וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא רצויה": פעילי BDS מוחים נגד הופעת מוזיקאית ישראלית במרוקו

13.9.2017 / 17:48

מופע המוזיקאית הישראלית נועם וזאנה שאמור להתקיים בטנג'יר, מרוקו, מעורר סערה בתקשורת הזרה וברשת על רקע מחאות פעילי BDS, הקוראים לביטול המופע. המחאה סוקרה בין השאר ברשת אל ג'זירה והאבטחה על המוזיקאית תתוגבר. "זה מפחיד, אבל לא אבטל את המופע", אומרת לנו וזאנה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נועם וזאנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מופע של הזמרת-יוצרת הישראלית נועם וזאנה, שאמור להתקיים בשישי ובשבת בפסטיבל הג'אז הבינלאומי TanJazz בטנג'יר, מרוקו, מעורר סערה בתקשורת הזרה וברשתות החברתיות על רקע מחאות פעילי BDS הקוראים לביטול המופע. המחאה סוקרה בין השאר בתקשורת הזרה, בין השאר בשידורי רשת אל ג'זירה אמש, והמוחים בין השאר הביעו את טענתם כי הופעתה עשויה להיתפס כנורמליזציה של הקשרים בין מרוקו לישראל. ברשת התבטא אדם שהוצג כפעיל זכויות אדם, שאמר: "נועם וזאנה, שאמורה להשתתף בפסטיבל הג'אז, מתגאה בשירות הצבאי שלה בחיל האוויר הישראלי, ואמרה שהיא משתמשת במוזיקה כדי לקדם את התדמית של ישראל".

מדובר במופע משותף של וזאנה עם מוזיקאית הולנדית ממוצא מרוקאי. וזאנה עצמה מחלקת את חייה בין תל אביב לאמסטרדם. הנהלת הפסטיבל במרוקו מסרה לוזאנה כי צפויות הפגנות של פעילי BDS, ועל רקע המחאה בפסטיבל יממנו להן שני מאבטחים ומכונית פרטית. וזאנה מודה שהיא חוששת, אבל אומרת שהמופע לא יתבטל מצדה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מוזיקה צריכה לחבר בין אנשים ולחשוף אותנו לתרבויות חדשות. זה המסר שאני מביאה לטנג'יר ולכל מקום אחר. אין לי אג'נדה פוליטית". נועם וזאנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"נוצר כאן אבסורד ברמה לא נורמלית", אומרת וזאנה בת ה-34 בשיחה עם וואלה! תרבות מאסטרדם, זמן קצר לפני נסיעתה הצפויה למרוקו. "המוחים אומרים שאני חיילת לשעבר בחיל האוויר, שאני אחראית על מותם על מיליוני ערבים ברחבי העולם, בשעה ששרתתי בתזמורת חיל האוויר. אני לא פוליטיקאית. המוחים לא טרחו אפילו לעשות בדיקת רקע על מי שהם מחרימים. זה לא מופע עם אמירה פוליטית. זה אבסורד. מוזיקה צריכה לחבר בין אנשים ולחשוף אותנו לתרבויות חדשות. זה המסר שאני מביאה לטנג'יר ולכל מקום אחר. אין לי אג'נדה פוליטית".

"אני מקבלת כבר שלושה שבועות מאות פניות בפייסבוק ובטוויטר, רובן שליליות. חלק כתבו לי 'את לא רצויה בטנג'יר'. אתמול היה אייטם מרכזי באל ג'זירה, באורך של מעל לרבע שעה, על הסיפור הזה. והיה בעוד המון כלי תקשורת זרים. מהנהלת הפסטיבל נאמר לי היום, שתנועת ה-BDS שהחרימה את המופע קיבלה אישור לקיים שתי הפגנות נגדי, אחת מול מתחם הפסטיבל והשנייה בשדה התעופה. לפי מה שהבנתי, הנהלת הפסטיבל לא רוצה לבטל, וגם אני לא מעוניינת לבטל. אני רוצה לנסוע בכל זאת. בפסטיבל אמרו שהם מקווים שאני לא דואגת".

ואת באמת לא דואגת או מפחדת לנסוע למרוקו על רקע המחאה המתוקשרת הזאת?

"למרות שיש קריאה לחרם, אני מתכוונת להופיע, ולא לבטל ולהתקפל. זה דורש אומץ. זה מפחיד, אבל אני עומדת מאחורי מעשיי".

עוד באותו נושא

הו אמסטרדם-נועם וזאנה מב"ש חיה יוצרת ומצליחה בהולנד

לכתבה המלאה

הדיווח באל ג'זירה על הופעתה של נועם וזאנה

וזאנה כבר הופיעה בעבר פעמיים בפסטיבל הג'אז הזה בטנג'יר, ובהופעות האלה אף שרה בעברית, אבל אז לא התעוררה סערה כזאת. "הפעם זה פתאום התפוצץ, ולא ממש ברור לי איך זה קרה. הזמרת שאיתה אני מופיעה, שמוצאה ממרוקו, סופגת אפילו יותר מחאה ממני, המוחים טוענים כלפיה שבמופע שלה איתי היא כביכול יוצרת 'נורמליזציה עם ישראל'".

הופעתה של וזאנה היא חלק מסיבוב הופעות בינלאומי שלדבריה יכלול 90 קונצרטים. היא הוציאה שני אלבומי סולו, באנגלית ובעברית, ותוציא אלבום סולו שלישי בלדינו ב-23 בספטמבר. "מה שמעניין בהגעה למרוקו, זה ששם בעצם גיליתי את מוזיקת הלדינו, כשהופעתי לראשונה בפסטיבל הג'אז הזה שאליו אני נוסעת עכשיו. זה היה אצלי במשפחה, מוזיקת הלדינו באה מסבתא שלי. אבא שלי אסר עלינו לדבר אחת עם השנייה לדינו, והיינו צריכות לתקשר אחת עם השנייה רק בשירים. עם השנים הלכתי לפופ וג'אז. כשהייתי בעיר פז במרוקו, הלכתי ברחוב בעיר שממנו סבתא שלי מגיעה, ושמעתי אנשים שרים בערבית מלודיה מוכרת. עקבתי אחריהם ברחוב, והגעתי לכיכר בו היה פסטיבל רחוב עם מאות אנשים, אולי 500-600 איש, ששרו שיר שסבתא שלי שרה לי כשהייתי ילדה. זה היה מאוד מרגש וגרם לי לעשות מחקר על השפה ועל המוזיקה. יצא מזה אלבום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully