדירים. אני מעריץ את היצירתיות שלהם"

לכתבה המלאה
בלנקה לי. יח"צ,
בלנקה לי/יח"צ

בשיחה עם וואלה! תרבות סיפרה בלנקה לי כי המופע "רובוט" נועד לבדוק את הגבולות בין האדם למכונה ואת החיבור ביניהם: "רציתי לבדוק את השונה ואת הדומה. במהלך ייצור הרובוטים למופע נתקלתי בכמה בעיות, למשל טווח תנועה מוגבל של הרובוט. הפתרון היה להתאים את הרקדן ליכולת של הרובוט ולא להפך.

"לקחתי סיכון שיקרו תקלות טכניות בלתי צפויות שעלולות להופיע במהלך המופע. רקדן אנושי הרי ממשיך לרקוד ולהשתמש בכל הכוח למרות כשלים פיזיים שעלולים להופיע פתאום. על הבמה הייתי צריכה לאתגר את הטכנולוגיה וליצור פסקול מקורי שיבוצע על ידי מכונות. האתגר הכי גדול היה לייצור רגשות לרובוטים. השבירות והילדותיות של כמה רובוטים מואנשים מועצמת ומצליחה לעבור אל הצופים במהלך האינטראקציה עם הרקדנים".

רובוט מאת בלנקה לי. יח"צ,
המופע 'רובוט'/יח"צ

במהלך ההופעה תפסנו את עצמנו פתאום מתרגשים עד דמעות וצוחקים עד כאב בטן מרובוט. ההבנה הזו גרמה לנו לבהלה מהולה בדאגה. האם משמעות הדבר היא שאין יותר צורך ברקדנים אנושיים? האם זה אומר שהטכנולוגיה תביס אותנו בסופו של דבר? אולי המכונות יחליפו גם זמרים, שחקנים ובמאים – ולא רק רקדנים? האם כולנו באמת מכורים לטכנולוגיה ותלויים בה? עם החששות האלה יצאנו מהאולם – שבורי לב אך עם חיוך שלא ירד לנו מהפנים.

seperator

מופע המחול "רובוט – מאת בלנקה לי" מגיע לשלוש הופעות בבית האופרה בתל אביב בין 26-28 באוקטובר 2017

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully