וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצועה לנשמה: איך הפך השיר הרביעי לחשוב ביותר בכל אלבום?

ערן מינהר

28.11.2017 / 0:23

אחרי השירים שמקנים את הטון של האלבום, הרצועה הרביעית היא בעלת אופי מיוחד. כזו שכבר לא משחקת, לא מנסה להסתיר, ומציגה את האמת של היצירה כולה. ערן מינהר, מנחה "הרצועה הרביעית" בכאן 88, חוזר לכמה מהאלבומים הגדולים בהיסטוריה, והרצועות שעזרו להם להפוך לכאלה

צילום מסך
ערן מינהר. אור מינהר, מערכת וואלה! NEWS
מאחורי המיתוס של הרצועה הרביעית. ערן מינהר/מערכת וואלה! NEWS, אור מינהר

כשאמן או הרכב מוזיקלי שמכבדים את עצמם משחררים אלבום חדש לשוק, זה בדרך כלל נעשה לאחר הליך יצירה עמוק וארוך. לבטים, התחבטויות, כתיבה, עריכה - תהליך היצירה הוא לא פשוט בכלל. בניגוד לאוספים, אלבום מוזיקלי הוא יצירה שלמה, מההתחלה ועד הסוף. סדר השירים באלבום קריטי למהות היצירה. דמיינו את האלבום האהוב עליכם עם סדר שירים שונה: מדובר ביצירה אחרת לחלוטין, בעלת אופי אחר ובמקרים מסוימים גם אמירה או מסר שונים לגמרי.

כאמור, יש משמעות גדולה לסדר השירים באלבום. השיר הראשון קובע, בדרך כלל, את הטון והסגנון של האלבום והיצירה כולה. נשמע בו הסאונד הנכון, טביעת האצבע של המפיק המוזיקלי מוטמעת בו והוא שלט ה"ברוכים הבאים ליצירה". הרצועה השנייה שומרת על אותו הכיוון הכללי, וברצועה השלישית יש איזשהו שינוי כיוון - להראות שיש גיוון באלבום, להשמיע עוד צדדים ביצירה, מקצבים וצלילים שכנראה יחזרו שוב בהמשך האלבום. אבל ‫רצועה מס' 4 היא רצועה מיוחדת: ‬בשיר מס' 4 כבר אין משחקים, אין מניפולציות, אין מסיכות. ‫הרצועה הרביעית היא הנשמה של האלבום‬.

חזרנו לכמה מהאלבומים הגדולים בהיסטוריה, ולרצועות - הרביעיות, כמובן - שעזרו להם להפוך לכאלה:

Radiohead - The Bends / Fake plastic trees

‫אלבומה השני של רדיוהד נפתח בשני שירים נהדרים: "Planet Telex" (שהוקלט כשתום יורק, הסולן, שיכור על הרצפה) ו?"The Bends" - שתי רצועות רוק אלטרנטיבי יפהפיות ומתכתיות מהניינטיז. אחריהן מוקם הלהיט "High and Dry", שאכן מציג קו מוזיקלי אחר, קצת אקוסטי, וברצועה הרביעית נמצא "Fake Plastic "Trees, יציאה מוזיקלית על גבול הקלאסית, כמעט בלי סממנים של רוק אלטרנטיבי. קצת רכה, רומנטית אפילו.‬

האלבום שממשיך אחרי השיר הזה לא דומה לשירים שבאו לפניו. השיר הזה היה אבן דרך בחיי הלהקה, והוא מסמן את ההיפרדות שלה מהסאונד הגראנג'י שאפיין אותה בשני אלבומיה הראשונים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

The Doors - Twentieth Century Fox

"Twentieth Century Fox" הוא השיר הרביעי מהאלבום הראשון של הדלתות, שחוגג השנה 50. "פוקס המאה העשרים" הוא על שם האולפנים ובשיר הדימוי מייצג אישה יפה וזוהרת, אבל מלאכותית.

Pink Floyd - The Dark Side of The Moon / Time

זהו השיר היחיד באלבום והאחרון בהיסטוריה עליו חתומים כל ארבעת חברי הלהקה. השעונים המופיעים בתחילתו הוקלטו על ידי אלן פארסונס בחנות שעונים ישנים.

Fleetwood Mac ‎– Rumours / Don't Stop

מה לא נאמר על אלבום המופת הזה. השיר הרביעי בו הוא בעצם תחושות בטן של כריסטין מקווי אחרי פרידה שלה ושל ג'ון מקווי, הבסיסט של הלהקה. יש ברצועה הזו קצב ועומק שלא קיים ברצועות 3-1, קצב שמשליך על שאר השירים ביצירה שמגיעים אחריו.

Led Zeppelin - Led Zeppelin 4 / Stairway to Heaven

צריך להוסיף עוד משהו?

Talking Heads ‎- Remain In Light / Once In A Lifetime

השיר הזה יצא כסינגל הראשון באלבום והיה אחד מ-100 השירים המשפיעים והחשובים ביותר בארה"ב במאה ה-20. הוותיקים ודאי זוכרים אותו מהקליפ ב-MTV, אחד הקליפים הראשונים בתחנה ואחד המשודרים ביותר.

David Bowie - Ziggy Stardust / Starman

השיר המפעים הזה כלל לא היה אמור להיכלל באלבום. הוא נוסף אליו ברגע האחרון והחליף גרסת קאבר לשיר "Round and Round" של צ'אק ברי.

Neil Young ‎– Harvest / Heart Of Gold

השיר הרביעי הזה הוא הסינגל היחיד של ניל יאנג שהגיע למקום הראשון בארה"ב. הוא נכתב בתקופה בה יאנג סבל מפציעה בגב ונאלץ לשכב. כיוון שלא יכול היה לנגן בגיטרה חשמלית, נאלץ להסתפק בגיטרה אקוסטית ובמפוחית. השיר הוקלט בתחילת העבודה על האלבום.

seperator

"הרצועה הרביעית" תעלה לשידור בלילה שבין ה-28 ל-29 בנובמבר, ב"כאן 88". כאן ניתן להאזין לתכנית המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully