וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופרת נאוה סמל הלכה לעולמה ממחלת הסרטן בגיל 63

2.12.2017 / 7:56

הסופרת והמחזאית אושפזה בבית החולים שיבא שבתל השומר אחרי מאבק ממושך במחלה. ביצירתה הרבתה לעסוק בשואה ובפרט בהתמודדות הדור השני לניצולים. אחיה הבכור הוא הזמר שלמה ארצי. אמם הלכה לעולמה לפני כ-10 ימים

נאוה סמל. מתוך יוטיוב, צילום מסך
סמל/צילום מסך, מתוך יוטיוב

הסופרת, המתרגמת והמחזאית נאוה סמל הלכה לעולמה הלילה (שבת) בבית החולים שיבא שבתל השומר בגיל 63. סמל נולדה ביפו למימי ולחבר הכנסת לשעבר יצחק ארצי, שניהם ניצולי שואה. אחיה הבכור הוא המוזיקאי שלמה ארצי. היא פרסמה כ-20 ספרים למבוגרים ולצעירים, האחרון שבהם - "פאני וגבריאל" - יצא לאור השנה. בנוסף פרסמה ארבעה מחזות. סמל הותירה אחריה את בעלה, נועם סמל, המנכ"ל לשעבר של תיאטרון הקאמרי, ושלושה ילדים (אייר, אילאיל ונמדור). לפני עשרה ימים בלבד הלכה לעולמה אמה ואמו של שלמה ארצי בגיל 100. הלווייתה של סמל תתקיים ביום ראשון.

ביצירתה הרבתה סמל לעסוק בנושא השואה ובעיקר בהתמודדות הדור השני לניצולים. בנוסף גם כיהנה כחברת הוועד המנהל של מכון משואה ללימודי השואה בקיבוץ תל יצחק. היא זכתה בפרסים רבים, ובהם גם בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת 1996 ואשת השנה בספרות בתל אביב בשנת 2007. ספרה האחרון, "מזמור לתנ"ך", ראה אור לאחרונה וזכה בציון לשבח בפרס ברנר 2016.

בין תרגומיה לתיאטרון: הניצול (תיאטרון חיפה), משיח (תיאטרון חיפה, תיאטרון באר שבע) כשהיא רוקדת (תיאטרון חיפה), זינגר (תיאטרון באר שבע), ילדה של כולם (בית ליסין), נערות הזהב (בית צבי ותיאטרון הספריה), רכבת הצלה (תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער), רוז (תיאטרון הקאמרי והופעת השחקנית האמריקאית אולימפיה דוקאקיס בישראל), רשיון לחיים (תיאטרון הקאמרי).

נאוה סמל. שייקה איתן - סטודיו הראל,
נאוה סמל/שייקה איתן - סטודיו הראל
שלמה ארצי ירח. צילום מסך
אחיה הבכור, שלמה ארצי/צילום מסך

בריאיון שהעניקה לעיתון מעריב לפני כחצי שנה אמרה: "בספרים שעוסקים בנושא השואה גיליתי שיש תמיד נקודה שבה הגבול ביני ובין הספר מיטשטש. אני גולשת פנימה ומאבדת את עצמי. ב'צחוק של עכברוש' למשל, כשהילדה המוסתרת בבור רעבה, אני רעבתי. כשהיא לא ישנה, גם אני לא ישנתי (...) אני מאמינה שאמנות היא סוג של מסדרון שמוליך אותך לעולם שלא לגמרי ברור לך, שיש בו ממד של בלתי נודע ואולי טוב שכך".

  • עוד באותו נושא:
  • נאוה סמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully