וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיל המאה: כל מה שצריך לדעת על העסקה הדרמטית בין דיסני לפוקס

14.12.2017 / 14:14

עשרות מיליארדי דולרים יחליפו ידיים, מותגי ענק ישודרגו וישתנו, התחרות בתחום הטלוויזיה תתעצם משמעותית, גיבורי העל יחגגו וריכוז הכוח יהפוך לבעיה של ממש. כל הפרטים על עסקת הענק שתעביר לידי דיסני את מרבית נכסיה של חברת פוקס, ותשפיע על כולנו

עריכת וידאו:ניר חן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למי שמחפש אמ;לק/מערכת וואלה!, צילום מסך

עסקת הענק שנחתמה היום רשמית בין אולפני דיסני לבין אולפני פוקס המאה ה-21 היא אחת הדרמטיות והמשמעותיות שידעה תעשיית הבידור מאז ומעולם. השלכות העסקה ישנו את מאזני הכוחות בהוליווד, וישפיעו ישירות על מותגים חדשים וקיימים, על מיליוני מעריצים, צרכני קולנוע וטלוויזיה, רוכשי מרצ'נדייז ואפילו צרכני ספורט. העסקה עדיין טעונה את אישורו של הממונה להגבלים עסקיים, ואם תאושר, מימושה יתקיים רק בעוד כשנה. בתקופת הזמן הזו יתקיימו הסידורים הטכניים שיאפשרו את העברת הנכסים משליטתה של פוקס לזו של דיסני. הנה כל מה שצריך לדעת על העסקה.

מה הם פרטי העסקה?

השיחות בין דיסני ופוקס נמשכו בחשאי מספר חודשים, והופסקו לפני מספר שבועות. על פי דיווחים בכלי התקשורת בארה"ב, הפסקת השיחות נבעה מאי הסכמה על המחיר שתשלם דיסני עבור העסקה. מחיר העסקה הסופי שנקבע הוא 52.4 מיליארד דולר. עבור הסכום העצום הזה תקבל דיסני לרשותה את נכסי הקולנוע והטלוויזיה של פוקס, חברות ההפקה שלה, זכויות על מותגי פוקס ושורה של ערוצי טלוויזיה מקומיים ובינלאומיים. העסקה אינה כוללת את ערוצי החדשות (פוקס ניוז ופוקס ביזנס) וכן את רשת פוקס ספורט. הממונה על ההגבלים העסקיים בארה"ב אסר עליה לרכוש את רשת הספורט המצליחה, מאחר ודיסני כבר מחזיקה ברשת ספורט גדולה (ESPN).

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בוב איגר, מנכ"ל דיסני, ומיקי מאוס בבורסה של ניו יורק. GettyImages
בוב איגר, מנכ"ל דיסני, ומיקי מאוס בבורסה של ניו יורק/GettyImages

מה דיסני מרוויחה מהמהלך?

יקום הקומיקס של אולפני מארוול הוא התרנגולת שמטילה את ביצי הזהב עבור דיסני כבר כמעט עשור. 17 הסרטים שיצאו מאז "איירון מן" ב-2008, גרפו למעלה מ-13.5 מיליארד דולר ברחבי העולם, סכום שצריך להיות מוכפל כמה וכמה פעמים בהתחשב בכך שהוא אינו כולל רווחים ממכירת מרצ'נדייז. החלק החסר בפאזל גיבורי העל של מארוול היה מאז ומתמיד זה של אקס-מן וארבעת המופלאים, שבזכויות שלהם החזיקה פוקס. בעקבות העסקה הזאת, השליטה במותגים הללו עוברת לדיסני, שתוכל להתניע אותם מחדש או לשלב אותם בתוך היקום הפעיל שלה כבר כעת. מדובר בגלריית דמויות עצומה שמתווספת לגלריה הענקית גם כך של דיסני, ופותחת פתח לאפשרויות אינסופיות של תוכן ושיווק.

הצעצועים הקולנועיים החדשים של דיסני לא מסתכמים רק בתחום הקומיקס. פוקס החזיקה בשורה של מותגי קולנוע פעילים ורדומים, שיעמדו כעת לרשותו של האולפן עם סמל אוזני העכבר. בין החשובים שבהם: "אווטאר" (לו מתוכננים לא פחות מארבעה סרטים עתידיים בשלב זה), "כוכב הקופים", "עידן הקרח", "הנוסע השמיני", "מת לחיות", "שכחו אותי בבית" ו"היום השלישי". בנוסף, קיים גם החלק הטכני והפחות נוצץ של תחום הקולנוע - חברות ההפקה וההפצה של פוקס. בפועל ובקצרה: דיסני תגדיל בזכות העסקה את יכולתה לקיים את כל הליך יצירת הסרטים תחת קורת גג אחת, ללא צורך בשיתופי פעולה ועסקאות עם גורמים נוספים. המשמעות היא הקטנת עלויות והגדלת האפשרות לרווח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצטרפים למשפחת דיסני. הדמויות של אקס-מן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחום הטלוויזיה, העסקה הזו הופכת את דיסני משחקנית משנית למדי לחברה הדומיננטית ביותר בתור הזהב של המסך הקטן. פוקס תעביר לידי דיסני את רשת FX היוקרתית ("פארגו", "דברים טובים", "האמריקנים", "לגיון", "אטלנטה", "אימה אמריקאית" ועוד מותגים מצליחים רבים), וכן את 30 אחוזי הבעלות שלה על רשת הסטרימינג הולו (שהפכה השנה לשם משמעותי בזכות "סיפורה של שפחה"). דיסני החזיקה עד כה אף היא ב-30 אחוז ממניות הרשת, ובעקבות העסקה תהפוך לבעלת השליטה בה. המשמעות היא שדיסני תחזיק ברשת סטרימינג יוקרתית אחת, במקביל לתוכניותיה להקים רשת סטרימינג אחרת וייעודית למותגי דיסני. הערכות בתעשייה העלו את האפשרות שבסופו של דבר תהיה זו הולו עצמה שתהפוך לאותה רשת ייעודית, אך בשלב זה אין כל אישור רשמי לכך.

בנוסף מקבלת דיסני לרשותה שלל מותגים אהובים ומצליחים מרשת הברודקאסט ומחברת ההפקה של פוקס. הבולטים שבהם: "משפחת סימפסון", "איש משפחה", "אימפריה", "פיוצ'רמה" ו"תיקים באפלה", וגם "החיים עצמם" שמשודרת ב-NBC, "הומלנד" המשודרת בשואוטיים וסדרות אחרות. לצד אלה כוללת העסקה גם בעלות על ערוצי ספורט מקומיים, את רשת Nat Geo ושלל רשתות וערוצים בינלאומיים שיסייעו לדיסני לפרוץ לשווקים באסיה ובאירופה.

בהקשר ישראלי, דיסני מקבלת לרשותה גם 80 אחוז מהבעלות על ענקית ההפקות ההולנדית אנדמול-שיין (שבבעלותה 33% ממניות רשת). תחת הגג של אנדמול-שיין, מצויים בין היתר מותגים כמו "האח הגדול", "דה וויס", "מאסטר שף" ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד מותג חזק בארסנל. מתוך "סיפורה של שפחה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה פוקס מרוויחה מהמהלך?

הרווח העיקרי של פוקס הוא כמובן 60 מיליארד הדולרים, לה זקוקה החברה בדחיפות כדי להתאושש מהפסדים לא מועטים בשנים האחרונות. הימורים על סרטים כמו "ארבעת המופלאים", "היום השלישי: התחדשות" ו"עידן הקרח: מסלול התנגשות", התבררו ככושלים במיוחד. באופן כללי, מלבד הבלחות כמו "לוגאן", "דדפול", "כוכב הקופים: השחר" ו"להציל את מארק וואטני", התקשו אולפני פוקס לייצר להיטים בינלאומיים משמעותיים בתדירות של המתחרות. במקביל, מצאה עצמה פוקס בנחיתות משמעותית מבחינה מותגית מול מתחרותיה, והחליטה שההשקעה העצומה שנדרשת לה כדי להדביק את הפער פשוט לא כדאית.

בנוסף, העסקה כוללת גם אחוזים ממניית דיסני שיעברו לבעלות משפחת מרדוק (בעלת השליטה בקונגלומרט פוקס). המשמעות היא שבהפוך על הפוך, ההצלחה הפוטנציאלית של דיסני עם שלל מותגיה החדשים, עשויה להכניס כסף לבעלי פוקס בעתיד. אחד מהאנשים שעוקבים אחרי העסקה מקרוב הוא לא אחר מאשר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. זאת משום שבוב איגר, מנכ"ל דסני שחוזהו עתיד להסתיים ב-2019, סומן כאחד השמות החמים מהצד הדמוקרטי בהקשר של בחירות 2020. כעת, בצמוד לעסקה, דווחה דיסני כי איגר האריך את חוזהו בשנתיים נוספות, ובכך נמנע מטראמפ העימות עם אחד האנשים החזקים בתעשיית הבידור.

היתרון האחרון בעסקה הוא האסטרטגיה של המרדוקים, שהחליטו להתמקד ברשת החדשות הנצפית ביותר בארה"ב ובשידורי הספורט הפופולריים. דווקא בעידן שבו כל המתחרות מחפשות להתרחב ולהגביר את שליטתן במותגים וזכויות, החליטו בפוקס לצמצם סיכונים ולהשקיע במותגים המצליחים ביותר של החברה. פוקס עשויה לנצל את כספי העסקה כדי לרכוש את רשת Sky הבריטית. אחת המתחרות שלה בעסקה הזאת עשויה להיות לא אחרת מאשר דיסני.

רופרט מרדוק. GettyImages
משקיע במותגים החזקים. רופרט מרדוק/GettyImages

כיצד יושפע תחום הקולנוע?

היקום הקולנועי של מארוול צפוי, כאמור, להתרחב משמעותית בעקבות הוספת מותגי אקס-מן הרבים (ובהם, על קצה המזלג: דדפול, וולברין וגמביט - שצפוי לעשות את הופעת הבכורה הקולנועית שלו בסרט ייעודי ב-2019), וכן ארבעת המופלאים. המשמעות לטווח הארוך היא הרבה יותר סרטי גיבורים, ובתדירות גבוהה יותר (מאחר ואין עוד חשש מהתנגשות עם סרטי גיבורים של פוקס). הנחה הגיונית היא שהדמויות הללו ישתלבו במוקדם או במאוחר גם בסרטי "הנוקמים", ודרכיהן יצטלבו עם אלו של גיבורים מוכרים אחרים.

גלריית הדמויות והמותגים שבהם מחזיקה פוקס פותחת בפני דיסני אפשרויות כמעט אינסופיות לפריקוולים, רימייקים וריבוטים של סרטים ומותגים מוכרים. בנוסף, מעניין מאוד יהיה לראות כיצד תנהג החברה בעסקת "אווטאר", המוערכת במיליארד דולר לארבעה סרטים. לא בטוח בכלל שדיסני תסכים להתחייב לעסקה ארוכה שכזו, בתנאי שהראשון מבין הסרטים לא יצליח מסחרית. העיכוב הגדול ביצירת הסרטים גרם לפער גדול מאוד בין הסרט המקורי (הרווחי ביותר בהיסטוריה) לבאים אחריו. ב-2009 עולם הקולנוע היה שונה לחלוטין והיחס לטכנולוגיות כמו התלת ממד היה שונה אף הוא. כלל לא בטח שסרטי ההמשך יצליחו כמו קודמם, והעמדה של דיסני כלפי חזונו של ג'יימס קמרון עשויה להיות אחת ההחלטות המשמעותית הראשונות שלה.

מן העבר השני, מאבדת תעשיית הקולנוע את אחד מאולפני הקולנוע הקלאסיים של הוליווד. רשימת הסרטים שיצאו מבית היוצר של פוקס יכולה להכיל כתבה משל עצמה, ובכל זאת על קצה המזלג ניתן לציין את: "ענבי זעם", קלאופטרה", "צלילי המוסיקה", "דוקטור דוליטל", "מ.א.ש", "כל הג'אז הזה", "וול סטריט", "שכחו אותי בבית", "מת לחיות", "הנוסע השמיני" ו"המספריים של אדוארד".

חשוב להבהיר שגם בקולנוע אין ואקום. בעוד פוקס נפרדת מהתעשייה, ענקיות כמו אפל ואמזון כבר מתכננות ופועלות כדי לתפוס את מקומה ולהציב אלטרנטיבה לדיסני. גם ענקיות מדיה נוספות שוקלות כעת את האפשרות להיכנס לתחום הקולנוע.

אווטאר. יח"צ,
מה יהיה על ארבעת סרטי ההמשך?/יח"צ

כיצד יושפע תחום הטלוויזיה?

אף שעיקר הפוקוס בעסקה ניתן לתחום הקולנוע, דווקא המשמעויות לתעשיית הטלוויזיה עשויות להיות דרמטיות הרבה יותר. בעידן שבו נטפליקס היא הכוח המוביל והמניע של תעשיית הטלוויזיה עם השקעה של 6 מיליארד דולר בתוכן בשנה החולפת (סכום שצפוי לגדול בשנה הבאה), לא נראה היה שמתחרה כלשהו יוכל לה. אף שאמזון, בבעלותו של האיש העשיר בעולם, ג'ף בזוס, שילמה לאחרונה מיליארד דולר בעבור הזכויות למותג "שר הטבעות" - והצהירה על כוונתה לשנות כיוון מרשת בוטיק למרדף אחרי מותגי ענק - היא עדיין רחוקה מלהוות איום משמעותי.

כעת הופכת דיסני למתחרה הגדולה ביותר של נטפליקס, הן כלכלית והן תוכנית. מותגי הטלוויזיה שהוזכרו קודם יצטרפו לשורת המותגים שדיסני מפתחת לשירות הסטרימינג הייעודי שלה. דיסני כבר הכריזה כי תמשוך את כל סרטיה מרשתות סטרימינג אחרות, ובכך תותיר את צרכני נטפליקס בקרוב ללא סרטי דיסני, פיקסאר, מארוול וכעת גם סרטי פוקס. בריאיון שהעניק השבוע טען טד סרנדוס, מנהל תחום התוכן בנטפליקס, כי יקום הקומיקס הטלוויזיוני שפיתחה מארוול בנטפליקס ("ג'סיקה ג'ונס", "לוק קייג'", "דרדוויל", "אגרוף הברזל", "המגנים") יישאר בחזקתה של האחרונה גם לאחר ביצוע העסקה. אולם גם כך, נטפליקס נותרת עם מספר מצומצם מאוד של תכנים בידיה, בעוד אפשרויות ההרחבה של דיסני לסדרות קומיקס בלתי מוגבלות.

המגנים.
לא לחינם הם נראים כל כך מבואסים. מתוך "המגנים"

פלטפורמת הולו היא כאמור ההישג הגדול ביותר מבחינה הזו, מאחר ומדובר כבר בפלטפורמה קיימת שמאפשרת הפצה מיידית של תכנים לשלל מדינות בעולם, בתשלום מנוי חודשי. אם תחליט בכל זאת להקים פלטפורמה ייעודית לתכני דיסני, תוכל החברה לנתב מותגים שונים לרשתות שונות ולאפיין אותן בהתאם. כך, למשל, עשויה FX להפוך רשת הבוטיק האיכותית, הולו לפלטפורמה לתכנים פופולריים יותר, והרשת החדשה לביתם של מותגי האנימציה, מלחמת הכוכבים וגיבורי העל.

הכסף הגדול, זרועות ההפקה וההפצה ושלל המותגים ברשות דיסני, יאפשרו לה לייצר מצב שבו סדרות הטלוויזיה יקדמו וירחיבו את סרטי הקולנוע ולהפך. סדרות אנימציה ביקום "מלחמת הכוכבים" ו"לשבור את הקרח" כבר נמצאות בפיתוח, וזוהי רק ההתחלה. דיסני זיהתה אמנם באיחור את הנסיקה של הטלוויזיה, אך כעת היא תופסת את הרכבת האחרונה, הנוצצת והמהירה ביותר לדומיננטיות בתחום.

במקביל, ישנן הערכות שההתחזקות הזו בסטרימינג תבוא על חשבון רשת FOX הפופולארית. כבר שלושים שנה מהווה הרשת חלק מהותי בתפריט הטלוויזיוני האמריקאי עם תוכניות מיתולוגיות כמו "נשואים פלוס", "אמריקן איידול" "24" ורבות אחרות שחלקן נמנה למעלה. כעת ייתכן שתרוקן מתוכן, מאחר שהכלכליות שלה כבר לא מאוד הגיונית באקלים הטלוויזיוני של ימינו, אולי הקורבן הראשון מקרב רשתות הברודקאסט שמדממות צופים כבר שנים.

פארגו עונה 3 פרק 10. HOT,
רשת הבוטיק של דיסני. מתוך "פארגו" של FX/HOT

מה הן הסכנות הצפויות?

עסקת דיסני-פוקס הופכת את דיסני לחברה החזקה והמשפיעה ביותר בעולם. בבעלותה הישירה נמצאים כעת: מארוול, לוקאס פילם (סרטי "מלחמת הכוכבים" ו"אינדיאנה ג'ונס"), פיקסאר, פוקס, רשת ABC, רשתות אולמות קולנוע, אולפנים, פארקי שעשועים, רשתות ספורט מקומיות, רשתות כבלים וערוצים בינלאומיים ובעלות על גלריה בלתי נגמרת של מותגי ענק. כל זאת מבלי להזכיר שבמחי מהלך אחד, היא מחקה מהמפה את אולפן הקולנוע הרביעי בגודלו בהוליווד.

הריכוז של כל כך הרבה כוח בידי גוף אחד, שהוכיח כבר פעמים רבות את דורסנותו וחוסר הסבלנות כלפי ביקורת, מעלה את החשש שמותגים רבים ייגנזו, יסורסו וישונו כעת בהתאם ל"ערכי המשפחה" בהם דוגלים האולפנים. כבר היום מפעילים האולפנים שרירים מול רשתות בתי קולנוע, עם שורה של דרישות (למשל, התחייבות להקרנות במשך חודש רצוף, בלעדיות על אולמות איימקס ועוד) בתמורה למתן רשות להקרין את סרטיהם, התופעה הזאת עשויה כעת להחמיר משמעותית.

אמצעי נוסף שהופך כעת למרכיב רב עוצמה מבחינת דיסני הוא היכולת לסרס ביקורת ולהפעיל סנקציות על עיתונאים וצופים. רק לאחרונה הפך החרם של האולפנים על הלוס אנג'לס טיימס לסוגיה מעוררת מחלוקת, שהובילה לסנקציות נגדיות מצד עיתונים מרכזיים. כעת, כשבידיה עוד שלל רב של מותגים יוקרתיים, הסבלנות כלפי מי שאינם מיישרים קו עם השאיפות הכלכליות של האולפנים עלולה להתקצר עוד יותר. במבט רחב יותר על התעשייה, ריכוזי הכוח בידיים כה מעטות (טיים וורנר, נטפליקס, דיסני) מעוררים חששות לפגיעה בתחרות.

מבחינה צרכנית מדובר כמובן בסיכון שונה, שכן כמות המותגים שמרכזת דיסני תחת קורת גג אחת עשויה לייקר מאוד את עלות המנוי לשירותי הסטרימינג שלה, ולהפוך אותם זמינים לבעלי ממון בלבד (ואף להשפיע על מתחרותיה לנהוג כמוה). דיסני כבר התחייבה שתשיק את שירות הטלוויזיה שלה במחיר נמוך במיוחד, אבל אין שום ערובה לכך שהמחיר הזה יישאר לאורך זמן. ההיסטוריה מלמדת שההוצאות הכבדות על תוכן הביאו גם את נטפליקס להעלות את מחיריה, ואין סיבה שדיסני לא תפעל כמוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully