וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משה פרסטר חושף: המורה יוני לוקאס הטריד גם אותי מינית

22.1.2018 / 16:19

חשיפת וואלה! תרבות: בשיעור פרטי בחוג לתיאטרון של אוניברסיטת ת"א בסוף שנות ה-80, ביקש לוקאס מהשחקן להתפשט מכל בגדיו ולבצע מונולוג. פרסטר: "הוא ביקש שאוריד את תחתוניי וארוץ מסביב". בעקבות ההטרדה, הוא וטל פרידמן יצרו את דמותה של צפדינה המבוססת על לוקאס

משה פרסטר. באדיבות משה פרסטר, באדיבות המצולמים
"נורא רציתי להיות שחקן". משה פרסטר/באדיבות המצולמים, באדיבות משה פרסטר

חשיפה: גם השחקן והקומיקאי משה פרסטר הוטרד מינית על ידי המורה לתיאטרון יוני לוקאס, כך נודע לוואלה! תרבות. בעקבות פרסום תחקיר וואלה! תרבות שחשף כי ארבעה תלמידים לשעבר של לוקאס בבית ספר לאמנויות ובתלמה ילין הוטרדו והותקפו על ידו, נודע כי בעת שהשחקן משה פרסטר למד בחוג לתיאטרון של אוניברסיטת תל אביב - אף הוא הוטרד מינית על ידו. פרסטר חושף עוד כי ברבות השנים פגש את לוקאס, והאחרון ביקש ממנו לא לספר לאף אחד על המקרה מהעבר.

לוואלה! תרבות נודע כי פרסטר קיבל שיעורים פרטיים מלוקאס באוניברסיטה כדי לשפר את הדיקציה שלו, ובאחד מהם לוקאס ביקש מפרסטר להתפשט מכל בגדיו, ולרוץ עירום בחדר, וכך היה. בנוסף, פרסטר מגלה לראשונה לוואלה! תרבות כי התמודד עם החוויה הקשה על ידי תרפיה באמנות, וביחד עם שותפו לשעבר טל פרידמן יצר בעקבות ההטרדה המינית של לוקאס את הדמות והמערכון הגדול ביותר שלהם, צפדינה, מורה שנוצרה כגרסה נשית של לוקאס.

בסוף שנות השמונים, משה פרסטר היה בן 23 ולמד בשנה השנייה בחוג לתיאטרון של אוניברסיטת תל אביב. "רצו לזרוק אותי אז מהאוניברסיטה. אמרו לי 'יש לך בעיות דיקציה'. לא ידעתי מה זה דיקציה אז. אחד המורים הציע לי להפגש לשיעור פרטי עם יוני לוקאס לטיפול בבעיות הדיקציה. זה שימח אותי. פגשתי את יוני במשרד, אחר הצהריים. הוא ביקש ממני לעשות איזה מונולוג בריטי ואז אמר, 'לא, הדיקציה לא טובה'. תוריד חולצה. אמרתי, סבבה, אני אוריד. היו לי עוד כמה פגישות איתו, ותמיד היה איזה בגד שהתבקשתי להוריד. עד שבאחת הפגישות שהתקיימה בחדר חזרות בבניין מקסיקו, הוא אמר לי להוריד גם את המכנסיים וגם את התחתונים. נשארתי עירום. ועשיתי מונולוג בעירום, ובריצה בסיבובים. הוא נשען על הדלת. חשבתי שכנראה ככה עוברים על דיקציה. נורא רציתי להיות שחקן, וחשבתי שהוא כנראה יודע מה הוא עושה. אני רץ, עירום לגמרי, בחדר, ועושה מונולוג בריטי. הייתי קצת מפגר שהסכמתי. הרגשתי שמשהו לא בסדר. אבל באותה תקופה היתה פחות מודעות מהי הטרדה מינית".

המורה לתיאטרון יוני לוקאס, עליו טוענים תלמידיו לשעבר כי הטריד ותקף אותם מינית. באדיבות תיאטרון גשר,
"הייתי עירום לחלוטין". יוני לוקאס/באדיבות תיאטרון גשר

פרסטר מגלה לראשונה כי בעקבות האירוע הקשה יצר ביחד עם שותפו לשעבר טל פרידמן את מערכון "צפדינה" המיתולוגי מתוך המופע המשותף שלהם "עלילות משה בעיר הגדולה", שזכה להצלחה אדירה בשנות ה-90. "המופע 'עלילות משה בעיר הגדולה' עסק במשה הקטן והתמים שמגיע לעיר הגדולה ועובר כל מיני דברים לא נעימים", נזכר פרסטר. "זה הייתי אני, וזה היה חלק מההצלחה של המופע. סיפרתי לטל על המקרה עם לוקאס. דרך טל הבנתי שקרה שם משהו לא בסדר. עשינו מזה את מערכון 'צפדינה'. יוני לוקאס הוא צפדינה, מור?ה לשירה. הפכנו אותו לאישה כי גילינו שאם הדמות תהיה של גבר זה לא יהיה מצחיק. יש כללים להומור. היא מפחידה אותי במערכון. זה קטע קורע במופע. בסוף המערכון אני נשאר רק עם תחתונים ועליהם כתוב 'מושיק הפנתר'. חשבנו שאם הייתי מתפשט לחלוטין זה לא היה מצחיק, למרות שבמציאות עם לוקאס כן הייתי עירום לחלוטין. במערכון לא הסכמתי להוריד תחתונים, ואמרתי 'לא אחשוף את מבושיי הכבירים ברבים'. והיא זורקת אותי. אבל עם לוקאס כן הסכמתי, כי הייתי תמים".

"אני מרגיש שניצלתי", אומר פרסטר, "הצלתי את חיי על ידי זה שלקחתי רגע קשה והפכתי אותו למשהו מצחיק. כל 'עלילות משה' היו רגעים קשים, על התעללויות שחטפתי כי הייתי תמים. זה היה אחד לאחד. טיפלנו בזה ככה, בהומור, בצורה לא מודעת. זו היתה התראפיה שבאמנות. ככה אני מטפל בעצמי, גם במופע החדש, שבו הכל מצחיק".

"שנים רבות אחר כך פגשתי בלוקאס במקרה באיזו הקרנה. לא חשבתי אפילו לדבר איתו", אומר פרסטר, "אבל לוקאס פנה אליי מיוזמתו. הוא ביקש ממני לא לספר לאף אחד על המקרה ההוא מהעבר. זאת היתה פנייה לא נעימה".

עוד באותו נושא

עדות חדשה: "המורה לתיאטרון ביקש שאתפשט בזמן המונולוג"

לכתבה המלאה

הדמות מהמערכון המיתולוגי, צפדינה, שנוצרו בעקבות ההטרדה המינית שחוה משה פרסטר מהמורה יוני לוקאס

בעקבות תחקיר וואלה! תרבות שפורסם בסוף שבוע שעבר, נחשפו הבוקר עדויות חדשות למקרים של הטרדה ותקיפה מינית מצד המורה לתיאטרון יוני לוקאס כלפי תלמידיו לשעבר בבית הספר לאמנויות בתל אביב ובתיכון תלמה ילין, בסוף שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים. תלמיד לשעבר שלו גילה לוואלה! תרבות על מקרה קשה, שבעודו נער בן 17 הציע לו לוקאס עזרה בעבודה על מונולוג, לקח אותו בשעת לילה לחדר קטן וסגור באוניברסיטה, ביקש ממנו להתפשט מכל בגדיו, וכך היה - התלמיד נשאר עירום לחלוטין מול עיניו "המזוגגות מעונג" של לוקאס. בנוסף לזה, בעקבות תחקיר וואלה! תרבות, תלמיד אחר שלמד בבית ספר לאמנויות חשף בעמוד הפייסבוק שלו כיצד בילדות בבית הספר היסודי לוקאס "דחף ידיים למפשעות של כולנו בשכבה - לכאורה כחלק מהלימוד".

בתחקיר שפורסם ביום חמישי בוואלה! תרבות, חשפו שלושה תלמידים לשעבר של יוני לוקאס מקרים שבהם הוטרדו, אחד מהם הוא כותב שורות אלה. לאחר שחלק לי ולתלמידים אחרים מתלמה ילין ומבית ספר לאמנויות שבחים ומחמאות ("אתה התלמיד הכי טוב שלי"), הציע את עזרתו "לקידום במקצוע" בשיעור פרטי בחדר בבית ספר, או הציע "לבוא לאודישן בסרט בינלאומי" שבו הוא כביכול מעורב. במפגשים הללו, שאירעו בבתים פרטיים ובשעות ערב, לוקאס עשה לפחות אחד מהמעשים הבאים ולפעמים יותר: ביקש מתלמידיו להתפשט, לפתוח את המכנסיים, נגע להם בשיער הערווה ובקרבת איבר המין, וביקש מהם לבצע מונולוג בעת שהיד שלהם נמצאת בתחתוניהם.

לאחר שכותב שורות אלו התלונן על לוקאס בפני בית הספר בזמן אמת, נפתחה חקירה במשטרה, שבמהלכה אני ואחרים סיפרנו לחוקרת שבאה לבית הספר את הפגיעה שחווינו מלוקאס. למיטב ידיעתי הוחלט לא להגיש נגדו כתב אישום. הוא הורחק אמנם מבית ספר לאמנויות ומתלמה ילין, אבל הוא המשיך לעבוד בעולם התיאטרון, בין השאר כיועץ של תיאטרון גשר.

seperator

יוני לוקאס לא הגיב לטענות החדשות של משה פרסטר, וגם לא לטענות שפרסמנו היום של א'. בסוף שבוע שעבר, עם פרסום תחקיר וואלה! תרבות, אמר לוקאס בתגובה לשאר העדויות: "אני לא זוכר שום מקרה מהמקרים המפורטים מלבד המקרה של הסרעפת. צריך לומר שבכל הנוגע ללחיצות על הסרעפת, זה חלק מעבודת השחקן. כל עבודה שכרוכה בנשימות ולחיצות על סרעפת, עושים את זה כל הזמן. בנוגע לחקירה: אכן הייתה חקירה לפני הרבה זמן. אני לא זוכר את כל הפרטים כי זה היה לפני 30 שנה. בתלמה ילין היו שלושה תלמידים שהתלוננו ואמרתי 'אם זה מה שאומרים, אז אני עוזב'. במקביל המנהל של תלמה ילין ושל בית הספר לאמנויות הודיעו לי שלא אוכל ללמד כי נסעתי למשך שבועיים במהלך מלחמת המפרץ. אני מבין שזה הזמן שגם גברים וגם נשים מעלים את זה במסגרת הקמפיין העולמי. לי לא הייתה כוונה לפגוע באיש. אני לא זוכר את השמות של המתלוננים ולא זוכר שאמרתי לאיש להתפשט. מעולם לא נגעתי באף ילד. אני לא חושב שהם משקרים. אני מאמין לכולם. אני חושב שכולם אומרים את מה שהם חוו. יש הבדל בין מה שאדם חווה לבין מה שקרה הרבה פעמים. זה לא אומר שזה שקר".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "האוניברסיטה מתייחסת בחומרה רבה לסוגיית ההטרדה המינית. המקרה המתואר אינו מוכר לנו ואנו מתוודעים אליו עכשיו לראשונה. יוני לוקאס אינו מועסק באוניברסיטת תל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully