וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיכאון חורף: קאברים מלנכוליים ומושלמים שאתם מוכרחים להכיר

25.12.2017 / 0:10

בדיוק כשבחוץ קר וגשום, החלטנו למצוא עבורכם כמה קאברים לא כל כך מוכרים אבל הכי יפים שיש, כאלו שיגרמו לכם לדמוע ולהתרגש - ואחר כך להתכסות בפוך

בתקופה שבה מפלי המוזיקה נשפכים בכמויות אדירות כל כך, הולכת וגוברת תחושה עזה של חוסר אונים אל מול כל השפע. איך בוררים את היהלומים המלוטשים, אלה שירגשו אותנו על אמת ויגרמו לנו לדמוע? למי שעייף מכדי לחפש מחט בערימת שחת, התשובה היא קאברים - שירים מהעבר שמתגלגלים לידיו של אמן מחונן אחר שמפיח בהם רוח חדשה. זה מסקרן אבל מוכר, יש היצע עצום אבל באוקיינוס הזה כבר קל יותר להתמצא. למי שכבר ממש לא יכול להתמודד עם מוזיקה חדשה, הנה כמה כיוונים שיתנו לכם זווית אחרת על המוכר.

(The Cure - Love Will Tear Us Apart (Joy Division cover

חכו רגע עם גלגולי העיניים. בלי לבדוק, אין לי ספק שזה אחד השירים שבוצעו הכי הרבה אי פעם ובצדק על ידי התותחים הכי כבדים שיש. אבל הפלא האמיתי בגרסה של הקיור שזה פשוט נשמע כמו שיר גנוז של קיור גרסת האייטיז, שמעולם לא יצא. הם צובעים אותו בטוש המורבידי-פופי של רוברט סמית' וחבריו, והתוצאה פנומנלית.

(The Killers - Shadowplay (Joy Division cover

לקילרס, כמו גם לסולן שלהם ברנדון פלאוורס, יש מיליון קאברים שונים שמציפים את הרשת, אבל בתוך ים של סתם, יש שיר אחד מדהים מתעלה מעל כולם ומצליח לתת לדארק אייטיז ולמילים של איאן קרטיס את הקצב, הקלאס והחיוניות של הקילרס, והכל ביחד משתלב נפלא בשנות ה-2000.

(John Frusciante - Lucky (Radiohead cover

קשה לבחור קאבר אחד בלבד של ג'ון פרושיאנטה. מי שבעברו הרחוק היה ברד הוט צ'ילי פפרז, ואחרי פאזת התמכרויות קשות חזר בגדול עם קריירת סולו משגשגת. רוחות הרפאים שרודפות אותו מתבטאות בכל רגע בקולו השבור, לא משנה איזה שיר בא אל קרבו. אבל הייאוש המרוסק הבוקע ממנו מעניק חיים חדשים לגמרי ל"לאקי", נוגעים ללב ויפים כל כך.

(Radiohead - The Headmaster Ritual (Smiths cover

זה לא הקאבר הכי יפה שרדיוהד עשו אי פעם, אבל לשמוע את תום יורק מחקה בדיוק מושלם את הסלסולים הבלתי אפשריים של מוריסי זו חוויה מסעירה עבור כל מי שגדל על שתי הלהקות. וכשתום מכריז שהוא לא רוצה ללכת לבית הספר, אין מבוגר אחד שיישאר אדיש.

(My Morning Jacket - Rocket Man (Elton John cover

הגרסה הזאת זכתה לעדנה בזכות הסדרה קליפורניקיישן כשכיכבה כבר בפרק הפיילוט. אבל גם מי שלא צפה בה מעולם, יופתע מהביצוע שלוקח את שירו האופטימי של אלטון ג'ון למחוזות של געגוע, חוסר ודאות ולב שבור.

(David Bowie - Port Of Amsterdam (Jacques Brel cover

הביצוע של בואי לשירו של הענק הצרפתי הוא לא אחד לאחד, ולוקח את הקאבר צעד קדימה עם גרסה מתורגמת, מה שמעצים את הגדולה. הקסם המקורי מהמילים של ז'אק ברל עודנו נוכח בתרגומו המופתי של הענק המוזיקלי, שמכניס לביצוע הזה כל כך הרבה רגישות ועוצמה והרהורים על יורדי ים. פנינה שכל מעריץ של בואי חייב להכיר.

(The Flaming Lips - Space Oddity (David Bowie cover

למרות שבכתבה על קאברים עסקינן, עדיין, יש שיראו בכמה מהם חילול קודש. למשל קאבר לשיר הכל כך מוערך של בואי ז"ל. אבל אם תאזינו (בסבלנות, זה מתפתח בצורה די מפתיעה ככל שהשיר מתקדם) תגלו שהפליימינג ליפס עושים ממנו מטעמים חדשים, ולוקחים את המאזינים לטריפ מוזיקלי ברחבי החלל.

(Nick Cave - Something Gotten Hold Of My Heart (Gene Pitney/David and Jonathan cover

הפסנתר הקודר בפתיחה כבר מסגיר, לא מדובר בשיר קליט משנת 1967 העוסק ברוח התקופה ברומנטיקה ותמימות, אלא בזעקה לופתת של נסיך האופל שהמחשבות על אהובתו לא מרפות ממנו. קולו העמוק של קייב לבדו כשהוא מבטא את אותן מילים, כבר מצליח להגביר בכמה דרגות את עוצמת התחושות שעולות מהשיר.

(Jeff Buckley - I Know It's Over (The Smiths cover

הכל כבר נכתב על הטרגדיה של באקלי המוכשר והיפה שמת צעיר מדי. ולכן אין מדויק מקולו הטראגי להגיש את אחד השירים הכי קורעי לב של הסמיתס, ולהפוך אותו למסחטת דמעות ולפסקול המושלם לכל פרידה, בגידה, שברון לב, או בדידות חורפית.

(Kurt Cobain - And I Love Her (The Beatles cover

במקור הביצוע יועד להיות מחווה אינטימית של קוביין לקורטני לאב, בת זוגו. הנימה הנוגה והמתמסרת בקולו של קוביין במה שאמור להיות שיר אהבה, והידע שלנו על האופן שבו כל זה עתיד להיגמר בקרוב, הופך את שיר האהבה העליז של הביטלס לאירוני ומורבידי, ומצליח להעביר אינסוף שכבות של עומק שקורעות את הלב לגזרים בפחות משתי דקות.

(Ian Browns - Billie Jean (Michael Jackson cover

הגרסה הפאנקית של איאן בראון ל"בילי ג'ין" מגניבה וכיפית. אם מפשיטים מהשיר את הריקודים היחודיים של מייקל ג'קסון והליווי המוזיקלי ומחליפים בקולו המחוספס של בראון וטאצ'ים אלקטרוניים, מתגלה שיר מקפיץ ברוח האלבומים שבראון הוציא בתחילת שנות ה-2000.

(Hope Sandoval - Play With Fire (The Rolling Stones cover

הסימן המסחרי של זמרת הסולו וסולנית מאזי סטאר הופ סנדובל הוא הקול החלומי והעצוב שכמו נברא לימים של פוך וגשם. השיר המקורי של הרולינג סטונס דיבר על מערכת יחסים עם בחורה מהמעמד הגבוה, אבל כשהקול המספר הופך לנשי, מדובר בסיפור אחר לחלוטין.

(Johnny Cash - I'm On Fire (Bruce Springsteen cover

השירים מאלבומי הקאבר של ג'וני קאש לפני מותו מושלמים אחד אחד, אבל חרמנות הנעורים הספרינגסטינית משנה כאן את פניה ועוברת מטמורפוזה ליצירה בוגרת ואותנטית. כשקאש המבוגר הוגה כל מילה ברגש שמגיע מהקרביים, והתשוקה הבוערת שלו נוטפת אמת כמו שרק מלך הקאנטרי יכול לעשות, השיר הזה תופס ולא מרפה.

(Portishead - SOS (ABBA cover

קולה של בת' גיבונס, סולנית פורטיסהד, הוא כמו דלי מים קפואים שניתז על השיר הכאילו-העולץ של להקת אבבא. באבחה הוא מפשיט את אשליית הפיל גוד נטול דאגות לכזה שמעביר צמרמורת מוחצת בעמוד השדרה.

(The Pixies - Head On (The Jesus & Mary Chain cover

הקאבר הזה רחוק מלהיות מיינסטרים ומוקדש לחובבים האדוקים של הפיקסיז. הם כבר ידעו להעריך את חותמת הצליל הייחודית שלהם, קצב גיטרות והצעקות מכל הלב של בלאק פרנסיס האליל.

(The Jesus and Mary Chain - My Girl (The Temptations cover

שיא האהבה הפופי מהסיקסטיז אמנם נותר כזה גם לאחר מסירתו לזרועות של ג'יזס אנד מארי צ'יין, אבל בדרך מתווסף אליו כל כך הרבה רגש, קוליות והסאונד הייחודי שמלטף דרך האוזניות.

(Regina Spektor - No Surprises (Radiohead Cover

למרות שרדיוהד כבר מופיעים ברשימה גם כמכסים וגם כמכוסים, לא הצלחנו להתאפק. הביצוע הנשי לשיר המצליח של רדיוהד טבעי כל כך, שהוא נראה כמו עוד להיט מבית היוצר של הזמרת עם הקריצה התמידית בקולה.

(Chromatics - Running Up That Hill (Kate Bush cover

השינויים בשיר לא דרמטיים, אבל גם הפתיח האינסטרומנטלי וגם קולה המלטף של סולנית הלהקה הופכים את השיר לבן לוויה מושלם לנסיעה אל תוך הלילה בכביש, ממש כמו בקליפ.


לפלייליסט המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully