וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: שיר גנוז של תרצה אתר שלא פורסם מעולם

7.9.2017 / 0:14

במלאת ארבעים שנה למותה של המשוררת תרצה אתר, הגיע לידי וואלה! תרבות שיר גנוז בכתב ידה שלא פורסם מעולם. נתן סלור, בנה: "מרגש ששיר כזה מגיע ומוסר עוד דרישת שלום מאמא, ושופך אור נוסף על חייה"

יח"צ - חד פעמי

בסרטון למעלה: קטע מתוך סרטו של ארי דוידוביץ', "ציפור בחדר" על תרצה אתר

היום לפני ארבעים שנה נפלה אל מותה המשוררת תרצה אתר, והיא בת 36 בלבד. אתר, בתו של המשורר נתן אלתרמן והשחקנית רחל מרכוס, הותירה אחריה ספרי שירה, סיפורים, מחזות מתורגמים וספרי ילדים. עד עצם היום הזה שיריה המולחנים הם חלק בלתי נפרד מהפלייליסט הישראלי בהם "אהבתיה", "אני חולם על נעמי", "בגלל הלילה", "שבת בבוקר", "מערבה מכאן", "שיר לערב חג" ועוד רבים.

שיריה של אתר תורגמו לשפות זרות, ובין המתרגמות שעבדו איתה, השחקנית אביבה מרקס. שנים ספורות לפני מותה קיבלה מרקס לידיה את השיר המתפרסם כאן לראשונה, בכתב ידה של אתר, במטרה לתרגם אותו לאנגלית: "אני הייתי המתרגמת שלה", סיפרה מרקס לוואלה! תרבות, "היא לא נתנה לכל אחד לתרגם משיריה. היא נתנה לי את השיר הזה, אמרתי לה שאשתדל, אבל זה לא קרה". כשנפגשו לראשונה הציעה מרקס לאתר שתתרגם עבורה את "מגש הכסף", יצירתו של אלתרמן, לאחר מותו. "כשביקשתי ממנה, היא אמרה לי, 'איך את יודעת שהוא ירצה', ולאחר שקראה תרגומים שלי, אמרה שתשמח". בסופו של דבר התרגום לא הושלם אולם בין השתיים נותר קשר מקצועי. שנים רבות לאחר מותה מרקס הקריאה את השיר באירוע לזכרה של אתר בתיאטרון הקאמרי, מאז נעלמו עקבותיו. עד עכשיו.

"מרגש לדעת שארבעים שנה אחרי מותה של אמי, יצירתה עדיין חיה", אמר בנה של אתר, המוזיקאי נתן סלור, שהיה בן חמש וחצי במותה. "אם זה בשירה, אם זה בפזמונים, ספרי הילדים, הלחנות חדשות, מופעים שרצים כל הזמן והסרט התיעודי. בתוך כל זה, עדיין ישנן הפתעות כמו השיר הנוכחי שמופיע פתאום וגורם לעוד מפגש עם אמא שלי". גם עבור סלור זו פגישה ראשונה עם השיר שכתבה אמו: "מרגש ששיר כזה מגיע ומוסר עוד דרישת שלום מאמא, ושופך אור נוסף על חייה".

השיר הגנוז בכתב ידה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
seperator

"עוד הרוח יפליא מכותיו הכבדות,

אך אני מסכימה להיות לבדי.

נופים עצובים לא יבהילו אותי,

כי אני חזקה ושלווה עד מאוד

ואני יכולה להיות לבדי.

אז טוב שתדע שמותר להגיד

-שלום, אז שלום, צא לדרך.

כי אני מסכימה להיות לבדי,

אבל לא להיות אחרת..."

seperator
תרצה אתר ובנה נתן סלור. קרדיט: צילום רפרוקודציה: ראובן קסטרו, באדיבות המשפחה
תרצה אתר ובנה נתן סלור/באדיבות המשפחה, קרדיט: צילום רפרוקודציה: ראובן קסטרו

מעין גלברד, דוקטורנטית לספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון, אשר כתבה את עבודת המאסטר שלה על כתבי הפרוזה של אתר, שופכת מעט אור על השיר: "הדבר הבולט ביותר הוא החזרה על המילים "להיות לבדי" ובכך גם החוזק שלה", היא אומרת. "בשיר הקצר והיפה הזה יש הצהרה של הדוברת על הצורך להיות "היא" ולא שום דבר אחר, גם במחיר של הישארות לבדה".

בשיר מתוארת פרידה, מי עשוי להיות הנמען?

"הצהרת ההיפרדות הזו עשויה להיות כפולה. בפעם הראשונה מאלתרמן, ובמובן זה השיר הוא כעין שיר-שכנוע-עצמי, אני צריכה להיות לבדי ולא איתך, כלומר לא כמוך. סיפור חייה הידוע של אתר, הכרוך היטב באביה הדומיננטי המשורר החשוב נתן אלתרמן, והדומות המסוימת שבין שירתה לבין שירתו, תומכים בכך".

ומה האפשרות השנייה?

"האפשרות השניה היא היפרדות מן הכותבים בני דורה. אתר זכתה בשעתה, בעיקר סביב פרסום ספרה הראשון "צפנת" ב-1964, לביקורות שטענו כי כתיבתה אנכרוניסטית, דומה לכתיבת בני הדור הקודם, ואלתרמן בראשם. אולם אתר, כך עולה מן השיר, טוענת כי סגנונה? הוא ייחודה?, ואל לה לנסות להידמות לבני דורה, הכותבים המכונים 'דור המדינה' - למשל דוד אבידן, דליה רביקוביץ, מאיר ויזלטיר ועוד. היא לא תכתוב כמו כולם. היא תישאר לבדה ותכתוב בדרכה, גם במחיר בידודה".

גלברד מסכמת ששתי האפשרויות תואמות את דרכה הספרותית של אתר, זו העולה משיריה: "שאלת ההיפרדות והניסיון למצוא את קולה הייחודי בסבך האליטה הספרותית שאליה היא משתייכת, מבלי להתנצל על מקומה, עולה בשירים פעמים רבות. יחד עם זאת, ביטוי ישיר כל כך של השאלה הזו נדיר למצוא בין כתביה. השיר האבוד שנמצא כאן מראה את יכולתה של אתר לבטא רגשות עזים וסותרים בצורה שמתפרשת כפשוטה, אף כי אינה פשוטה כלל, היא משוכללת למדי, נגישה ורגישה. זהו סוד קסמה".

עוד באותו נושא

מחפשת אשנב: "תרצה אתר: ציפור בחדר" מחפה על חוסריו ביופי וברגש

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתן סלור, בנה של תרצה אתר/מערכת וואלה!, צילום מסך
תרצה אתר. קרדיט: צילום רפרוקודציה: ראובן קסטרו, באדיבות המשפחה
תרצה אתר/באדיבות המשפחה, קרדיט: צילום רפרוקודציה: ראובן קסטרו

"אליפלט", בקולה של תרצה אתר

seperator

אירועים לציון ארבעים שנה למותה של תרצה אתר

"ציפור בחדר"

הקרנה מיוחדת של סרטו של ארי דוידוביץ'. בסגרת ההקרנה ישתתפו נתן סלור, מעיין גלברד, אסנת זיביל ויוצר הסרט ארי דוידוביץ' שיקריאו מכתביה ויספרו אודותיה.

מתי? 7 בספטמבר

איפה? סינמטק תל אביב

לרכישת כרטיסים

"בלדה לאישה"

מופע משיריה המולחנים והכתובים של המשוררת. בהשתתפות: אורית פלג, אסנת זיביל, איתי אורן ונתן סלור.

מתי? 8 בספטמבר

איפה? קפה תיאטרון הקאמרי

לרכישת כרטיסים

seperator

"שיר משמר" ו"שיר הנשמרת", עיבוד מחודש לשני השירים בביצוע חני דינור ומיכה ביטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully