וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר להפסיק להזדעזע: בדיחת השואה של לארי דיוויד דווקא מועילה

6.11.2017 / 10:15

בעולם של מכחישי שואה ומיליונים שלא מכירים את מחנות ההשמדה, בדיחה של קומיקאי כמו לארי דיוויד היא כלי לימוד של ממש. נאוה סילוורה סבורה שבמקום להתקרנף, אולי כדאי להודות לו על כך שגרם לעוד כמה אנשים לרצות ללמוד על הנושא

אתר רשמי

בווידאו: מונולוג הפתיחה של לארי דיוויד בתכנית SNL - סאטרדיי נייט לייב בהנחייתו

ב-2013 הופיעה היידי קלום לאפטר-פארטי שערך אלטון ג'ון בביתו לאחר טקס האוסקר, לבושה בשמלה עמוקת מחשוף שהפכה מיידית נושא לדיון ער. השמלה, אחד העיצובים הפחות מוצלחים של ג'וליאן מקדונלדס, התקבלה רע למדי במדורי האופנה, כשבין היתר נאמרו דברים כמו: 'מאמץ נואש לתשומת לב של המתגרשת הטרייה', 'משבר אמצע החיים' ואפילו 'נקמה בבעל לשעבר'. אבל האמירה השערורייתית ביותר הייתה של ג'ואן ריברס ז"ל, אז מנחת "משטרת האופנה" של ערוץ הבידור E. במהדורת ספיישל בת 90 דקות ששודרה לאחר טקס האוסקר, אמרה ריוורס על בחירת הביגוד של הטופמודל הגרמניה: "בפעם האחרונה כשגרמנים היו חמים כל כך, זה היה כשהם דחפו יהודים לתנורים".

בעוד היו מי שנהנו מחוש ההומור של הקומיקאית היהודייה זוכת האמי, היו מנגד מי שמצאו אותה פוגענית. "ראש הליגה נגד השמצה, אברהם פוקסמן, למשל, פרסם גינוי רשמי: "זוהי פגיעה וולגרית נגד היהודים וניצולי השואה... מכל האנשים, ג'ואן ריברס הייתה צריכה לדעת יותר טוב". ריברס עצמה סירבה להתנצל: "בעלי איבד את מרבית משפחתו באושוויץ, ואני מבטיחה לכם שהזכרת השואה לאנשים באמצעות הומור הייתה תמיד מטרה עבורי". ובמובן הזה, הבדיחה של ריברס הייתה בדיחה טובה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קומיקאית יהודייה וגרמנייה לוהטת. ריוורס וקלום/מערכת וואלה!, צילום מסך
בדיחה אחת שנויה במחלוקת הובילה למודעות שואה מסוימת בקרב צופי התכנית

האם כל צופי ערוץ E, הנקלט בכ-90 מיליון בתי-אב בארצות-הברית ובעוד עשרות מדינות מחוץ לה, שמעו קודם על תאי הגזים והתנורים במחנות ההשמדה או על השואה בכלל? הם לא. הבורות בנושא גבוהה, גם בארץ. יש מקום להניח שבדיחה אחת שנויה במחלוקת של קומיקאית מפורסמת, הובילה למודעות שואה מסוימת בקרב רבים מבין צופי התכנית הפופולרית, שלמדו על הנושא משהו בעקבות סקרנות שהתעוררה בהם. מה גם שכל המגיבים לבדיחה של ריוורס, בין אם היו בעד או נגד, לא הכחישו את קיומם של תנורים ולכן היה ברור לכל שמדובר באמת היסטורית. במובן הזה, גם בדיחת מחנות הריכוז של לארי דיוויד במונולוג הפתיחה של "סאטרדיי נייט לייב", היא בדיחה טובה. בלי ציניות.

"למה שלא תתעסקו עם האנטישמים"? ג'ואן ריוורס מסרבת להתנצל

"תמיד הייתי כפייתי כלפי נשים ולא פעם שאלתי את עצמי, אילו הייתי גדל בפולין בזמן עליית היטלר לשלטון והיו שולחים אותי למחנה ריכוז, האם הייתי מתחיל עם בנות?...נראה לי שכן. 'היי שלמה, תראה את זאת בבלוק 8. אלוהים היא משגעת, הייתי רוצה לגשת אליה ולומר משהו'. הבעיה היא שאין שורות פתיחה טובות במחנה ריכוז. 'איך הולך? הם מתייחסים אלייך בסדר? את יודעת, אם אי פעם נצא מפה, הייתי שמח לקחת אותך ללביבות. את אוהבת לביבות?" אמר הקומיקאי היהודי בסיום המונולוג, וכשם שקורה לרוב עם בדיחות שואה, במיוחד כאלו המושמעות בתכניות פופולריות המשודרות מחוף לחוף, תגובות לכאן ולכאן לא אחרו לבוא.

מונולוג הפתיחה של לארי דיוויד בתכנית SNL - סאטרדיי נייט לייב בהנחייתו, נובמבר 2017. יו טיוב, אתר רשמי
מונולוג הפתיחה של לארי דיוויד בתכנית SNL - סאטרדיי נייט לייב בהנחייתו, נובמבר 2017/אתר רשמי, יו טיוב

פיספס את הנקודה: ראש הליגה נגד השמצה נגד לארי דיוויד

לארי דיוויד הצביע על אמת היסטורית שרבים בעולם כלל לא מודעים לה ועוד במסגרת תכנית סופר פופולרית

היו מי שבשם חופש הביטוי הגנו על לארי דיוויד וזכותו לעסוק בכל נושא מן הזווית שלו כקומיקאי, אבל כצפוי היו גם מי שממש לא צחקו. דוגמאות למורת הרוח שלהם ניתן למצוא למכביר ב-48 השעות האחרונות ברשת: "חסר טעם", "אין לנו מספיק בעיות"? "החלטה רעה של לארי דיויד", "הערה נבערת", "מחנות ריכוז פולנים זה מצחיק?", וכיוצא בזה. גם בליגה נגד השמצה שוב נעלבו. ראש הארגון היום ג'ונתן גרינבלט צייץ בטוויטר (שלא רק על דעת עצמו): "צפיתי במונולוג של לארי דיויד בסאטרדיי נייט לייב. הוא הצליח להיות פוגעני, חסר רגישות ולא מצחיק באותו זמן. הישג לא מבוטל". מנכ"ל הארגון הפועל במרץ נגד אנטישמיות, גזענות ואנטי ציונות, כמו קודמו ורבים אחרים, פספס נקודה חשובה.

הנקודה שנעלמה מעיניהם - לארי דיוויד הצביע על אותה אמת היסטורית יוצאת דופן וחד פעמית קשה להבנה ועיכול שרבים בעולם כלל לא מודעים לה ועוד במסגרת תכנית סופר פופולרית. הסברת השואה זכתה לבמה נדירה, תוך שימת דגש על העובדה שיהודים לרוב לא יצאו חיים ממחנות הריכוז והם גם לא אכלו שם. "סאטרדיי נייט לייב" משודרת בהצלחה מאז 1975 ברשת NBC, אחת משלוש הרשתות הגדולות בארצות-הברית, וגם בעשרות מדינות בעולם, כולל בסין. הפרק בכיכובו של לארי דיוויד, מיוצרי "סיינפלד" ו"תרגיע" - שתיים מקומדיות המצבים הפופולריות והמוערכות אי פעם ובעצמו מכותבי סאטרדיי נייט לייב בעבר - זכה לצפיית שיא העונה. כלומר, הבדיחה השנויה במחלוקת שלו היא עניין חובק עולם, מה שאומר רבים שלא שמעו קודם על "מחנות ריכוז בפולין" או על היטלר, שמעו עליהם לראשונה השבוע. אולי הם אף פנו למקורות מידע מקיפים ועמוקים יותר במטרה להבין על מה בדיוק מדובר. במתכוון או לא, לארי דיוויד תרם בהצלחה להסברת השואה, משימה לא קלה שגורמים ממוסדים, ממלכתיים ו"מכובדים" כושלים בה לא פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully