וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אף פעם לא אהבתי בסיסטים ששרים": פיטר הוק מג'וי דיוויז'ן וניו אורדר עונה לבסיסטים ישראלים

6.9.2017 / 0:00

למה הוא מחזיק את הבס נמוך? והאם השירים של ג'וי דיוויז'ן וניו אורדר נבנו מהבייסליינים שלו? לקראת בואו של פיטר הוק להופעה בישראל, ביקשנו מבסיסטים ישראלים כמו ערן צור, מלכה שפיגל, ג'נגו ואבי בללי, להציג לו שאלות ולבחור את השיר האהוב עליהם

מלכה שפיגל

כבסיסטית קשה לי לנגן בבס ולשיר בו זמנית. עכשיו כשאתה גם הסולן וגם נגן הבס, איך אתה מצליח לנגן ולשיר בו זמנית? יש לך עצות מועילות?

"למען האמת אני לא עושה את זה. אני עדיין לא מצליח בזה. למזלי הבן שלי ג'ק ממלא את החסר באופן מושלם. אני חייב להודות שאף פעם לא אהבתי בסיסטים ששרים... חוץ מפיל לינוט מ-Thin Lizzy. הוא תמיד הצליח לעשות את זה".

שפיגל: "אני אוהבת את השיר הזה, הוא מזכיר לי את התקופה המוקדמת של מינימל קומפקט. נהגנו פשוט לבלות יחד, להאזין למוזיקה שאנחנו אוהבים. באותה תקופה היינו בהופעה של ניו אורדר באמסטרדם, והיא הייתה נהדרת, יכולה לומר שבאותה תקופה הושפעתי מאופן נגינתו של פיטר הוק".

ג'נגו

איך התחלת לנגן?

"התחלתי לנגן בבס ב-5 ביוני 1976, אחרי ההופעה הראשונה של הסקס פיסטולס במנצ'סטר. הייתי אז בן עשרים ועד אז לא התעניינתי בכלל במוזיקה".

למה אתה מחזיק את הבס כל כך נמוך?

"כי ראיתי את פול סימונון מהקלאש והגעתי למסקנה שהוא נראה כל כך מגניב כי הוא מחזיק את הבס נמוך. תראו את Level 42 אם אתם רוצים הוכחה".

תמיד אהבתי את המנגינות שלך בגבוהים, זה בגלל שבעצם רצית להיות גיטריסט או שרצית לקחת את הבס לכיוון אחר?

"הנגינה בגבוהים התחילה פשוט כדי שאוכל לשמוע את עצמי למרות שהגיטריסט ניגן חזק מאוד, כי היה לו ציוד יותר טוב. הזמר שלנו שמע את זה, אהב את זה ועודד אותי לנגן ככה כמה שיותר. זה נתן לי השראה לפתח סגנון ייחודי בשבילו, שהחזיק מעמד עד היום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ג'נגו: "כשהייתי בן 13 שמעתי רק מוזיקה מהרדיו, והיה שיר אחד שכל פעם שהייתי שומע אותו הייתי מתבאס שהוא אלקטרוני, שכן שלי אמר לי שהחברה בלהקה הזאת היו בג'וי דיוויז'ן ואז חשבתי לעצמי למה הם עברו לאלקטרוני? אבל השיר היה חזק ממני ומהקבעונות שלי, וההתמכרות לא איחרה לבוא. הייתי עושה חושך בחדר רוקד ועף בדמיון".

אור אדרי

מה היו הפירמה והדגם של הקורוס (סוג של פדאל-אפקט לגיטרה) שהשתמשת בו בהקלטות של "Love Will Tear Us Apart"?

"אני לא חושב שהשתמשתי שם ממש בקורוס. בהקלטה הקלטנו את הבס על יבש וכנראה שמרטין הנט, המפיק, הוסיף קצת דיליי דרך מערכת AMS ישנה כדי ליצור אפקט של קורוס. השימוש בפדאל-אפקט Clone Theory של אלקטרו הרמוניקס (קורוס) הגיע רק בהמשך הקריירה של ג'וי דיוויז'ן".

אדרי: "מעולם לא הבנתי איך השימוש בגיטרה בס כגיטרה חשמלית בריינג' נמוך, עם פירוקים יפים של אקורדים, לא נפוץ יותר. הפתיחה הקסומה של הוק על הבס עושה לי בכל פעם חשק להקליט אלבום שלם שכל התפקידים מנוגנים בו על גיטרות בס בלבד".

יהוא ירון

כשאני מקשיב לג'וי דיוויז'ן וניו אורדר, הרבה פעמים נשמע לי שהעיבודים נבנים מהבייסליינים שלך שעמוסים במלודיות וגרוב וכאילו מחזיקים את השיר בעצמם. האם אתה חושב על העיבוד הכללי כשאתה ניגש לשיר חדש או פשוט מנגן מה שנשמע לך יפה ומתאים?

"לא, אבל תודה על המחמאה! אני מאוד מעריך את זה. אני חושב שאם מנתחים את הסגנון של ג'וי דיוויז'ן, הוא מאוד מתוחכם, אבל אני מוכן להודות שהבס והתופים החזיקו את השירים, ואיאן וברני השלימו את התמונה. העיבוד נבנה והתפתח ככל שהשיר התפתח, אם היה צורך להוסיף עוד משהו. היינו מאוד, מאוד פוריים בהתחלה. השירים נבעו כמו זרם. זאת הייתה תקופה מאוד מרגשת".

ירון: "בחרתי את השיר הקודר והיפה הזה, כי הוא מבליט מאוד בעיניי את הכוח המטורף של פיטר הוק. החלק הקצבי יותר ממש נשען על הדחיפה המדהימה שלו, והחלק הרגוע נשען על היצירתיות המלודית שלו. שני החלקים האלה באישיות המוזיקלית הופכים אותו לאחד הבסיסטים הכי משפיעים וחשובים בעולם".

ספי אפרתי

בתור אחד הגיבורים הראשיים בסיפור הכלים האלקטרוניים, אתה חושב שבעוד 30-40 שנה עדיין ינגנו בגיטרות בס?

"התבנית של להקת רוק כבר מקובעת מאוד, ואני לא חושב שהיא תשתנה בזמני. גיטרות הן כלי נגינה נהדרים ולנצח הן יעוררו השראה באנשים. איזה חלום, וכל כך נפלא כמוזיקאי להגשים את החלום הזה! מחשב לא יוכל להתקרב אף פעם לנוכחות הפיזית של גיטרה".

מה אתה חושב על הסמית'ס? למה הם אף פעם לא נחשבו לחלק אינטגרלי מהסצנה המנצ'סטרית?

"אני חושב שזה היה העיקר בגלל ההתנהגות של מוריסי. בגדול אף אחד בסצנה לא אהב אותו. אבל טוב שהם התעלו מעל זה, אני חושב שזה מה שאיפשר להם להתקבל בעולם בקלות".

אפרתי: "בחרתי את 'Fine Time' כי הוא משקף את הצד הקצת יותר קשוח של ניו אורדר וכי יש לו קליפ הזוי ומעניין. בסוף השיר, לכמה תיבות, מופיע ריף קצר שבעיניי מגדיר את האופל של ניו אורדר יותר מכל קטע אחר. פיטר הוק אחראי כאן לקול הדיבור הכאילו-סקסי-אבל-בעצם-קצת-מפחיד".

ערן צור

בהרבה שירים של ג'וי דיוויז'ן ושל ניו אורדר אתה מנגן צלילים גבוהים עם הבס והם הופכים למרכז הפלייבק ולנושא המוביל. בעיניי זה הדבר שהכי מאפיין אותך וזה גם החידוש וההשפעה שלך על בסיסטים בכל העולם. רציתי לשאול - איך הגעת לאופי הנגינה הזה?

"ראה את התשובה הקודמת שלי. לדעתי אמא שלי תמיד סיכמה את זה הכי טוב כשאמרה 'אתה צריך גימיק, פיטר שלנו!'. הגימיק שלי, יחד עם החזקת הבס הנמוכה, עבד יפה ואני מאוד מרוצה ממנו"

וכשאתה מקליט בס גבוה - מתי ולמה אתה מחליט להקליט גם ערוץ בס נמוך שיגבה את התדרים הנמוכים באותו רגע?

"כמעט בכולם יש ליווי נמוך נפרד, וגם אוקטבות נמוכות, לצורך הבהירות והעוצמה. בחומרים של ניו אורדר, כשהשתמשתי בבס של ששה מיתרים, היו צלילים נמוכים ומלודיות מלוות עם צידוד מעניין".

צור: "אני בוחר קודם כל ב-'24 שעות' בגלל הבס הגבוה שמוביל את השיר. כמו גם בשל הדרמה שאיאן קרטיס מספק בכתיבה ובביצוע של השיר הזה. ב-"Regret" אני בוחר גם בגלל הבס הגבוה ותפקידי הליד שלו, וגם בגלל שהשיר הזה עושה לי כיף".

אבי בללי

מה הייתה גיטרת הבס הראשונה שלך?

"חיקוי של ברנס שעלה 35 ליש"ט, גיבסון EBO-1. חרא של גיטרה"

מי קנה לך?

"אמא שלי הלוותה לי 40 ליש"ט עבור הגיטרה, אבל לא נשאר לי כסף גם לקייס עבורה וגם לנסיעה הביתה באוטובוס. זה היה לקנות קייס או ללכת ברגל 40 ק"מ. בסופו של דבר המוכר דחף אותה בתוך שקית אשפה (מאוד פאנק וכל זה), וככה נסעתי הביתה".

איזה בסיסט אהבת בנעוריך?

"ז'אן ז'אק בורנל ופול סימונון, ג'ון אנטוויסל. אין חדשים, למיטב ידיעתי".

הילה רוח

"She's Lost Control" הוא שיר אגדי של ג'וי דיויז'ן, וזה שגרם לי לפתח אליהם אובססיה כמו ילדה קטנה. הייתי שמחה לשמוע על תהליך הכתיבה – במיוחד על המוזיקה והעיבוד המוזיקלי, מה קודם למה ואיך הכל התחבר ויצר את המכלול המוזר, רב העוצמה והישיר מאוד הזה?

"פשוט היינו מאלתרים בטבעיות ואז בצורה יסודית יותר והמוזיקה הייתה צומחת ולפעמים פורחת. לפעמים לא. זה אותו תהליך שאני משתמש בו גם עכשיו. כתיבת שירים היא כישרון נדיר גם בימינו, משהו שבלתי אפשרי ללמד, נראה לי. או שאת יכולה לעשות את זה או שלא. יש לי מזל גדול שבורכתי בכישרון המסוים הזה".

פיטר הוק. מארק מקנולטי,
מהפכן בס. פיטר הוק/מארק מקנולטי

פיטר הוק יופיע במועדון הבארבי בתל אביב ביום חמישי, 28 בספטמבר, במסגרת סיבוב ההופעות החדש שלו, הנושא את שם שני אלבומי האוסף שהוציא בעלי השם הזהה "Substance": אלבום אחד המוקדש ללהיטי הלהקה ניו אורדר ויצא ב-1987, והשני ללהיטי ג'וי דיוויז'ן, שיצא ב-1988.

כרטיסים ניתן לרכוש כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully