וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושק מוזיאון יעקב אגם בראשון לציון, עיר הולדתו של האמן

29.10.2017 / 14:09

מוזיאון המוקדש לאמן יעקב אגם בן ה-89 נפתח בראשון לציון, העיר בה נולד וגדל, ויהווה בית עולמי ליצירותיו שמקיפות מעל לששה עשורי עבודה שלו

יעקב אגם, מוזיאון יעקב אגם. ויקטור אוסיפוב,
יעקב אגם נושא דברים באירוע פתיחת המוזיאון/ויקטור אוסיפוב

לאחר קרוב לשני עשורים של ציפייה, נחנך באירוע מרשים המוזיאון בראשון לציון שמוקדש לפועלו של יעקב אגם, האמן הבינלאומי בן ה-89 שנולד בעיר. המקום, פרי יוזמה משותפת של עיריית ראשון לציון והאמן שידוע ברחבי העולם כאבי זרם האמנות הקינטית, יהווה בית ומרכז בינלאומי למגוון יצירותיו פורצות דרך ולקריירה שמקיפה מעל לששה עשורים. המוזיאון נפתח בהשקעה של כ-40 מיליון שקלים במתחם קרית הלאום במערב העיר, וכולל מבנה רחב ידיים בתכנונו של האדריכל דוד נופר בהיקף של כ-3,200 מ"ר, ומסביבו גן פסלים.

המוזיאון שנפתח לכל הגילאים, יציג עשרות יצירות אמנות של יעקב אגם בתערוכות מתחלפות. בין היתר ניתן יהיה למצוא בו תבליטים, אובייקטים, יצירות סאונד, הקרנות ועבודות אינטראקטיביות-דיגיטליות שימחישו אספקטים שונים בתפיסת עולמו של יעקב אגם, כדוגמת ממד הזמן (הממד הרביעי, לדבריו), תנועה, סימבולים יהודים, תפיסת המציאות מול הבלתי צפוי ועוד.

בין היתר מוצגת בכניסה למבנה ובתוכו היצירה "עמודי כלילה", שקרויה על שם אשתו המנוחה של האמן. היצירה, באדיבות משפחת כדר וקרן נעמי, הכוללת 29 עמודים מונומנטליים (עשרים בכניסה ותשעה בתוך המבנה), היוצרים יחדיו סימפוניה חזותית של למעלה מ-3,000 מוטיבים צורתיים שמטרתם לטשטש את המחיצות והגבולות בין החוץ לפנים. הרמפה המרכזית במבנה תוכננה בהתאם ליצירה "PanorAgam" המורכבת עליה, שבמקור הוצגה על הקשת במוזיאון הגוגנהיים במסגרת תערוכת היחיד שאגם הציג במקום בשנת 1981. בנוסף, לגן המוזיאון הובא פסלו האיקוני של האמן "3x3", תרומת משפחת כדר, אשר הוצג במשך שנים רבות בלינקולן סנטר במנהטן.

מוזיאון יעקב אגם. ויקטור אוסיפוב,
המוזיאון מבחוץ/ויקטור אוסיפוב

יעקב אגם (גיבשטיין), אבי הזרם הקינטי באמנות המודרנית ומבכירי האמנים הפועלים בעולם במאה העשרים, נולד ב-11 במאי 1928 במושבה ראשון לציון שהפכה לעיר. כבנו של רב, אגם למד בילדותו ב"חדר" ולדבריו הושפע עמוקות ביצירתו מזרמים מיסטיים ביהדות. בהמשך למד אמנות בבית הספר בצלאל בירושלים, ולאחר מכן בציריך ובפריז. החל משנות ה-50 של המאה הקודמת ועד לימינו הציג יעקב אגם מאות תערוכות ועבודות במוזיאונים החשובים ברחבי העולם, ועבודותיו נרכשות לאוספים נחשבים. בנוסף יצירותיו מוצגות במבנים מפורסמים כדוגמת ארמון האליזה, מרכז פומפידו, הבית הלבן ונוספים, כמו גם במרחבים ציבוריים מרכזיים של מטרופולינים כדוגמת ניו יורק, מיאמי, שיקגו, טוקיו, פריז, סנט פטרסבורג, בואנוס איירס ועוד.

במרחב הציבורי בישראל האמן מזוהה במיוחד עם מזרקת "מים ואש" בכיכר צינה דיזנגוף בתל אביב, כמו גם עם חזית מלון דן בטיילת תל אביב והעיצוב החיצוני של מגדלי נאמן בצפון תל אביב. כמו כן, עבודותיו מוצבות באורח קבע בנקודות מרכזיות במוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות, בית נשיא המדינה, בית החולים שיבא תל השומר, בית החולים בלינסון ובמקומות רבים נוספים.

עוד באותו נושא

יעקב אגם על העבודות בכיכר דיזנגוף: "פירקו את המזרקה מאחורי גבי"

לכתבה המלאה
מוזיאון יעקב אגם. ויקטור אוסיפוב,
מוזיאון יעקב אגם/ויקטור אוסיפוב
מוזיאון יעקב אגם. ויקטור אוסיפוב,
מוזיאון יעקב אגם/ויקטור אוסיפוב
מוזיאון יעקב אגם. ויקטור אוסיפוב,
מוזיאון יעקב אגם/ויקטור אוסיפוב
  • עוד באותו נושא:
  • יעקב אגם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully